HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig förstärkare till tungdrivna högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/01 :  19:13:28  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK, vet att ni är trötta på stackars förvirrade hifi-amatörer... men jag vore mycket tacksam för hjälp i denna fråga!

Har ett par rätt tungdrivna högtalare som heter TDL CF300 Cheviot (inte RTL 3). Fick de billigt, nypris var 13000 för 6 år sen.
Nu behöver jag en kompetent förstärkare att driva dem.
Problemet är att jag MAX kan lägga 3000 kr.
Därför kikar jag givetvis på begagnat.

Har tänkt på någon billigare rotelkombination, kanske HK 670, den verkar ju populär. Efterfrågar bra kräm, mycket pondus, gärna kraftfull och välkontrollerad bas. Gillar detaljer.

Vad säger ni? Andra förslag mottages tacksamt!!

Om någon vill veta så har jag en gammal denon-cd som också snart ska bytas ut.

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/07/01 :  20:27:24  Show Profile Send Poe a Private Message
En beg Rotel ra-01 kanske?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/01 :  20:34:21  Show Profile Send svanbo a Private Message
Är den inte i klenaste laget?
Vad sägs om Rotel 960 med 970 som slutsteg, eller 980?
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/07/01 :  20:39:28  Show Profile Send sampix a Private Message
En rotel 980-kombination lär klara av jobbet lätt. Låter bra och borde inte kostar mer än...3000kr?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/07/01 :  20:42:53  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har du någon förstärkare med pre-out eller en förförstärkare kan du ju köpa ett slutsteg begagnat.

NAD brukar ofta anses som ganska strömstarka och de finns rätt gott om dem begagnat (tex C370 som iofs oftast kostar ofta lite mer än 3000 beg, men en c350 kan du säkert hitta för 1500-2000 , NAD 317 kanske finns emellanåt för de pengarna).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/01 :  20:47:20  Show Profile Send svanbo a Private Message
Nad kanske är ett alternativ...
En rotel 980 kombination vore nog bra men verkar ligga lite högre än så på begagnatmarknaden...
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/07/01 :  21:42:43  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Ett annat alternativ kan ju vara, om du inte är helt kär i dina högtalare, att byta ut dom mot nåt som inte är riktigt så tungdrivet som de du har. Den förstärkare du köper för att driva dessa kommer bli något strömstarkt och den prisklass du pratar om får man inte mycket "finljud" OCH kräm samtidigt. Hoppas jag inte får alla mot mig nu.......

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/01 :  23:11:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jo, rent teoretiskt vore kanske det det bästa. Men jag tror inte jag kan få särskilt mycket för dessa högtalare begagnat, om jag sen ska köpa ett par mer lättdrivna högtalare tror jag det blir flera klasser sämre...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/07/01 :  23:12:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Svanbo: Vad menar du med tungdrivna??det finns ju lite aspekter att ta hänsyn till fasvridningar och impedanskurvor. Men är det bara så att dom är tröga dvs låg verkningsgrad.
Är det det första att det är en svår last för stärkarn så kan du försöka ragga tag på ett par Denon POA 6600 driver det mesta enligt säker källa här på forumet, bättre än Accuphase i vissa hänseende. Personen kör bara Accuphase idag, så han vet vad han talar om.
Annars är Vincent ett alternativ.

Mvh
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/07/01 :  23:28:11  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jo jag menade bara låg verkningsgrad...
Vincent vore gött men en liiiten smula för dyrt.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/07/04 :  13:39:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men TDL var oftast inte så svår drivna, vad har du för data på dina ???
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000