HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projekt Mini-Aleph klar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/25 :  12:39:08  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Hej alla,

tänkte skriva några rader om mitt Mini-Aleph projekt.

Först beställdes lämpliga kretskort till projektet från PCB-Design.

Därefter kontaktade jag bigparsnip på diyaudio.com om han skulle kunna vara så vänlig och maila över gerber filerna på hans designade UltraFast diodbrygga vilket han gjorde! Dessa skickade jag till Olimex för tillverkning. Samtidigt beställde jag dioderna, mosfettarna och spolarna för strömförsörjningen från Reichelt.de.


Sen kom en period där jag bekantade mig med eagle pcb design programvaran och ritade kort till strömförsörjningen. Dessa beställdes också från Olimex.


Sen blev det att matcha fettar. Detta tog 3 dagar förrän jag var nöjd.

Nu beställdes sista komponenterna från Farnell. bla. SilverMica kondingar och Panasonic lytar.

Nu var allt hemma så det vara bara att plocka ihop




Allt som allt tog projektet ca 4mån från plan till färdig "produkt". Totalt kostnad ca 4000:- Kylflänsarna + låda var de mest kostsamma delarna.

Ljudet då? Helt underbart! Kan klart rekommendera att ni andra DIY'ers bygger en Aleph klon.

Vad jag har kvar att göra är att fixa xlr kontakter till den. Har precis börjat med ett Aleph-P bygge där jag tänkt själv designa korten. Sitter även och kollar in på nån lämlig DAC bygge.

PCB-Design hade speccat minimum fläns på 0,35K/W vilket är lite i underkant om ni frågar mig. De som jag har nu är på 0,25K/W och tempen stabiliserar sig på ca 63 grader.



Edited by - Kari on 2004/06/25 12:49:00

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/25 :  16:55:57  Show Profile Send Uniper a Private Message
Snyggt!
Aleph:arna är verkligen perfekta som diy, en ganska enkel konstruktion som låter fantastiskt!
Hur många watt värme producerar denna på tomgång?
Hur ser locket ut, är det också en aluminiumskiva, eller ett galler av nåt slag?
Kylflänsarna ser maffiga ut. Var har du hittat dom? Vad kostade dom?
Sen behöver man ju någon form av ganska höga fötter till dom. Har du hittat någonting bra att använda till det? Jag har inte hittat något riktigt bra till min Aleph 5:a än. Har iofs inte letat så intensivt heller...
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/25 :  22:56:01  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Så najs!

Jag tänkte också bygga Aleph 5 och funderade då på att köpa kylflänsar från conradheatsinks.com , flänsarna är ju billiga där men frakten är dyr. Samköp därifrånkanske?!

/Tobias
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7801 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:23:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Snyggt bygge!

Inte för att skryta, men som kuriosa vill jag nämna att det var jag som en gång för flera år sen kastade fram idén till en förminskad Aleph på diyaudio.com. Jag var säkert inte den första att tänka tanken, men jag startade i alla fall en tråd kring ämnet och efter ett tag nappade Grey Rollins på idén och designade Mini-Alephen med hänvisning till tråden jag startat
Detta får väl vara mina femton minuters berömmelse eller nåt...

Jag har ett par små monoblock som jag smällde ihop av skrotgrejor. Fula som stryk men de låter underbart!
I nuläget håller jag på med ett par Aleph 5 monoblock.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:27:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kari - bland det roligare byggena jag sett här på HF.nu på länge!
Dessa kylflänsar, klass A och extremt med värme är något speciellt!

Jag är också nyfiken på vad denna light version ger i effekt!

Fuling - enjoy! [;D]

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/28 :  21:54:03  Show Profile Send AndersP a Private Message
Skitsnyggt! Där var det inte bara att slänga ner grejerna i lådan precis.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:23:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Snyggt!

Kari, har du några länkar som du kan dela med dig av?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/28 :  23:30:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tjusigt, jag har alltid tilltalats av Pass´ enkla konstruktioner.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:16:05  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Tjo,
ursäkta för en väldigt sen uppdatering. Steget ger ut ca. 30-40W. Dock har jag bytt trissorna två gånger (första gången till IRFP240 som jag även hade iden, andra gången till IRFP260). Effektuttaget är dock för högt (20V * 2.4A = 48W/trissa). Jag har lessnat på dessa brända trissor och håller på och ritar kort till en A-30.

Nyttiga "byggar" länkar:

http://www.reichelt.de
http://www.trimlog.se
http://www.schaeffer-apparatebau.de/

Har precis beställt kort till Aleph-P försteg som jag designat själv. Jag kommer troligtvis att få 6st (Kostade totalt 74.99USD) så om någon är intressera pm:a mig. Priset blir i detta fall 74.99 / st + post.

/Kari
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/08/26 :  14:30:36  Show Profile Send U1 a Private Message
Kari: Mycke snyggt jobbat, önskar att jag besatt den kunskap som krävs för att bygga en Aleph.

Har någon tips på var jag kan införskaffa denna kunskap? Ex böcker eller internet adds.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2004/08/26 :  16:12:45  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Kolla in http://web.vip.hr/pcb-design.vip/. När/om du köper kretskort så medkommer också beskrivning på hur du ska löda ihop allt samt alla komponent värden. Även strömförsörjningen är dokumenterat. Kolla även in http://www.passlabs.com där du kan ladda hem servicemanualer till Aleph 0,1,2,3,4,5 slutstegen samt Aleph-P försteget. I dessa har han beskrivit väldigt bra hur kretsen fungerar.

/Kari
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/08/28 :  19:41:56  Show Profile Send Pabo a Private Message
20mm höga gummifötter i ca 50mm diameter kan köpas hos Monacor i Örkelljunga för typ 20kr/st.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/08/28 :  23:00:50  Show Profile Send Uniper a Private Message
Pabo: Tack för tipset! Ska kollas upp.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000