HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 toslink mellan datorn och förstärkaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2004/05/25 :  00:53:14  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message
ställer mig tveksam att fråga denna frågan här med tanke på att många här äger riktigt ruggiga hi-fi system och jag då kanske blir uthängd för allmän bespottning...

hur som helst undrar jag om de är någon som kör med toslink mellan PC och förstärkare, och som har erfarenhet av att köra analogt oxå.

jag har beställt lite optiska kablar för att se om de blir bättre ljud när jag kör digitalt och 5.1 från datorn, än att köra analogt 2-kanals.

frågan är då:
blir de bättre ljud med optiskt/digitalt 5.1, eller analogt/2-kanals?




Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/25 :  01:02:38  Show Profile Send dumbo a Private Message
Det går väl inte enkelt att svara på den frågan eg. Det beror på vad du har för ljudkort och du bra D/A-omvandlare som sitter där, samt hur bra förstärkaren gör samma jobb. Rent generellt är nog många förstärkare bättre på detta än ljudkorten är, så har man ett "normalt" ljudkort bör det bli bättre med optisk överföring.
Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2004/05/25 :  01:17:41  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message
ok då får jag hoppas på de då...

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:42:35  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
En annan fördel med Toslink (optisk) mellan olika datorn och Recievern är att det inte blir någon galvanisk (elektrisk) koppling
Det finns en del fall där både Reciever och ljudkort har förstörts på grund av att datorn har varit jordat men inte Recievern.

Det finns en hel del om detta ämne på forumet. Använd sökfunktionen.
tex följande topic:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=8715

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/25 :  17:48:07  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej Gemini!

Länken tycks inte fungera riktigt, så jag undrar om du skulle vilja sammanfatta det viktigaste att tänka på och vad som kan göras för att slippa brummet när man vill köra datorns ljudkort i en riktig ljudanläggning.

Har själv stött på problemet, men inte riktigt vetat hur jag kan lösa det.

Många tack på förhand

/Roland
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/25 :  21:38:42  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Paradigm: Det du behöver är en skiljetransformator för att få bort allt brum. Denna tar bort all elektrisk koppling mellan förstärkare och dator, detta gör att du slipper det mycket irriterande jordbrummet samt att det är en mycket billig försäkring för din dator och förstärkare.


Om datorn skickar ut likström till en förstärkare så förstör man åtmindstånde ingångsväljaren, från ca 1000:- att laga på en serviceverkstad. Det "värsta" som jag varit med om är en kund, där en 3,5 mm ljudkabel hade åkt ur datorn... han stoppade tillbaka den, och poff sade det i hans Denon AVCA1 (nypris. 20.000:- ) 20 sekunder senare sade det poff i TV´n (nypris. 13.000:- ), varken förstärkaren eller TV´n gick att felsöka eller att laga.


Skiljetransformator finns på Biltema för 75:-, finare varianter finns tex. på vissa av Hi-Fi Klubbens butiker (finns i Uppsala (hoppas ingen tar illa upp för lite reklam för sig själv...)) för 250:-

Min anläggning
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/25 :  22:43:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Själv kör jag med optisk kabel från ljudkortet, jag köpte en koverterare+"high-end kabel" på Kejll&Co som fungerar klockrent.
Dessutom så har jag jag fler optiska är koaxiala digitala ingångar på min reciever, så på detta sätt "sparar" jag på ingångarna.

Konverterarna är rätt imponerande till det priset. Jag köpte faktiskt in två konverterare från Kjell&Co (en koax->toslink samt toslik->koax) till jobbet, jag använder det för att isolera två utrustningar galvaniskt (triggsignal). Enligt de mätningar jag gjort så fungerar det riktigt bra och stigtiden på pulserna ut är helt ok.
Skulle jag köpt "riktig" utrustning för samma sak skulle det kostat många gånger mer.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:31:46  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej jag sökte efter skiljetrafo på både Biltema och Clas i sjön, men det gav inga träffar.

