HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Delningsfilter FAQ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/06/23 :  01:15:09  Show Profile Send buffy a Private Message
hur väljer jag delningsfilter.. Alltid elementets värden som avgör vilket filter jag ska ha ?. Jag håller ju på att bygga en center som jag nämde i tidigare tråd. Om jag nu har lust att byta diskant i den, bör jag även då byta delningsfilter ?( nu kommer jag INTE att byta ngt i filtret då detta är ett 0:- projekt, men jag är nyfiken )
Kan ngn lära mig sunt bondförnuft i hur man bör tänka när man ska ge sig på att välja ett delningfilter ?

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/06/23 :  10:58:03  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag skulle mätt upp elementen i aktuell låda, simulera ett filter, bygga det och lyssna... sedan finjustera efter din egen smak, mäta, lyssna osv...
Vilka element som ska kombineras, elementens egenskaper, baffelns utformning odl brukar avgöra branthet och delningsfrekvens. Att fixa ett filter utan att ha möjlighet att mäta är väldigt svårt (för mig i alla fall ).
Tycke och smak påverkar också.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/06/23 :  12:52:06  Show Profile Send buffy a Private Message
vilka program simulerar man i? brukar fina simuleringar oftast låta bra eller hyffsat bra åtminstone ?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:40:58  Show Profile Send ILLY a Private Message
Här känner jag att vi är många som behöver mer kunskap. Delningsfilter är SVÅRT. Nästan så jag skulle vilja uppmana de mer kunniga på området att skriva en omfattande och djupgrävande guide som kunde läggas som sticky-tråd, eller artikel. Lämpligtvis med buffys rubrik: "Delningsfilter FAQ".
Själv skulle jag vilja lära mig mer om seriefilter, för de är hittils fullkomligt obegripliga i mina ögon. Dock har de många anhängare, exempelvis vår holländske vän (guru?) Tony Gee, på Humble Homemade Hifi.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:49:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Filterkunskap är som ni är inne på ett stort område som täcker allt från mekanik, elektronik, akustik, hur vi uppfattar ljud, mätteknik, elementkunskap, rumakustik mm mm. Ett annat mycket viktigt område är erfarenhet. Nått man får genom att testa.

Jag är för att man skall ta till sig kunskaper i steg. Mindre steg än stora steg. Helst. Då växer man i takt med ökad kunskap. Kunskapen (om än på en lägre nivå) gör att man ställer nya frågor, nya mer komplexa frågor. Svaren höjer så (förhoppningsvis) kunskapen.

Dr Krupps (heter det väl?) har en bra sida att börja på.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/23 :  14:18:57  Show Profile Send Nesta a Private Message
Finns det en länk till doktorn

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/06/23 :  16:19:19  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här finns nedladdningsbara program:
www.carhifi-it.com/carhifi-uk/pages/download.html

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  16:55:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tror det är denna (som man hittar om man söker med google.com enligt "dr krupp")
http://www.drkrupp.se/hifi/

En OK inkörsport iaf...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/06/29 :  17:23:02  Show Profile Send buffy a Private Message
tack för tips.
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/06/29 :  22:50:10  Show Profile Send mongo a Private Message
En mycket bra början till ett välljudande seriefilter kan hämtas här:
http://bildarkiv.hififorum.nu/mongo/

Heter: SERIES_X.XLS
Förvånansvärt enkelt att tweaka fram välljud, krävs lite blandade komponenter bara....

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000