Author |
Topic |
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 00:14:53
|
jag är ingen prenumerant på HiFi & Musik. Men har läst en del lös nummer. I dom testerna jag har läst så blir svenka produkter ofta bäst i test. Jag undrar om andra har fått samma uppfattning som jag? Eller har jag fel? |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 00:25:22
|
det är väl kanske lättare att gilla inhemska produkter ?=) man är väl patriot :P dock så håller jag mig till engelska prylar
fast det e sant det du säger dom har aldrig "kapat" en svensk produkt vad jag sett iaf...kanske inte så lätt att få prova nya saker om man är för kritisk ;) |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 00:39:49
|
Hasse! Troligtsvis så kommer du få höra en massa negativt om den tidningen här, hoppas att jag inte trampade på några tår nu Jag själv tycker att de är okej faktiskt och favoriserar inte mer än någon annan Svensk eller utländsk tidning. Jag har läst Hifi&Musik och High Fidelity sedan 1990 och det har hjälpt mig på traven i valen mellan olika produkter. Man ska bara inte läsa testerna och tolka dem som fan tolkar bibeln om du förstår vad jag menar. Bara en liten hjälp på vägen. Till slut handlar allt om den egna ljudsmaken. Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 00:56:08
|
Hifi & Musik favoriserar väl allt egentligen Nån som håller räkningen på hur många högtalare de testat nu som varit "det bästa vi hört!!"? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 01:46:18
|
Ja du menar test-serien av riktigt dyra högtalare, ja mycket lovord är det. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 13:03:47
|
ja visst ska man vara lite patriot. svenska hifi produkter är ju faktist sellan skit. Jag tycker hifi & Musik är en bra tidning om man jämför med många andra tidningar. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 13:23:51
|
Åandra sidan så verkar de faktiskt endast hylla samma märken som både Stereophile och Whats Hifi! hyllar.
Sedan så är det i den serie som du nämner produkter där alla troligtvis låter riktigt bra, mem de låter olika.
Så som det talats om här en del gånger, man bör använda tidningarna som en vägledning till vad man som kan vara lämpligt att lyssna på innan man bestämmer sig. Mvh Kristofer |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 13:25:51
|
Man får läsa mellan raderna. Ex. testet i senaste nummret av QLN Signature, har man läst H&M ett tag så inser man att en sådan recension inte direkt är någon köprekommendation...
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 16:21:09
|
quote: Man får läsa mellan raderna. Ex. testet i senaste nummret av QLN Signature, har man läst H&M ett tag så inser man att en sådan recension inte direkt är någon köprekommendation...
Så sant, men det är vi som läst dessa tidningar i evigheter som kan lista ut detta, är man ny läsare så är det inte så lätt att tyda testerna ibland.
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 16:38:24
|
Men varför ska det då vara så svårt att skriva det rätt upp o ner istället ? Om det handlar om att dom inte vågar såga nått pga leverantörens reklam eller liknande så e det ju bara löjligt. Även dom kan läsa mellan raderna.
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Otto
Member
279 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 17:03:44
|
HIFI & Musik's skivrecensioner är väldigt skiftande med ofta väldigt hårda domar. Mkt bra är oxå deras betyg på skivans Hifi-kvalitet. Men när det gäller Hifi-produktsrecensioner så är man mer diplomatiskt, sällan några hårda domar utan man försöker istället hitta det positiva med respektive produkt och då blir det gärna lite slätstruket. Jag har läst tidningen i ca 25 år och visst Svenska produkter ligger alltid mkt bra till. |
|
|
VA333ES
Member
90 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 19:47:26
|
Det där om basvolymen på QLN Signature (Sub 82) var riktigt roligt att läsa. När jag läste testet fick jag ett negativt intryck, frågan är hur högtalarna låter i praktiken. Eftersom ett visst företag köpt upp märket får man väl hoppas att de får stil på kommande modeller.
Jag tycker bättre om Stereophile, mer detaljerade tester etc. |
Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 20:29:19
|
Fast Stereophiles tester har också brister. Är det någon mer än jag som tycker det blir jobbigt i längden att läsa sida upp och sida ner om hur ex. en viss produkt får puka-slagen att låta extra bra på en viss inspelning av Våroffer från 1972? Om man inte råkar vara väldigt insatt i klassisk musik och har flera inspelningar av just detta verk är det helt meningslöst som recension.
Nu är det inte alla recensioner som är så, men tillräckligt många. Har de ingen redaktör som kan säga stop? |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/06/26 : 21:47:34
|
VA33ES eftersom ett visst marke kopt upp dom lar det bara ga at ett hall...dvs nerat.. |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Olsson
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/06/27 : 00:46:34
|
H&M favoriserar det mesta och som du säger i synnerhet svenska produkter. Man är generellt livrädd att trampa något märke vars återförsäljare annonserar i tidningen på tårna. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/06/27 : 00:48:17
|
quote: Men varför ska det då vara så svårt att skriva det rätt upp o ner istället ? Om det handlar om att dom inte vågar såga nått pga leverantörens reklam eller liknande så e det ju bara löjligt. Även dom kan läsa mellan raderna.
