HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 High Fidelity Nr5 utan CD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:18:36  Show Profile Send Gebex a Private Message
Nu har HF tagit bort musik CDn. HF säger "I gengäld bygger vi ut den redaktionella sidan...". Det nya numret innehåller 81 sidor mot 74 som tidigare var normalt. 7 sidor till var alltså CDn värd.

Antingen en så har CDn varit väldigt billig eller så är de 7 extra sidorna hemskt dyra. Jag fattar ingenting och börjar fundera på om jag verkligen skall förlänga min prenumeration.

15 av dessa 81 sidor är dessutom reklam vilket innebär att priset per sida "redaktionell text" är ganska högt.

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:26:27  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hmmm ja man börjar fundera över deras prissättning

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:26:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur är innehållet då?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:29:59  Show Profile Send Larsho a Private Message
70 sidor reklam

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:30:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Larsho:
15 av 81 sidor enligt Gebex.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:39:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tycker bara att HF brukar ha mer reklam än reportage

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:41:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En snabb koll i Nummer 4 2004
Av de 76 sidor (Ink omslag och insida) så var det 16 sidor(sammanräknat) reklam.
Hittade även att CD kostar 25 ink frakt, så säg 20kr för CDn.

Nu gissar jag att nya längden är 83 sidor (81 sista som är numrerad) och de två sista är ganska säkert reklam. Så då är det nog lika mycket reklam i båda tidningarna.

Personligen hade jag trott att de skulle hamna på 90 sidor (hoppats på 100)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:59:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Larsho:
Jag förstår dig nog inte riktigt men det kanske heller inte behövs.
Visst ÄR det artiklar och recensioner i HF!?? Det är väl dom man läser? Reklamen finns där men när man väl får syn på den behöver man ju inte korrekturläsa!

Vilken typ av repportage söker Herr Larsho


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/23 :  14:14:00  Show Profile Send FBK a Private Message
Det blev alltså som jag misstänkte. Synd, det jäkliga är att deras tester är bra, men nu kommer man inte att köpa varje nummer längre. De kommer garanterat att tappa läsare på detta, men det har de nog räknat också med.
/Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/23 :  14:21:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag vill ha fler tester där apparaterna ligger i samma
prisklass, allt för ofta finns det med ett par apparater som
är betydligt dyrare än de övriga, för mig är det ingen värdemätare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/06/23 :  14:59:37  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Jag vill ha fler tester där apparaterna ligger i samma
prisklass, allt för ofta finns det med ett par apparater som
är betydligt dyrare än de övriga, för mig är det ingen värdemätare


Håller helt med om detta!
Tyvärr är det något som Hifi & Musik, Fidelity med flera tidningar sysslar med.

Betygsättningen blir minst sagt förbryllande då man kör en DVD för 35 kkr tillsammans med en DVD för 5 kkr..?
Och om jag är ute efter en DVD i 30 kkr klassen så vill jag inte läsa om en för 5 kkr!
Visst kan det vara kul med någon jämförelse mellan dyrt och billigt men inte så ofta som dessa tidningar gör.
Sen att man i Hifi & Musik väldigt ofta missar vilken prisklass som testbojekten ligger i leder ju till ytterligare förvirring.
Beror förmodligen mest på en slarvig redaktion.

Men nu tänkte jag inte bara kasta paj här utan det finns en del intressant att läsa och i bland till och med bra tester i dessa tidningar

Men ingenting är ju så bra att det inte går att optimera

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/23 :  16:51:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Eftersom jag kastar frisbee med cd-skivorna som följer med, så tycker jag nog 20 spänn är lite väl dyrt för det nöjet. Dom extra 7 sidorna tar mig en halvtimme till att läsa (jag läser noga, även mellan raderna och upp och ned) så då tycker jag nog dom 20 spännen blir bättre placerade.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:08:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tolkar jag er rätt i att ni vill ha "Stortester"? Min erfarenhet är att dom som oftast blir ytligare och mindre djuplodande. Risken är överhängande att ett nummer testa i "fel" prissegment och tappar massa läsare pga det.

Visst har HF förbättringspunkter. Därom inget snack (vem/vilka har inte det?). Men stortester???


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:19:30  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag håller med EngelholmAudio här. Tycker en av styrkorna med HF är att de ofta har tämligen långa testartiklar. Till skillnad då från Hifi & Musik som allt mer har gått mot "Stortester", "Grupptester" och allt vad det heter. Där man får läsa någon form av snuttifierat omdöme. Jag läser 9 ggr av 10 hellre en längre arikel om en produkt än 10 korta om 10 produkter.

Om själva skivan som sådan så kommer jag iaf att sakna den. Kan hålla med om att bytet 7 extra sidor mot en cd känns något fattigt... Vet inte ärligt talat ifall det kommer att bli fler HF för min del.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:22:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tar numera tester bara som en mycket grov vägledning. Jag tror det sämsta köp jag någonsin gjort var då jag köpte en förstärkare som man skrev "Bäst i test" om i HiFi&Musik. Visserligen fick jag igen de pengar jag gett men min gamla fina Luxman var borta då... Jag tycker själv bättre om High Fidelitys tester, de brukar vara mer utförliga tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:37:40  Show Profile Send Larsho a Private Message
Nej inga stortester men mer rättvisa tester, man kan inte
jämföra apparater för 35.000 med dem som kostar 5.000 kr, det
är orimligt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:42:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag måste missat dom testerna du nämner, Larsho. Att jämföra 35' mot 5' är tämligen ointressant kan jag hålla med om.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:57:39  Show Profile Send Machine a Private Message
Nu är ju frågan vad dessa nya nummer utan cd kommer att kosta i lösnummer?
Ni som redan betalt en prenumeration kanske kan vara lite bittra, men lösnumren kanske sjunker i pris nu?

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/23 :  18:06:35  Show Profile Send sampix a Private Message
Tycker själv att HF starka sida är just att de går djupt in i en produkt åt gången. Istället för de hemska grupptesterna a la What Hifi etc "vilken av de 37 cdspelarna är bästa". 20 meningar om varje produkt. Mycket intressant..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/23 :  18:29:22  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En anledning för oss västkustbor att fortsätta med High Fidelity ett tag till är att de varit på Västkustturné I detta nummer var det hemma-hos reportage hos Timbre. Undrar vem som får nästa besök

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/23 :  22:20:35  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ännu en orsak att gå över till norska Fidelity!

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/23 :  22:23:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag skulle vilja ha uppföljningar av tidigare tester (erfarenhets vinning osv) samt möjlighet för tillverkare/agentur att kommentera testen. Lite fränare ordval när något inte är vad det borde vara skulle också vara upplyftande.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/23 :  22:25:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad jag förstod så skulle de hålla kvar samma pris på tidningen... Men jag kan ha missuppfattade det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/06/23 :  22:41:24  Show Profile Send Gebex a Private Message
Priset på tidningen är samma som tidigare.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/23 :  23:49:10  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vad skrev dom om mina Jmlab 907 be??
:=)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Fideljr
Member

263 Posts

Posted - 2004/06/24 :  02:57:44  Show Profile  Visit Fideljr's Homepage Send Fideljr a Private Message
Utnyttja våra bibliotek
Läss tidningen där om de har den eller så be dem att köpa in ett ex
är tipsen om ni vi läsa HF

When you listen to the music, don't listen to the sound!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000