HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilka artister önskar du med bättre ljudkvalite
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2004/06/30 :  00:40:10  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Amen Nin!! Som dom totalt fördärvat David Bowie inspelningarna med en ny "remaster". Visst, inget brus, men dynamiken är helt borta! Olyssningsbart!
Jag har själv blivit extremt restriktiv vad gäller att köpa "remastrade" CD. För mig gäller det antingen vinyl versionen eller förstautgåvan av CD'n.. Det är väldigt få rem. CD som jag köpt som verkligen låter bättre.. Även om dom inte klipper så kompressar dom så in i f@n så djupet i ljudbilden totalt försvinner.. Det låter ljusare och hårdare, men inte bättre precis... :-(
Finns mycket att läsa på nätet över inkompetenta ljudtekniker och våldförsel på klassiska inspelningar.

Man blir gång på gång förvånad över hur inspelningar från början av 60 talet kan låta så enormt mycket bättre än nästan allt som släpps idag.. Tröstlöst..

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/30 :  07:09:00  Show Profile Send matså a Private Message
Tangerine Dream och Genesis

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/30 :  10:27:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Som jag skriver i början menar jag inte att inspelningen skall vara "TelArc-bra". Eva Cassidy's Live at the Blues Alley är ett strålande exempel på att musik inte behöver vara perfektionstinspelat för att "låta bra".
Verkar som fler är inne på samma spår.

Gamla Neil Young eller Bowie hade nog inte varit så kul om dom varit perfekt tillrättalagda...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/07/02 :  19:14:55  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
de flesta Metal inseplningarna och allra helst de med death metal(Opeth och Katatonia i synnerhet)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/07/03 :  00:54:22  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Sade, Diamond Love! - jag personligen har iallafall aldrig hört nån pressning eller CD-utgåva av Diamond Love (den med Smooth operator, Your love is king m.fl) som inte låter instängd och steril på riktiga grejer. Låter i och för sig helt OK i transistorradion, men jag tycker ändå att det är synd på både musiken och sången. När man vill lyssna ordentligt på Diamond Love-skivan så faller den platt, tycker jag.
Eller hör jag fel?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Bonkster
Member

61 Posts

Posted - 2004/07/05 :  23:08:32  Show Profile Send Bonkster a Private Message
Några hyfsade Hank Williams Sr. vore inte helt fel...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/07/06 :  14:40:33  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Metallica!

Deras skivor är ganska kassa kvalitetsmässigt tyvärr. Synd på bra musik.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2004/07/08 :  11:46:53  Show Profile Send pontus a Private Message
VELVET UNDERGROUND
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/07/09 :  21:08:21  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
G˙nther och "Hej på dig monica låten" på SACD?

Nädå men Leornad Cohen har ju en underbar röst som borde komma på SACD. Kanske lite härlig dansband? Gammal härlig 50-60 tals musik rokkar alltid!

John Fogerty finns på DVD-Audio men finns han på SACD?

mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000