HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är det vanligt att dyra CD-spelare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:03:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Varför är det vanligt att dyra CD-spelare inte klarar att spela CDR skivor. Ju dyrare dess bättre kan man tänka.

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:34:07  Show Profile Send freann a Private Message

Är det ett vanligt fenomen? Vilka apparater tänker du på i första hand?
Att äldre spelare har problem är kanske inte så konstigt - har en gammal Cyrus som *nästan* klarar CDR-skivor.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/30 :  18:17:24  Show Profile Send sampix a Private Message
Vilka cdspelare tänker du på? Jag har faktiskt inte stött på en cdspelare som inte klarar av cdr

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/06/30 :  18:29:29  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Har hört att Audio Aero Capitole har svårt för cd-r. Förra versionen av NADs dyraste spelare s500 klarade inte cd-r alls.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/06/30 :  18:32:00  Show Profile Send Klenkar a Private Message
däremot kan en del ha svårigheter med Copycontrolled cd's.
skumt!
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/30 :  18:54:12  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
CD-ROM-drivebaserade spelare kan ha problem med kopieringsskydd.

Annars är väl CD-R inte fint nog för toppspelarna?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2004/06/30 :  21:19:31  Show Profile Send geten a Private Message
Min Vincent CD-S3 hade problem med vissa CD-r skivor.

// Johan
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/30 :  22:23:17  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag som nu har varit med på Hififorum i ganska precis ett år har kunnat läsa och förstått att många har problem med sina dyra CD-spelare när man just spelar CDR skivor och ibland copy skyddade skivor. Jag som då har tre tämligen billiga CD/CDR spelare/brännare har aldrig haft några sådana problem. En annan sak som man kan fundera på är varför så många spelare inte fungerar längre än kanske fyra år då man måste byta laser och motor. Det här är min erfarenhet och när jag pratat med olika butiker så säger man att en spelare håller inte längre än så.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/06/30 :  22:37:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har haft en Cd-fix. Efter det en Advantage S1 och nu Bladelius Gondul. Ingen av dom har haft problem med Cd-rskivor.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/30 :  23:29:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej just det Jorma du har inte haft problem men många andra har tydligen haft problem och jag undrar varför.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/06/30 :  23:50:35  Show Profile Send CC a Private Message
Min äldsta (o levande) cd-spelare är en Teac VRDS-7:a. Den är över tio år gammal. Den läser cd-r men inte cd-rw. Ganska vanligt trodde jag? Kanske inte dyr nog?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marcuscables
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/07/01 :  14:33:28  Show Profile  Visit marcuscables's Homepage Send marcuscables a Private Message
Brända skivor har inte lika bra kontrast på punkterna mot aluminiumfolien jämfört med pressade skivor med extremt tydliga punkter. Laserpickupen kan på vissa vanligen äldre spelare inte tillräckligt tydligt detektera om det är 1 eller 0 och man får felmeddelande i displayen "No Disc", "ERROR" eller liknande. Det finns vissa CD-R (t.ex. TDK) som är speciellt framtagna för audio bruk i stationära CD spelare och dessa kan man spela på vissa spelare som annars inte tar CD-R, jag har en gammal Sony Discman som är petig vilken sorts CD-R man bränner på. De som fungerar bäst är TDK CD-R XG med blåtonad aluminiumfolie medan gröna och svarta inte fungerar alls.

CD-RW har lägst reflektivitet av alla och klarar nästan bara av att läsas av data drives, t.ex. DVD spelare eller mycket nya CD spelare.

Mvh,
Marcus

Welcome to www.marcuscables.com

Edited by - marcuscables on 2004/07/01 14:35:45
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/01 :  14:44:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Min CD (inte speciellt dyr) har problem med vissa CD-r skivor med silverfärgade sidor. Provade svarta CD-r (LP) och de fungerar utan problem.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/01 :  18:43:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Vilken jäkla tur jag har som aldrig haft problem när jag kört hembränt.

mangew skriver: "Min CD (inte speciellt dyr) har problem med vissa CD-r skivor med silverfärgade sidor. Provade svarta CD-r (LP) och de fungerar utan problem."

Hur kan svarta skivor fungera bättre än silver eller guld?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/01 :  18:55:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
mangew skriver: "Min CD (inte speciellt dyr) har problem med vissa CD-r skivor med silverfärgade sidor. Provade svarta CD-r (LP) och de fungerar utan problem."

Hur kan svarta skivor fungera bättre än silver eller guld?


Inte en blekaste aning, ett enkelt praktiskt konstaterande bara.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/01 :  19:00:30  Show Profile Send Niclas a Private Message
Min Cdfix vägrar TDKs audioskivor & Fujis vanliga CDR ( blå yta ). Därimot funkar Kodaks CD med "guld"-yta klockrent .Har aldrig haft problem med "köpeskivor" heller.

Mvh
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/07/01 :  19:08:30  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
kodak var kung! tyvärr har de slutats tillverka :-(
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/01 :  20:39:56  Show Profile Send Niclas a Private Message
Tur att jag har en oöppnad 100-spindel kvar
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/07/04 :  17:48:37  Show Profile Send Balder a Private Message
Valde mellan Rotel RCD 971 och NAD S500 när jag köpte beg. cd nyligen och valde Roteln som tur var, den spelar CD-R utan vidare trots att jag bränner i 52 spinn. Det var samma ålder och samma pris på dem och han med NAD'en sa att den tog CD-R...

filikoster-han med NAD'en talade inte helt sant då eller...

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000