HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Radiodel, hur väljer man en sån?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/06/20 :  18:35:20  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Som ämnet säger så känner jag att jag behöver lite P3 emellanåt, men vet verkligen inget om vad jag ska skaffa. När ni köpt en radiodel, hur har ni gått tillväga? Jämfört i butik precis som övrig utrustning? Har knappt sett någon topic här om radiodelar, till skillnad från de mesta annat..

Den tänkta budgeten är inte så hög. Matchande radio till Linn som elektroniken är ifrån kostar uppåt 5' begagnat om man inte ska köpa alltför gamla prylar, och det känns lite i överkant. Min tanke är att exempelvis köpa en av de billigaste från Nad eller Cambridge som jag tycker gör prisvärda prylar i instegsklassen. I den kategorin, omkring 2', spelar det någon större roll vilken jag väljer, någon som testat olika radiodelar som kan ge några råd? Eller borde jag investera i en digitalradio istället? Har inte ens koll på om man det finns digitalradiosändningar i Umeå...sista frågan är kanske den mest intressanta...och är också en anledning till att jag kanske tänkte köpa en billig radio, så blir det inte så stor pengaförlust om jag senare vill ha en digital variant..



www.linnforum.se

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/20 :  19:36:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Om jag vore dig skulle jag titta på H-K´s DAB/FM Tuner som kostar 3700:-. Nu vet jag ju inte var du bor men om du inte har DAB idag så kommer du att få nytta av det senare. Jag har erfarenhet av H-K´s FM-tuner del och tycker att den är mycket bra. Den har en pilottonsdämpning ner mot -80dB vilket knappast kan bli bättre med något annat.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/06/20 :  21:20:50  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Tack för svar gcs, den har alltså båda digital mottagning och vanlig FM, var ju smidigt! Ska kika upp lite mer info om det, har en affär som säljer en hel del H/K så de kanske har den hemma...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/06/20 :  23:52:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
En sak jag lagt märke till när man kikar på radiodelarna för runt ett par tusen, är att inte har någon egen fjärrkontroll. De styrs av förstärkarens fjärr. Och den ska då naturligtvis vara av samma märke som radiodelen enligt produktbeskrivningarna - i alla fall de som finns på nätet

Men det är kanske så att fjärrkontrollens kommandon egentligen är standardiserade så att dett bara är ett av de så ofta förekommande fösöken att förvirra för den fåvetande kunden. Kanske kan någon av forumets skribenter ge beked om hur det är med detta?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/21 :  08:18:16  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag har sneglat lite på HKs DAB/FM-tuner men undrar lite om utgångarna. Är det någon som vet om RCAutgångarna gäller både DAB & FM ? DABsignalen går via coax & toslink men det måste väl gå att få ut ren analog signal från DAB &så ?

Mvh
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/21 :  10:33:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är klart att det går att få ut en analog signal ur en DAB. Dom tre märken jag kollat har i allafall haft den möjligheten. Därmot så skulle jag inte tro att man kan få ut en digital signal när man lyssnar på FM.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/21 :  10:33:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är klart att det går att få ut en analog signal ur en DAB. Dom tre märken jag kollat har i allafall haft den möjligheten. Därmot så skulle jag inte tro att man kan få ut en digital signal när man lyssnar på FM.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/21 :  18:26:25  Show Profile Send Niclas a Private Message
Någon kanske vet villket nummer av HighFidelity som HKn var med i ? Ännu bättre hade varit en kort resume av deras omdömen.

Annars brukar väl Denon 1500 få ruggit bra kritik i spannet mellan 2 & 4000:-

Mvh
Go to Top of Page

grushog
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/06/21 :  18:35:38  Show Profile Send grushog a Private Message
Jörgen G:
Jag hade en billig instegstuner, Sony tror jag att det var. Testade med att lägga in koden för Sony tuner i min universalfjärr - fungerade utmärkt! Så din misstanke stämmer antagligen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/21 :  19:38:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Någon standard finns inte för fjärrkontroller (tyvärr), dock domineras marknaden av ett fåtal system som används av flera olika tullverkare så har man en universalfjärr kan man nog prova sig fram.

Lite kort:
*RC5 (Philips) är det vanligaste systemet och är ett öppet format, dock verkar det inte användas lika mycket längre (Philips använder numera RC6 som de inte vill tala om hur det fungerar, fungerar npog bara med deras grejer).
*Sony har ett eget format,
*Pioneer, JVC och Hitachi (tror jag) har ett gemensamt system

Småtillverkarna använder nog oftast något av dessa system. RC5 ska som sagt var vara vanligast, hemma har jag dock inte en endas pryl som använder det (vilket tog mig ett tag att upptäcka när jag prgrammerade en IR-mottagare till mitt förstegsbygge i helgen).

