HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn - uppgadera/behålla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonteman
Member

485 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:35:08  Show Profile Send jonteman a Private Message
Hej!
Jag lade kanske in min fråga i fel forum precis... ny här
Skulle vilja bolla lite tankar om nya Linnprylar. Nu har jag Linns Majik-I och Mimik båda ca 10 år gamla samt ett par Ninka köpta beg för ett år sedan. Kablarna är LK-400. Jag har problem med CD-spelaren som börjat trilskas och inte spelar alla skivor jag har, speciellt inte brända.
Jag skulle vilja höja nivån ett snäpp och kanske utnyttja Ninkornas potential bättre. Linn ligger varmt om hjärtat och jag skulle gärna vilja fortsätta med detta märke. Ska jag satsa på Kairn Pro, Ikemi...?
Finns det någon som har tips?
/Jonas

If a problem occurs: Ignore it. It might go away...

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:45:57  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Satsa på ikemi tycker jag låter som en bra ide och sedanm gå vidare med förstärkeriet.

www.selleri.de
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/06/23 :  12:46:24  Show Profile Send n0p a Private Message
Tja vilken än av Linns modeller som du funderar på ska du väl försäkra dig om att det finns reservdelar till dem. Vill minnas att Mimik just var väldigt kostsam att byta laser på. Men jag kan ha fel.

Men du kan väl börja kolla med Linnhandlarna var dem har för begagnade exemplar inne nu:

www.taktoton.com
www.ljudkompaniet.se
www.stereokompaniet.se

sen finns det en till i Östersund (tror jag) som jag inte är säker på namnet...

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/23 :  12:53:19  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tror tom att man inte kan få tag på nya lasrar till Mimik, läste
något om detta på Linns hemsida

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/23 :  14:21:21  Show Profile Send Ayn a Private Message
Butiken i Östersund heter "Hifibutiken" kort och gott, och har hemsida http://www.hifibutiken.se. Mycket bra butik som jag haft många roliga timmar i!

Angående lasrar till Mimik så finns det reserv-lasrar att ordna direkt från Linn. Däremot "laser trays" till dem finns inte längre. Vet faktiskt inte själv exakt vad för del detta är...
Priset för alla grejer som behöver skickas in till Linn för att fixas ligger på ca 2000, oavsett vad som är fel. Det tycker jag själv är bra, de brukar se över enheten lite mer generellt också när den ändå är iväg hos fabriken.

I övrigt har jag ett system som är mycket likt ditt. Majik och Ninka med K-400 mellan, men har en Ikemi istället för en Mimik. Den gjorde en trevligt betydande skillnad mot den setup jag hade tidigare, nämligen en Numerik med min DVD-spelare Pioneer DV-646 som transport. Tonalt sett var det en stor skillnad i basen, men mest viktigast - man fastnar liksom framför anläggnigen och lyssnar på ett par låtar till bara därför att...

Själv börjar jag ledsna lite på min Majik, känner att det lätt blir ganska rörigt i musiken. Tänkte nog titta på en Kairn/Klout-kombo. Bägge är mycket prisvärda prylar idag! För ett Klout får du lägga ut aningen mer än 7-8000 (som du skrev i andra tråden att du kunde tänka dig att lägga ut), men den extra prestandan du får jämfört med t.ex. LK140 är definitivt värd pengarna!

Om du ska lägga ut 7-8k på en CD-spelare från Linn är det nog Genki som gäller. Jag tycker du ska titta lite mer på Karik också dock. En Karik+Numerik-kombo tycker jag spöar en Genki utan några större problem...det kan nog kosta strax under 10k för den kombon.

Du är välkommen till det dedikerade Linn-forumet på http://www.selleri.de och få svar från ännu fler Linn-fånar!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000