HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserade rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/06/21 :  11:46:02  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jag skulle vilja veta varför så många förförstärkare(rör)saknar balanserad in o utgång medan korresponderande effektförstärkare har balanserad ingång.Vet någon varför det är så
Exempel Rogue, cary audio
undantag Audio research, BAT

Edited by - trippelbogey on 2004/06/21 11:47:16

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/21 :  11:49:23  Show Profile Send Per a Private Message
antagligen för att de själva kanske föredrar s.e. men man vill ge möjligheten för de som har balanserat försteg från annan tillverkare att köra balanserat till slutsteget.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/21 :  12:07:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det beror på att rörförstärkare är högohmiga och om man vill ha balanserade in och utgångar på en sådan måste man använda sig av en trafo på in och utgången. En trafo kommer att begränsa frekvensomfånget både i basen och diskanten. Dessutom brukar man få en resonanstopp i trafon.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/21 :  12:19:35  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Man måste inte använda transformatorer även om det är det enklaste sättet. Det går utmärkt att köra med differentialförstärkare av rör och det går bra att ordna låg utimpedans med dem.

Varför det inte finns balanserade förförstärkare med rör är en gåta för mig.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/21 :  12:38:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur blir det med kostnaden och precisions(/tolerans) kraven på de ingående komponenterna om man nyttjar balanserad teknik istället för oballad?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/21 :  12:49:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Jax skriver: "Varför det inte finns balanserade förförstärkare med rör är en gåta för mig."

Just du har rätt Jax att man kan ha ett diffsteg men jag skulle tro att skälet till att man inte gärna använder balanserade in/ut på en rörförstärkare beror på att rör åldras olika. Man kan alltså råka utför att faserna inte kommer att jobba symetriskt med varandra. Sedan en sak till...i en förstärkare som är ballad både på in och utgångarna jobbar som regel oballat internt....vad är det då för mening med att ha balanserat in och kanske ut också för den delen. Jag säger återigen att ballat är bra när man har mycket långa kablar.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/06/21 :  14:41:20  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jag pratade med återførsæljaren av audio note i køpenhamn och han påstod att balanserat var att føredra inte på grund av signalen utan på grund av de høgre strømførsørjningen som krævs før balanserat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/21 :  14:55:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är väl inget problem att ha balanserade rörkretsar internt. Och det kan inte bli något annat än symmetriskt om man använder konstantström i diffstegen. Exempel: Vacuum State RTP3C http://www.vacuumstate.com
quote:
Sedan en sak till...i en förstärkare som är ballad både på in och utgångarna jobbar som regel oballat internt....
Är det bara balanserat på ingång och utgång och obalanserat internt är det ett fuskbygge! I seriösa konstruktioner som Audio Research finns inget sånt här.
quote:
Jo det beror på att rörförstärkare är högohmiga och om man vill ha balanserade in och utgångar på en sådan måste man använda sig av en trafo på in och utgången.
Varför?!? Vad vill du driva då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/21 :  14:55:43  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Visst åldras rör olika men skillnaden mellan 2 trioder i samma glas är mindre än man kan tro vid slutet av livet. Av rörkonstanterna i en triod är förstärkningsfaktorn (mu) konstant under hela livslängden och dimensionerar man korrekt så påverkar inte de andra (transkonduktans och inre resistans) särskilt mycket. Vill man maximera livslängden och minimera skillnaderna använder man motkoppling, oftast som degenererande resistanser på katoderna. Balansen kan göras justerbar och anodströmmarna kan hållas konstanta med konstantströmsänka i "långa svansen".

Den stora fördelen med differentialsteg är dess okänslighet för störningar från matningspänningen.

Precis som du säger så tycker jag oxå att en förstärkare med balanserad in och utgång men obalanserad i övrigt är meningslöst. Själv kör jag obalanserade signalkablar men använder ofta differentialsteg just för dess PSRR och naturliga undertryckning av jämna övertoner.

Edit:

Dessutom behöver inte differentialsteg så värst mycket högre spänning om man kör med halvledarströmsänkor.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Jax on 2004/06/21 14:57:38
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/21 :  14:57:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pär, det går i princip åt dubbla antalet komponenter och dessa ska matchas tajt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/21 :  15:46:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Bernt Jansson skriver " Vad vill du driva då?"

Om du frågar mig så vill jag inte driva någonting. Det jag snackar om är mina erfarenheter från studiovärlden på 60/70-talet då vi hade en heldel rörprylar. T.ex. hade vi ett mycket avancerat filter från Klein & Hummel(UE100) som såg ut som ett knappdragspel och innehöll en himla massa rör och som naturligtvis var balanserad på in/utgångarna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/21 :  16:05:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Okej då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/06/22 :  01:27:23  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message


Jag tror att en anledning att det inte finns så många balanserade rörförstärkare är att det går åt fler rör med ökad värme-utveckling som följd, annars är det nog inga större problem att bygga en stabil balanserad förstärkare med rör, det har gjorts för för mätinstrument tex oscilloskåp och när de var bra konstruerade var de mycket stabila, betydligt mer än vad som behövs för audio.

En kommentar till Bernts inlägg:
quote:
Och det kan inte bli något annat än symmetriskt om man använder konstantström i diffstegen.

Det är en vanlig missuppfattning att ett diffsteg är automatiskt balanserat bara för att man använder konstant ström som gemensam katod last men förstärkningen för varje halva är fortfarande beroende på u och Rp i varje triod del.

Som utgångssteg i en balanserad rörförstärkare så är sk split-load fassplitter ett tom bättre val än ett diffsteg, i ett sådant steg så är utspänningen för varje del bara beroende av anod och katod motståndens värde och inte av u, katodföljare behövs dock på varje utgång för isolation, ett sådant utgångssteg är lätt att bygga med bättre balans en en mycket bra traf.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000