HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dämpning av bakåtriktade basar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

loveslave
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:43:21  Show Profile  Visit loveslave's Homepage Send loveslave a Private Message
Det är dags att åtgärda mitt lyssningsrum, som för närvarande ekar alldeles för mycket. Till att börja med är det basen jag vill göra något åt. Enligt vad jag har läst på lite olika ställen lär det vara bra att dämpa bakom högtalarna, kanske helst av allt med tube traps i hörnen.

Min fråga är: gäller det även för högtalare som har basutgången bakåtriktad? Jag har ett par golvhögtalare (Klipsch RF-35) som står 30-40 cm från bakväggen och 10-20 cm från sidoväggarna, med basreflex bakåt. Skulle det vara bra att sätta in något dämpande eller diffuserande i hörnen bakom dem?

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/23 :  12:09:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Svar nej.

Nu vet jag inte vid vilken frekvens lådan är avstämd till men även om det vore 75Hz så skulle det vara smått omöjligt att göra något åt saken, om du inte vill flytta ut dem en meter till och sätta upp ~1½m glasull.

Har du probs med basen så kirra en parametisk EQ (typ Behringer).

Ekot däremot kan du minska med hjälp av diverse absorbenter. Tänk på att du kan dämpa fel frekvenser om du gör det på måfå. Efterklangstiden minskar dock.

EDIT
Med hjälp av basfällor kan du dock tygla basen ner mot ~150Hz, under det krävs antingen EQ, eller (bäst) många basmoduler för att komma tillrätta med inteferensen.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/06/23 12:31:27
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:01:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har en avvikande åsikt än Henricsson....

Diffussorer gör inget för basen så det går bort men absorbenter kan du bygga bakom högtalarna kolla in denna tråd för tips http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29402

plus gör sökning eftersom detta har avhandlat väldigt många gånger.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:15:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Jag har en avvikande åsikt än Henricsson....

Jaså?

Som jag påpekade i min EDIT, det går att strama upp basen något (mest övertoner). Under sisådär 100Hz är det knasigt att försöka absorbera.

EDIT
Basen är tämligen rundstrålande (upp mot ~80Hz) så var du absorberar kan quitta.
Ska du göra tubetraps så hörnplacera dessa. Ju högre/tjockare desto bättre.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/06/23 13:18:12
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:45:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message
http://www.realtraps.com/art_secret.htm

här är bilder på absorbenter som går riktigt djupt (20-30Hz), döm själva.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/23 :  15:02:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
För att en panelabsorbent ska dämpa så lågt krävs dryga dimensioner.

Om ytan är hård så är partikelhastigheten i princip noll, växer sen med avståndet från ytan till ett maximum efter en fjärdedels våglängd. Så jag tror endast en helmholtz-resonator kan vara effektiv vid så låga frekvenser som 20-30Hz (dock väldigt smalbandig så det krävs att man kan mäta upp rummet först).

Jag kan dock ha fel.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/23 :  15:35:08  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tog en kik i J. Liljencrants Elektroakustik:

En såkallad bekesy-absrobent (panel), 6mm plyfa på 50mm reglar dämpar med ett Q på 0.4 vid 125Hz.
Redan vid 160Hz har Q sjunkit till 0.1

Nä, för att dämpa riktigt låga frekvenser krävs helmholzen. Det bästa är dock multipla basmoduler.


loveslave,
även om du sätter upp 10cm-absorbenter (som Micke Y:s länkar beskriver) så kommer du få bukt med en del av dina rums-problem.
Trial and error.

Du känner ingen DIY-are med mätutrustning?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

loveslave
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/06/23 :  16:15:34  Show Profile  Visit loveslave's Homepage Send loveslave a Private Message
Nej, jag känner ingen med mätutrustning. Men det får bli att köpa lite stenullsplattor och montera upp i hörnen då, och testa om det blir bättre, helt enkelt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/23 :  16:41:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men även om det är svårt att dämpa under 100 Hz, så består ju basen av en del övertoner som skapas i rummet genom resonanser. Självklart gör tubetraps en hel del nytta ändå. Jag upplever klara förbättringar.
Men för att få effekt så krävs stora ytor.
Helmholtzare tror jag man bara ska gå på om man har resonanser som klumpar ihop sig. Dom är ju väldigt smalbandiga och vilken frekvens ska man ställa in?


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000