Allt handlar ju om att de är beroende av varann på sätt och vis eller drar nytta av varann. Vad skulle de göra utan annonsörer, och hur ofta brukar inte leverantörer och butikerna dra nytta av "Bäst i test i Hifi&Musik"osv. Vi lär inte få se någon svensk tidning som vågar såga någon mindre bra produkt helt enkelt, utan det gäller som flera skrivit att lära sig att läsa mellan raderna helt enkelt. Mvh |
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2004/06/27 : 02:07:26
|
Hifi-musik är lite småtrevlig. Det där med tester är alltid lite svårt, men det ligger lite i sakens natur att man inte lyfter fram det som är uselt av följande skäl:
- Tidningen köper inte utrustning för tester, det är distributörerna som skickar grejor. Normalt sett skickar dom knappast grejor som de vet är dåliga eller riskerar bli nerskrivna. - Det finns ett ömsesidigt förhållande mellan tidningar och annonsörer. Allt för negativ text kan skrämma annonsörer och viljan att skicka grejor för test. Det är då tidningarna tar till lite "å ena o andra sidan" och andra diplomatiska uttryck. - Om en tidning har 10 prylar att skriva om där de 3 uppfattas som dåliga, så väljer man att presentera de 7 som är bra. Publik vill i regel läsa om det som uppfattas som bra.
Med den publik som finns i Sverige, så har både HiFi Musik och High Fidelity en rätt så "lagom" nivå. För oss som har ett större intresse än så, så finns ju både Sterephile, HiFi+ och någon av de tyska jättarna (Audio, Stereo, Stereplay, Hifi Image och Audiophile). Glöm föralldel inte heller den norska Fidelity, nordens förnämsta. |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2004/06/27 : 17:59:20
|
Denna fråga stod för en del år sedan i Hifi&Musik om jag inte minns fel.Där svarade chefsredaktören just att det är ju vare sig roligt för någon som just köpt en produkt att denna är "usel eller rent ut sagt urdålig" eller för annonsören.
Men som jag skrev tidigare så får man se till att använda tidningarna som urval av vad som kan tänkas passa in i din anläggning, och inte ta deras tyckanden som rena sanningar utan bara åsikter, dock från någon som hört många olika produkter inom den prisklass som man tänker sig att köpa inom.MvhKristofer |
|
|
Style
Member
69 Posts |
Posted - 2004/06/27 : 23:07:08
|
de flesta små tidskrifter, oavsett bransch, lever på så kallade "advertorials". Dvs till redaktionell text förklädd reklam. Det har dels att göra med att den huvudsakliga inkomnstkällan är annonsörer och dels med att det är myclet billigare att lite nödtorftigt maskera leverantörernas texter än att skriva egna. Detta är den kommersiella verkligheten. |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/06/27 : 23:53:25
|
Hehe...helt osökt kommer jag att tänka på bråket som föranledde ett visst ledningsbyte här på forumet för ett tag sen |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 02:49:51
|
Det som sagts ovan är nog sant och det gäller att använda "testerna" som vägvisare, att mera titta till beskrivningen av ljudet, än betygen och därefter fundera på om dessa kan passa i ens egen anläggning. På detta sätt kan man göra ett första grovurval innan man går ut för att lyssna. |
Bravo |
|
|
mason
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 07:37:47
|
Men är inte det här fenomen som kommer in oberoende vilken bransch som det gäller? Opel ligger bra till i tyska AMS...
Om det beror på att svenska tillverkare gör produkter som passar svenskar eller om det beror på andra orsaker - vem vet? |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 08:19:15
|
Favorisera och favorisera, varför skulle de kapa svenska produkter? |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 09:14:10
|
quote: Denna fråga stod för en del år sedan i Hifi&Musik om jag inte minns fel.Där svarade chefsredaktören just att det är ju vare sig roligt för någon som just köpt en produkt att denna är "usel eller rent ut sagt urdålig" eller för annonsören.
Alldeles lysande motivering, även om man (tyvärr) inte blir speciellt förvånad av att läsa det. Dock, har de tänkt på vad den känner som köper en produkt p g a deras uppskrivning och sen upptäcker att den är usel i förhållande till kompisens lika dyra grejer? Hur roligt har han det? Kan man skicka en faktura till H&M-idioterna? |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 09:22:27
|
Jag ställer återigen frågan:
Hur många produkter har blivit sågade i någon recension här på Forumet ?...
// Jonas |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/06/28 : 09:42:32
|
Jag tror att alla som förväntar sig sågningar i tidningar, forum eller andra officiella publikationer kommer att bli besvikna nu och i all framtid. Varför? Jo därför att vi är olika, har olika smak, vi har olika rum och system. Det vet alla kunniga och det vet även alla någorlunda intresserade läsare (kolla gärna kokboken om hur det går till). Vad som är mindre bra för mig kan vara det som någon annan drömmer om. Därför försöker duktiga recensenter skriva så att läsaren skall kunna bilda sig en uppfattning om hur något låter och om det kan tänkas passa honom/henne. Sedan måste du som läsare ta ditt ansvar och vara kung över ditt system och rum och försöka lära dig det som är viktigt för dig.
Tidningar har alltid lättare att få låna produkter från det egna landet och visst vore det väl mer konstigt om det inte var så?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Topic |
|