HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Samköp av rörskålar för basfälla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/07/13 :  23:10:40  Show Profile Send Pabo a Private Message
Frost

Hittar du rörskålar i dessa dimensioner att köpa på ett varuhus så hoppas jag att du tipsar oss.

Metallfolien tas bort på halva precis som paradigm sade.

Ju längre desto mer verkan. Grovleken påverkar hur långt ner i frekvens de går. De jag vill bygga blir 1,2 meter höga och 40x40cm eller eventuellt 40cm i diameter.

paradigm

Markskivor i 45 grader som är resistiva (jag vet fortfarande inte exakt vad markskivor är men ...) i ett hörn kommer fungera på det sätt som jag nämnde tidigare dvs de kommer ha dålig verkan vid riktigt låga frekvenser. Däremot kan man montera membran i hörnen på samma sätt och dämpa lägre frekvenser men då krävs det att det ät slutet samt en del beräkningar för att få rätt resonansfrekvens. Membranabsorbenter har ju dessutom vissa fuffens för sig och förkastas därför av mig i alla fall.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

dt
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/07/14 :  14:08:05  Show Profile Send dt a Private Message
Här är en till som är intresserad av Tube Trap!
Har länge funderat på om man skulle försöka sig på att bygga ett par.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/07/14 :  15:58:12  Show Profile Send Nitram a Private Message
Är eventuellt intresserad av två st.

paradigm-> bor i Eskilstuna, så blir vi fler i mälardalsreg. kanske vi kan fixa nån gemensam transport hitåt...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/07/17 :  11:38:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Paradigm:
En del av dämpningen sker genom att basljudet passerar mineralullen och dämpas genom s.k. resistiv dämpning,precis på samma sätt som övriga frekvenser. Det är då den delen av tubetrappen som är en bit bort från väggen som är verksam. In intill väggen är ljudvågens hastighet liten och då verkar inte den resistiva dämpningen.Ett tryck byggs upp istället mot väggen. Där verkar tubetrappen genom att luft på grund av tryckdifferens trycks in genom mineralullen.
Om man klär halva tubetrappen med folie, så kommer ju luften att hindras från att tränga in i mineralullen, så den sidan måste vändas ut mot rummet. Den kommer att fungera som ett akustiskt lågpassfilter och dom högre frekvenserna kommer att studsa mot ytan. Vill man inte ha det skall man nog ta bort folien helt.
Hur ljuddämpningen fördelar sig mellan dom två sätten är höljt i dunkel.
Några menar att det är den resistiva dämpningen som är dominerande och då skulle det fungera lika bra med en mineralullsskiva placerad i 45° i hörnet. Det är den delen som är längst ut från väggen som då är mest verksam i basen. Att man placerar den i hörnet beror på att fler rumsnoder påverkas.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/07/17 11:40:49
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/07/17 :  15:48:38  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hur många är vi nu då??? Håller du räkningen.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/07/18 :  09:21:23  Show Profile Send Pabo a Private Message
Björn Ola

quote:
Några menar att det är den resistiva dämpningen som är dominerande och då skulle det fungera lika bra med en mineralullsskiva placerad i 45° i hörnet.

Du verkar ha koll på det hela. Mätningarna på originalen visar ju dock god absorbtion ner till under 50Hz, hur kommer det sig? För att dämpa ner till 50Hz rent resistivt skulle du ju få ställa absorbenten flera meter ifrån väggen.

Wolfgang

Vi får ta en ny runda när det börjar närma sig men det blir absolut över 20st rörskålar.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/07/18 :  11:13:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ingen aning. Jag refererar bara till vad jag läst på olika håll.
I vilket fall som helst så tycker jag det är konstigt att man klär halva tubetrappen med folie.
På den ytan kan ju ingen luft tränga igenom, så där måste det handla om ren resistiv dämpning.
Jag tror man ska undvika att vända den ytan in mot väggen. Hellre ta bort folien helt.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/07/19 :  12:23:02  Show Profile Send celef a Private Message
är det formen eller funktionen ni är ute efter? "basfällorna" från tubetraps har faktiskt ganska låg verkningsgrad i det verkliga basområdet. tjocka dämpväggar av resistivt material ger lika "goda" lågbasegenskaper! vill man friktionsdämpa låga frekvenser så måste man använda framför allt djupa absorbenter, snedställ därför mineralullsskivor tvärs över rumshörn, för max avstånd mellan reflekterande yta och friktionslager kan man "cutta" slitsar i skivorna så att dessa sedan kan böjas till formen av 1/4 cirklar över rumshörnen. i annat fall så får man ta till papprör!

sound pollution
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/07/19 :  23:01:29  Show Profile Send Pabo a Private Message
celef

quote:
tjocka dämpväggar av resistivt material ger lika "goda" lågbasegenskaper! vill man friktionsdämpa låga frekvenser så måste man använda framför allt djupa absorbenter, snedställ därför mineralullsskivor tvärs över rumshörn,

Det där stämmer inte med allt jag har läst i böcker samt i internetartiklar. Rent resistiva absorbenter absorberar med full verkningsgrad där hastigheten är som högst vilket för 30Hz motsvarar ca 1,5 meter ifrån väggen (där ju trycket är som högst). En tubetrap dämpar ner till 30Hz i dimensionen 40 cm ställd så långt in i hörnet som möjligt.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/07/20 :  10:03:39  Show Profile Send celef a Private Message
enligt den litteratur jag har så har verkningsgraden sjunkit till långt sämre vid lägre frekvenser jämfört vid högre

sound pollution
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/07/20 :  14:29:01  Show Profile Send markih a Private Message
Pabo!

