HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Husdjur och hifi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:32:23  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Hej på er

jag och min fru skall inom några veckor få hem vår hundvalp. Tänkte höra mig för om era upplevelser med husdjur OCH hifi. Finns det några bra tips för hur hunden skall klara av hifi, och för hur hifi skall klara av hunden? Trivs era djur med hög volym, eller har det blivit att lyssna med hörlurar...

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:55:36  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Om du bara vänjer hunden vid ljudet från anläggningen ska det nog inte vara några problem... Har inte haft hund själv, men när vi hade marsvin hemma så pep/sjöng de med när det spelades klassiskt :)

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  12:56:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag är ingen hundexpert men inbillar mig att det är positivt att det är en valp. Nu finns möjligheten att tidigt visa att stereon är "ajja bajja"...eller det heter nog "NEJ!" till hundar...

Vad gäller ljudvolym tror jag att hunden kommunicerar när det för högt eller för "fel". Katter är bra som diskanttestare - så fort det är distat springer dom och då är det, i mitt fall, tillbaka till filter-ritbordet igen!

"Bestämd" och "Lyhörd" tror jag är två viktiga ord.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/06/28 :  13:09:49  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
min katt jag hade tyckte om mina högtalara. som rivbräda...
däremot ljud var inga större problem, den gick och la sig och sov i ett annat rum när man spelade för högt, kan ju dock tillägga att efter ett tag fick katten ett nytt hem. ville inte att mina dåvarande högtalare skulle vara världens mest exklusiva rivbräda.. men som engelholm.. sa lär den NEJ! från början... så går det nog bra. hundar är ju lite dummare än katter och har inte så mycket fri vilja

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/28 :  13:25:23  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
- så fort det är distat springer dom och då är det, i mitt fall, tillbaka till filter-ritbordet igen!


*Hehe* Bättre mättre mätinstrument har inte ens dom fina labben eller

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/06/28 :  13:27:16  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Hundvalpar....finns det något roligare!
Tuggar på allt, pinkar inomhus, skiter inomhus.
Kan vara allmänt hooliganaktiga men det är värt
varenda möda. Dom första månaderna är det värsta.
Angående HiFigrejorna tror jag inte Ni behöver oroa
er. Vår nuvarande "vilde" har aldrig tuggat på något
i HiFi väg. Däremot har det gått en och annan sko genom
åren!

Volymen brukar inte vara några problem. Flera gånger
när spriten gått in så brukar volymen gå upp.(Börjar
fundera om man häller groggen i örat).
Har sett min hund sova som en stock under soffbordet
när Metallica, Guns n Roses, och dylikt spelats högt.
Avståndet till högtalarna är 2-3 meter men han bryr
sig inte. Är rätt så övertygad att hundar kan "sila"
ljudet. Om hunden tycker det blir för mycket så lär
den gå till ett annat rum. Däremot kan den som valp
bli skrämd av högt ljud men det kan den bli av annat
också typ. tåg som passerar, tunga lastbilar, fyrverkeri.
Då menar jag att dessa också avger ett högt ljud!!
Dra på stereon lagom högt samtidigt som Ni "busar" lite
med valpen. Då kommer valpen att koppla samman högt ljud
med lek så då bör det inte vara några problem.

Lycka till med valpen.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:23:14  Show Profile Send jonta a Private Message
Min numera döda hund brukade sitta och titta in i högtalaren och förundrat vrida på huvudet. Detta gällde endast ”skumma” och ”mysko” ambient ljud. Hade gett en miljon för att få veta vad han upplevde.

Dreams never end!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/06/28 :  15:16:12  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
PLötsligt får jag en bild i huvudet av logotypen till "His Master's Voice" HMV.





Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2004/06/28 15:31:11
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:11:35  Show Profile Send Haakan a Private Message
hundar/katter hör inget bättre än vad människor gör endast annat frekvensområde...så det e nog inga problem!

en av våra katter ligger alltid å myser på förstärkaren då jag spelar högt (förstärkaren e varm) :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:14:39  Show Profile Send jonta a Private Message
Men va f....det är ju min gamla hund!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Invest Again
Member

51 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:34:08  Show Profile Send Invest Again a Private Message
Det verkar som om det flesta inte haft något problem... med hundar i alla fall. Katter däremot tycks riva högtalare och gosa sig på förstärkaren. Låter inte så skoj (...för ägaren)...
Mera erfarenheter, tips (och varningar) tas emot med tacksamhet...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  16:43:45  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag vill veta vad ni skaffat för hund (alltså vilken ras). St. Audiofil eller Golden Reference?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/28 :  17:57:54  Show Profile Send sampix a Private Message
Vår 9 veckors "gamla" chihuahua är inga som helst problem för min anläggning. Den bryr sig inte om att man spelar på hög volym,..
Den har varit framme och luktat på kablar en gång, men sedan man sa ifrån så tycker den tydligen att dess leksaker är att föredra

