HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bränn hastighet på CD-R.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2004/06/30 :  06:50:58  Show Profile Send Balder a Private Message
Vet inte om jag är på rätt forum, men jag undrar följande: Har någon HÖRT med egna öron någon skillnad mellan hög hastighet och 1x speed? Jag svär kanske i kyrkan men jag bränner alltid på 52x och tycker att det låter bra. Skulle vara kul att höra lite åsikter om detta!

mvh Balder.

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."


Edited by - Balder on 2004/06/30 06:56:42

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/06/30 :  08:18:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har aldrig gjort något test!

De gångerna jag bränt av en original cd, så kör jag det i 1x, därför jag hade tid då.. :D Men annars är det nog rätt svårt att höra skillnad...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/06/30 :  09:27:39  Show Profile Send CC a Private Message
Tycker det är väldans lätt o höra skillnad! På en högupplöst hi-end anläggning vill säga...

De brända skivorna låter "kantigare" oavsett hastighet men blir allt mer omusikaliska ju snabbare hastigheten på bränningen varit!

Men vissa taskiga inspelningar har låttit "bättre" på kopian! Vad det nu kan bero på?

Det är tydliga skillnader mellan olika brännskivor! Också mellan olika brännare...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/06/30 :  09:29:52  Show Profile Send CC a Private Message
OBS!
Ovanstående kommentar är min och några av mina vänners sanningar då vi verkligen testat o LYSSNAT!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/30 :  12:23:05  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
skivor som jag tidigare brände i 16 X hade jag problem o läsa i CD-spelaren. Nu har jag sänkt mig till 4 X och det verkar funka fint.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/06/30 :  13:11:08  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
När jag bränner något över 8X tycker jag ljudet blir väldigt dovt och avlägset och det hör jag även på billiga microstereos. Har en Lite-On 42X-brännare.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/06/30 :  13:30:01  Show Profile Send Kaleid a Private Message
En jobbig sak med varje brännaruppgradering man har skaffat är att man inte längre kan välja låga brännhastigheter.

Med Aopen 4x brännare så kunde man bränna 1x, 2x och 4x.
Med Lite-On 48x brännare så var det lägsta 4x.
Nu den senaste Lite-On DVD-brännaren så är det som lägst 8x.

Använder mestadels TDK och Verbatim skivor, de tycks fungera bäst.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2004/06/30 13:31:39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:30:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har märkt att min spelare får mer problem att läsa in skivan när den är bränd i hög hastighet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:51:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag försöker hålla min till 2x och 4x

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/07/01 :  07:06:19  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har aldrig hört skillnad på snabbt brända och långsamt brända skivor, men använder i princip lägsta möjliga hastighet. Det enda jag hört stor skillnad på var "on-the-fly"-bränning direkt från annan CD. Det lät, rent ut sagt, skit.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/01 :  09:20:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har jämfört brända skivor från min HHB som är stationär och skivor från min dator(16X)med original. Ingen av oss som var med hörde någon skillnad vid förstklassiga lyssningsförhållanden. Jag kör alltid 16X trots att CDR skivorna(Maxell) som jag använder klarar 48X mer bråttom än så har jag inte.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/07/01 :  17:52:24  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag tycker det blir större skillnad beroende på hur man läst IN skivan i datorn. om man läser in i 48X så blir det ganska kass oavsett hur man bränner. Själv har jag bara 4X brännare (men 48X CD-ROM) och jag upplever inte någon nämnvärd skillnad mellen 4X och 1X bränning(kanske inte så konstigt.)

I Nero kan man också ställa in hur läsaren skall agera vid läsfel, om man ställer in den på 1X läsning och retry 10 gånger vid läsfel så får man vara beredd på att vänta, Jag lyckades en gång att radikalt förbättra en repig Cornelis skiva på det viset men det tog 2 timmar att läsa in 35 minuter musik!

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000