Var finner man mätningar som visar att "tubetrapsen" dämpar ner till 50Hz? Skulle vara intressant att se, då Isidor, Knoppen m fl menar att det är svårt att få till en sådan lösning som fungerar nämvärt under 80-100Hz. Nu minns jag inte storleken som diskuterades och denna har nog betydelse...

Mvh Mårten

markih
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/07/21 :  18:06:01  Show Profile Send Pabo a Private Message
markih

Enligt Silent Source egna mätningar har en 20-tums tubetrap ett absorptionsmaximum vid 200 Hz på ca 65 Sabins och vid 50Hz har den bara sjunkit till 45 Sabins vilket är otroligt bra med tanke på hur "liten" den är. Vid 30 Hz har den sjunkit till 35 Sabins. En Sabin är en 1x1 meters öppning ut i det fria om jag inte missminner mig.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/07/23 :  09:54:17  Show Profile Send celef a Private Message
du tror inte att det är 6.5 och 4.5 sabins?

så står det iaf i mina papper.

och de verkar mäta olika, olika årgångar?

http://www.acousticsciences.com/tubetrap.htm

sound pollution
Go to Top of Page

roffin80
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/07/28 :  02:14:36  Show Profile Send roffin80 a Private Message
Är med på två alternativt fyra beroende lite på vart priset per styck hamnar.

There is no devil that's just god when he's drunk.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/07/28 :  10:49:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En sabine är en kvadratfot absorptionsarea och används i USA.
Förr i tiden användes beteckningen sabine här i Sverige för en kvadratmeter absorptionsarea vilket kan leda till förvirring. Numera använder man begreppet kvadratmeter absorptionsarea här för att undvika förväxling med Amerikas Sabine.

Go to Top of Page

twotone
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/08/04 :  22:13:31  Show Profile Send twotone a Private Message
Hej

Låter som ett DIY projekt som alla med HiFi-ambitioner bör prova på! Alla vet vi att akustiken i våra rum är vår fiende oavsett klockradio eller brottaranläggning >100k. Låter intressant! Har varit lite sugen på att prova detta med diy-tubetraps, men insett att rörskålar i "rätt" dimension är svåra att få tag på för oss "dödliga". Är gärna med på 2st ev. 4st. Hoppas att detta blir av? Har stått lite stilla i tråden, semester?

Mvh

Twotone

WAF-faktorn, ett I-landsproblem?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/09/15 :  08:12:35  Show Profile Send Pabo a Private Message
Celef

Du har garanterat rätt, det var nog 6,5 Sabins.

Jag har varit i kontakt med Isover som har lovat att en av deras tekniker skall ringa upp mig i ärendet. Jag skulle vilja ha några olika rörskålar uppmätta innan vi köper en massa.

Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:49:04  Show Profile Send HJ a Private Message
Hej Pabo!

Bra initiativ. Jag är intresserad av 2 eller 4 st (skall förhandlas här hemma först bara)

Mvh /Hans

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/15 :  11:08:38  Show Profile Send Haakan a Private Message
kan ev vara med på 1-2st

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:43:34  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag hänger på med 2 stycken. Jag kan hämta dem i Helsingborg.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/09/15 :  14:34:24  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Jag är också med på 2 stycken, kanske fler om priset hamnar rätt.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2004/09/16 :  07:50:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Här är mätningar som någon efterlyste.

Go to Top of Page

Gson76
Member

82 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:11:16  Show Profile Send Gson76 a Private Message
Hej alla vettiga ljudåtergivningsfreak Akustikbehandling RULAR!

Jag vill bara påpeka att folien ENDAST får tas bort på halva rörskålen dvs 180 grader, annars försvinner själva poängen med Tubetrapen. Den arbetar med den "öppna" sidan mot hörnet och den stängda, med folie, utåt (mot lyssningspositionen). Basen byggs upp i hörnerna och skall stängas in i Tubetrapen istället för att slungas ut och blanda sig med direktljudet. Därmed uppnår man en stramare och renare basåtergivning, därmed INTE sagt att den skulle bli tunnare - tvärtom!

Ju fler Tubetraps, ju bättre blir det (ganska självklart eller?!) Jag har sett bilder på vardagsrum med över 10 Tubetraps och ägaren påpekade att det bara blev bättre och bättre ju fler han byggde... Placeringen skall i första hand vara i hörnerna bakom högtalarna för att fånga upp så mycket direktljud som möjligt.

Det går att bygga billiga Tubetraps, som en nämnde tidigare, med hönsnät eller papprör som inneform för att sen linda rockwoll/isolering hårt runt formen osv... Den här varianten kan vara fördelaktig då du själv bestämmer över alla måtten och kan figursy det hela.

Hoppas jag klargjorde lite allmänt om Tubetraps. Allt är läst från diverse sidor på nätet. Mvh Martin
Go to Top of Page

Hans Jonsson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/09/16 :  23:26:52  Show Profile  Visit Hans Jonsson's Homepage Send Hans Jonsson a Private Message
Hej.
Jag vill gärna vara med på åtta (8) rörskålar. Bussgods tar hand om frakten för oss "in-the-middle-of-nowhere"

Peace

*** www.subasaudio.com ***
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/17 :  00:57:21  Show Profile Send esl a Private Message
Jag var uppe i 4 innan... tar 10 stycken.
Har ett betongrum i källaren där man kan mäta lite...
Mäta vattenfallsdiagram efter det att man smällt av en liten fyrverkeripjäs.. (diracpuls) med och utan ett par tubetraps.

Nån i GBG som är intresserad av att assistera vid mätningen??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000