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/06/28 :  20:28:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
9 veckors chihuahua ??
Passa basreflex rören bara

Jag har inga bekymmer med mina husdjur o hög volym iaf

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2004/06/28 :  20:28:39  Show Profile Send jari a Private Message
Vi har haft hundar(Berner Sennen) och katter(Bondkatter) i 15 år,
och aldrig haft några konflikter mellan dessa och Hifi:n.
Men i valp-kattungsåldern vill de små liven testa det mesta med tänderna,en av hundarna satte tänderna i damsugarkabeln,den överlevde faktiskt,men släckte ner hela huset.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/28 :  21:08:14  Show Profile Send Style a Private Message
jag har tre katter och aldrig haft problem med klösmärken på högtalarna eller volym. Däremot älskar djur att bita på kablar så se upp med vad du har liggande på golvet.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:04:26  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
9 veckors chihuahua ??
Passa basreflex rören bara



Denna plutt är ungefär 10 cm hög, så mina stativare har inget att oroa sig för. Han har t o m problem att hoppa över dörrtrösklar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/29 :  09:12:36  Show Profile Send gcs a Private Message
jOakim skriver: "hundar är ju lite dummare än katter och har inte så mycket fri vilja."

Fel, fel, fel....hunden är mer social och vill ha sällskap av en flock. Hur många människor vill inte vara till lags? Är man dum om man är social? Den som säger så om hundar har säkert aldrig haft någon hund och inte upplevt glädjen med att leva tillsammans med en hund.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/06/29 :  09:23:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ni läste väl historien om katten i högtalaren under DIY. Den var årets roligaste. Kolla in Frez historia
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28955

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/07/02 :  11:17:29  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag fick tillverkat ett par "Coltrane"fötter till mina högtalare. Ett måste med både hund och katt i huset, även om inget har hänt ännu. Gissa om det blev stabilt.
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/07/02 :  23:34:11  Show Profile Send Joe a Private Message
Har själv hund hemma som gärna går och lägger sig i ett annat rum om jag spelar högt, annars är det inga problem, han har i alla fall inte vällt ner högtalarna än.

Passade däremot två katter förra julen, den ena katte fick för sig att agera pick-up när tjejen lyssnade på en av sina skivor, det fick han direkt veta att så gör man inte. Dessutom fick samma katt för sig att bläddra bland mina skivor....NEEEEEJ..... skrek jag och rusade mot honom, sen såg jag inte den katten på flera timmar och han rörde heller inte skivona efter det. Samma katt lyckades riva ner ett videoband från hyllan så det gick i flera bitar. Vad det var för film på vet jag inte för tjejen hade lyckats göra sönder videon någon vecka tidigare.
Den andra katten......låg mest och sov när vi passade dem, en bra katt

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/07/06 :  00:41:03  Show Profile Send Lepra a Private Message
"Nej" funkar på silverfiskar och dammråttor med ;)

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/07/06 :  00:55:36  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Våra katter brukade ligga på min förstärkare och håra ner, men nu har jag ett slutsteg som blir så varmt att de nöjer sig med att sitta bredvid!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/07/06 :  07:06:19  Show Profile Send Allison One a Private Message
Min hund tuggade sönder T-antennkabeln när den var valp.
Nuförtiden så händer det ett par gånger om året att den smyger in bakom stereon och kräks på kabelhärvan när han har ätit gräs.
Husse och Matte upptäcker oftast inte det föränn det ska städas ibland flera dagar senare!


En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/07/06 :  08:39:40  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag fick bygga "katt skydd" till mina gamla Snell E2, man monterade dem istället för front tyget. Det gick åt en bas, katten klättrade på kant upphängningen.
Hade jag haft tyget på så hade de klättrat på tyget, så det blev en tjusig masonit skiva som front (låg budget variant av JM lab's ide med trä skivor).

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/07/06 :  10:00:33  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag är i uppväxt i ett hundkennel-hem och har aldrig upplevt att någon hund gått lös på vår hi-fi utrustning eller blivit rädd för höga ljud från stereon. Däremot bör hunden ges möjlighet att kunna lämna rummet om den vill. Vad som är viktigt generellt när det gäller hundar och höga ljud är att inte "jamsa" eller gulla med hunden om den skulle bli rädd (fyrverkerier kan vara en riktig plåga för många hundar och hundägare) utan agera som om inget hade hänt.

Lycka till

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000