HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skinny Puppy rescension overdoze
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/06/21 :  02:17:37  Show Profile Send JonasV a Private Message
Det här är min rescension av Skinny Puppy's nyaste skiva "The greater wrong of the right".
Jag kallar den här rescensionen "overdoze" därför att få en referens så lyssnade jag under två dagar uppmärksamt genom tio(10) album från deras digra produktion.
Bakgrund:
Gruppen startade 1982 och drivs av några starka personligheter som inte alltid kommer överrens.
Ogre Nivek sköter sången och cEvin Key musiken, resten har jag inte riktig koll på.
Musiken är ofta välproducerad och varierad.
Jag kallar det här Industrirock, det finns ofta inslag av distade gitarriff och hårda röster.
Deras låtar varierar från enkelt syntplinkande med något trivialt budskap framfört av filmsamplingar till att Ogre vrålar ut skändligheter över ett kaotiskt noise-slammer.
Det brukar ofta vara FETT med distinkta rytmer och samplingar.
Musiken är välproducerad så allt följer ett mönster med effekter som understryker budskapet.
Något som får mig att gilla det mer som fantast av elektronisk musik är att kaoset ofta är kryddat av små finurliga syntaccord, samplingar och effekter av olika slag. Ibland blir det för
mycket av det goda och då är det inte lika roligt att lyssna.
Vissa låtar har en fast basmatta som besitter rummet om man spelar på högre volym.
Nu till "The greater wrong of the right".
Konvolutet:
En mörkgrön papplåda domineras av den sirliga signaturen "SP" och texten Skinny Puppy, The greater wrong of the right.
I lådan finns skivan i en plasthållare och utvikbart pappfodral.
En sida med låttexterna fyller sidan i en enda lång rad.
En annan sida med information om produktionen.
Musiken:
Jag tänker inte beskriva låt för låt då allt verkar vara stöpt i samma form, koncentrerar mig istället på helhetsintrycket.
Den fasta, påträngande rytmen finns där och cEvin Key kan verkligen spela men det verkar vara enklare melodier, inga utmaxade produktioner som förr.
Det krävs en stark röst att bäras av den bultande rytmen.
Nu har sången svårt att fånga mitt intresse.
Den starka rytmen verkar leva sitt eget liv, inga kaotiska musikaliska utspel eller Ogre's distade röst bärs av den.
Istället leker dom med rösten genom pitchbend och tonlägesbyten.
Det har blivit en dussinprodukt, mer som Industrisynt.
Ingen egensinnig attityd eller överraskande produktion.
Skinny Puppy har bytt sin Hot Rod till en Toyota.
Om dom inte gett upp så hoppas jag dom rycker upp sig och blir elaka igen! Skinny brukade vara jobbiga och påstridiga emellanåt men aldrig tråkiga.
Jag är ändå glad att dom är tillbaka, har saknat dom.
Rekommenderas till dom som uppskattar Mainstream Industrisynt ej till Skinny Puppy fans.
Dom har iallafall kommit med något nytt och det tillhör deras starka sida.
Det kan ha varit bättre förr, det beror på vilken smak man har.
Eller vad tror ni?

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/06/21 :  13:42:19  Show Profile Send dekengren a Private Message
Ajaj, hoppas att dom spelar mest klassiker nar jag ser dom pa Forum om ett par veckor da!!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/06/22 :  00:13:34  Show Profile Send Roq a Private Message
Hmm, jag hade ju tänkt köpa den...kanske ska ladda ner lite och lyssna först. Tack för recensionen! Vilka ställen kommer de till - har helt missat detta???
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/22 :  01:58:22  Show Profile Send sampix a Private Message
JonasV>
Du fick ihop hela Skinny Puppy-historien riktigt bra. Själv har jag inte orkat lyssnat på den nya skivan direkt mycket. 2-3 gånger, men den känns inte alls lika spännande som vi är så vana med.
Jag är inte heller överförtjust i Oghr, vilket denna skiva bitvis har influerats av.
Å andra sidan tror jag inte många hade tänkt sig att de skulle kunna överträffa sina tidigare alster

quote:
Vilka ställen kommer de till - har helt missat detta???

Arvika och så 2 (??) spelningar i tyskland. Zilo-festivalen eller vad den nu heter.. Jag satsar på den svenska varianten jag

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000