Denon verkar för övrigt ha ett eget system på konusmentelektroniken (det är i alla fall vare sig RC6 eller Sony).





Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/06/22 :  00:01:42  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag löste samma problem på ett mycket enkelt sätt. Jag åkte hem till mina föräldrar och hämta denna:



En Sansui TU-3900... duger utmärkt då mina radiobehov är ganska så små. Använder det mest som bakgrundsmusik när jag lagar mat eller läser en tidning.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/06/22 :  09:00:50  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Smart lösning yahriel! Men problemet för mig är att föräldrarnas radiodel sitter ihop med en dubbelkassettdel med lp-spelare på toppen. Blir lite trångt att klämma in den i racket...

Men lite klokare har jag iallafall blivit, de flesta DAB-radiomottagare kan alltså ta emot även vanliga FM-signaler då. Visste jag inte om. Frågan som förblir obesvarad är om man kan ta emot DAB-radiosändningar i Umeå, har mailat sr och frågat vad som händer med digitala radionätet men har inte fått något svar ännu...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/22 :  09:20:15  Show Profile Send Niclas a Private Message
Nja, HK & Pures dyraste modell är dom enda tuners jag vet som tar både DAB/FM. Om Du har täckning kan Du kolla här : http://www.sr.se/digitalradion/varlyssna.stm

Frågan är om inte yariels lösning är bäst, köpa en gammal analog FMradio för nå´n hundring & komplettera/ersätta med DAB vid senare tillfälle när DAB är mera utbrett.

Jag kommer ihåg när min gamla Rank/Arenareciver fick stryka på foten för en ny syntestuner i slutet på åttiotalet. Köpenhamns när/lokalradio gick överhuvudtaget inte att ratta in på den nya medans den gamla recivern tog in signalen klockrent. Undrar hur mottagningskvaliteten är i jämförelse mellan gammal & ny FM tuner idag?

Mvh
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/22 :  10:15:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet bara att när jag köpte min H-K reciever för ett par tre år sedan upptäckte jag till min stora glädje att pilottonsdämpningen var gott och väl -80dB. Någonting sådant hade jag aldrig sett tidigare. Det innebär också att man får mindre bubbel och brus vid mottagningen. Min gamla tuner som var av märket Technics hade en dämpning på -35dB. Det är ju klart att jag är en aktiv lyssnare som lyssnar på radio flera timmar om dagen och jag vill gärna ha den högsta möjliga kvaliteten på min lyssning.

Edited by - gcs on 2004/06/22 10:31:00
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/22 :  10:50:18  Show Profile Send Niclas a Private Message
Förlåt min inkompetens men vad är pilotton ?

Mvh
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/22 :  11:22:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är en styrton som ligger på 19KHz och har till uppgift att dela upp monosignalen så att det blir stereo. P.g.a. att pilottonen ligger på 19KHz så är man tvungen att begränsa bandbredden i radio till 16KHz. När man lyssnar på motsvarnde kanal i DAB så finns det ingen pilotton och därför har DAB ett frekvensomfång upp till 21KHz.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/06/22 :  11:22:17  Show Profile Send pontus a Private Message
Den här då? 2500:-

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2004/06/22 :  12:11:02  Show Profile Send Niclas a Private Message
Cambridgen är ren DAB, ej FMmottagare inbyggd. PURE DRX-702ES kostar närmare 5500:- så 3700:- för HK/n verkar relativt billigt ändå.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/22 :  12:12:05  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
När jag behövde en radio till stereoanläggningen letade jag begagnat. Finns ganska mycket till rimliga priser och jag hittade en Pinoneer med RDS och och 30 programplatser för 500:- på www.blocket.se . Kanske inte världens bästa radio men jag tycker den räcker för mig och RDS gör det enkelt att identifiera kanalerna. Eftersom jag bor i Lund så finns det rätt mycket olika radiostationer och utan RDS hade det varit mycket tidsödande (nästan hopplöst...) att försöka identifiera SR1-SR4, Danmark + en stor hoper reklamkanaler och diverse övriga lokalstationer.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/08/03 :  04:42:10  Show Profile Send Frost a Private Message
Jag misstänker att de flesta av oss på forumet mest lyssnar på SR, det är ju bara SR som sänder DAB idag. Reklamkanalerna har ju så ruskigt dålig ljukkvalitet och inte sällan "loudness" på... Så en mottagare som bara klarar DAB kanske är bättre än en kombilösning.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/08/03 :  09:47:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30060&SearchTerms=,

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/08/04 :  19:18:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle rekomendera en äldre Naim tuner, dom har alltid vart riktigt bra och kan gå att få tag i för inte så hiskeliga pengar...
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/08/04 :  20:46:42  Show Profile Send Poe a Private Message
Eller varför inte hitta en äldre Linn-tuner billigt.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000