Ska man ha en trafo till varje burk (om man nu vill köra med trafo)?
Behöver man tänka på storleken? Skillnad mellan stora förstärkare och små? Hur stor ska datorns vara?

Jag har tidigare försökt ta in ljudet optiskt/digitalt från datorn till min H/K AVR 5000, men det var knäpp tyst. Inget brum, men heller ingen musik.
Jodå jag hade ställt in ingången rätt i menyn!

Tacksam för svar, då detta område är nytt för mig.

/Roland
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:58:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är du säker påatt du konfigurerat ljudkoret och recivern rätt? Vilken typ av utgång är det på ljudkortet? 3.5 mm plugg?


Och vad gäller skiljetrafo så tror jag Frasseman menade en liten pryl med två RCA-kotankter (det är INTE en skiljetrafo för el). används väl normalt för att undvika problem med jordkablar antennakablar. Kopplas direkt på ut eller ingång.

Go to Top of Page

Moby_Dick
Member

61 Posts

Posted - 2004/05/26 :  00:23:40  Show Profile Send Moby_Dick a Private Message
har nu kopplat in toslink från datorns sp/dif till recievern, ljudet blev de ENORM skillnad på i jämförelse med 3.5-plugg.
så jäkla nöjd. så underbart att få ut "riktig" 5.1 till systemet...
nu fattas bara en fet dvd och grova rca-kablar :)

Mitt System: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37001
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:30:12  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Paradigm: f95toli du har rätt, det är en kabelstump med två transformatorer i som kopplas in i signalkedjan.

Den heter galvanisk avskiljare hos Biltema, klicka på länken och ca. 2 sidor ned finns den .

http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=373

Hittade ingen hos Clas´O.

Lycka till

Min anläggning
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/26 :  15:58:59  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack alla!

Det är mycket lärorikt att delta i det här forumet!!!

Här dyker det upp saker som jag inte hade en aaaaaaaaaaaaning om!!!

Nu slår det mig också att jag kanske får problem när jag ska koppla in de Behringer UltraDrive som jag beställt för att dela elementen digitalt/elektroniskt och driva dom aktivt.
UltraDriven har nämligen en RS232 kontakt för uppgradering av mjukvaran och styrning av enheterna och parametrarna.
Jag hade tänkt koppla den till min PC, eftersom jag inte har nån laptop.

Vad tror ni, kan det bli problem på samma sätt som när man ansluter ljudkortet till ljudanläggningen?
Kan ett nätfilter från Clas i sjön lösa/förebygga brumproblemen?

/Roland
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/05/26 :  16:07:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kanske, men antagligen inte. Det beror dels på hur de har gjort RS232-interfacet (i princip går det ju att isolera drivkretsen med optokopplare som sedan tar ström från datorns serieport, det är ganska vanligt i mätutrustning) dels hur Ultracurven är designad vad gäller jordning etc.

Mitt grundtips är att det inte bör vara några problem, Ultracurven är ju faktiskt tänkt att kopplas så. Dessutom behöver du ju inte ha RS232-kabeln inkopplad hela tiden.


Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/26 :  16:07:12  Show Profile Send paradigm a Private Message
f95toli

Jo det är 3,5 mm plugg på Live-kortet och ja, jag har configurerat receivern rätt.
Jag är väl förtrogen med RTFM koden.

På nya datorn som kommer snart finns SPDIF kontakter på Audigy 2 Zs kortet. Då hoppas jag det fungerar bättre.

/Roland
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/04 :  00:01:19  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
grymt mycket tack för tipset om skiljetransformator !! tror jag redan pajat min ingång på ljudkortet. men ska köpa en sån där ändå. använder datorn för o spela upp ljud åtminstone.

konstigt. jag har sökt som en tok på nätet efter info om brummet man får vid inspelning från stärkaren till datorn, och har inte ens hört talas om den där mojängen.

Edited by - Silversurfaren on 2004/07/04 00:03:53
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000