HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Uppskattas Hiphop?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/06/28 :  10:43:22  Show Profile Send DonMega a Private Message
Håller med Magnuz! Visst är det tråkigt att artister som bara rappar om "bling bling" ska toppa listorna världen över, och inte de som har något att säga.
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:05:36  Show Profile Send emp a Private Message
Föredrar instrumentalt i stil med DJ Shadow, RJD2, DJ Krush...
annars är Jurassic 5 helt ok.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/06/29 :  11:57:31  Show Profile Send Soulman a Private Message
Angående de vålds-, vapen- och pengafixerade texterna inom hiphop så finns det väl till viss del en förklaring. Tittar man på under vilka förhållanden månnga hiphop-artister växer upp så är det kanske inte så konstigt att texterna får det fokus som de får. I sina bästa stunder kan en bra hiphop-text förmedla hur livet i ett getto kan se ut och te sig för de som bor där. Lyssna tex på Nas, 2Pac eller DMX i sina bästa stunder. Det är artister som skriver texter om den verklighet som de känner. Personligen gillar jag den typen av texter, även inom litteraturen. Bukowski och Ellroy tex är två av mina favoritförfattare som båda skildrar de mörkare sidorna av det amerikanska samhället på ett, i mina ögon, lysande och underhållande sätt.

Tyvärr hänfaller allt för många hiphop-artister åt att glorifiera våld, knark och pengar. Men detta kanske inte heller är så konstigt? Har de växt upp utan något alls i fattigdom och sett kvarterets gangster-kung och pimpen i hörnet vara de enda som verkar ha pengar, makt och status så finns det ju en risk för skumma ideal, om man säger så. Med pappor som sitter inne, är döda eller bara har försvunnit saknas ju dessutom en vettig förebild... Själv tycker jag inte att det är så konstigt att de snackar pengar, bilar och bling-bling. Samma tendens finns väl hos alla nyrika? Personligen känns i många fall de texter som är "värst" mer tragiska än upprörande i mina ögon. Observera att jag inte ursäktar glorifiering av vapen, knark etc. Utan jag försöker bara förklara den. Ser man texterna som uttryck för den verklighet smde lever i och som en reflektion över det samhälle de lerver i anser jag att de definitivt fyller ett syfte.

Det jag har svårast för är kvinnobilden som många ger uttryck för. Bitchande hit och bitchande dit är ruggigt irriterande... Det ger mig en väldigt fadd smak i munnen. Tror en recensent en gång skrev något i stil med att det finns en lång tradition av att behandla kvinnor illa bland afroamerikanska män. Jag vet inte om det stämmer... I viket fall som helst känns det inget vidare att lyssna på.

Liknelsen med vit makt musik tycker jag är rent horribel. Vit makt musik bygger väl ändå på att det finns en överlägsen ras, att det finns "übermennschen", att andra är mindre värda? Att säga att man tycker att man är cool för att man har en 44 magnum är knappast samma sak som att säga att man vill utrota alla judar. Det är enligt min mening inte en en gradskillnad utan det är inte med på samma skala

En fråga till er som upprörs av hiphop-texter; vad tycker ni om böcker som skildrar skuggsidorna av ett samhälle?

Blev ett rätt svammligt inlägg det här...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/06/29 :  13:00:53  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Mycket bra sakt Soulman. Skulle inte kunna hålla med mer. Kan bara lägga till några rader från Lil' Waynes Young'n Blues:

"We were taught to love money, ice, cars, and clothes
Love p**** but you dont love them ho's"

Musiken är inte kvinnoförnedrande i grunden. Det finns inte många artister som inte respekterar en riktig kvinna. Men det som menades med en bitch från början är någon som enbart är ute efter pengar. Sen att det kan ha förvrängts på senare år är en annan sak. Men försök lyssna på NWA "A bitch is a bitch" och Ice-T "Bitches 2" det finns något bakom låtarna.

Men tillbaka till orginal frågan.
Jag lysnar nästan hela tiden på hiphop. Måste hålla med om att det är svårt att hitta hiphop bättre än Bone-Thugs-N-Harmony (deras Art Of War snurrar just nu i min cd) och Nate Dogg. Men visst Tupac, Snoop, Warren G, Ice-t, Ice Cube, Dr DRE, M.O.P och många fler är mycket bra. Sen nästan allt som kommer från "The bay", Too Short, Rappin 4-tay, E-40 med fler finns i min samling.

Kul att det fanns fler med samma musik smak, trodde jag var ensam.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/06/29 :  14:05:22  Show Profile Send sisko a Private Message
Sen är det ju så att det finns en väldigt lång berättartradition bland svarta i USA. Läs t ex:

ROGER D. ABRAHAMS
deep down in the jungle...
Negro Narrative Folklore from the Streets of Philadelphia

Vilket var en banbrytande avhandling när den kom '64 ingen hade tidigare brytt sig om de svartas berättartradition. Nu var det länge sen jag var på en föreläsning av författaren men jag vill minnas att det fanns en figur som återkom i många av dessa historier som kallades för "the trickster" som påminner mycket om de figurer som kan dyka upp i dagens hiphop.

Vad jag ville ha sagt med det här inlägget att vi som lever i vår trygga vita medeklassmiljö kan ha väldigt lätt för att tolka sånt som vi inte förstår på värsta tänkbara sätt.


Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:28:24  Show Profile Send DonMega a Private Message
JonMW du är inte ensam! du har mig och soulman här :-)
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/06/29 :  22:18:55  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag lyssnar mycket på hip hop och jag har nästan aldrig hört en bra hip hop låt på radion någonsin. Om folk dömer hip hop efter det som spelas på radion förstår jag att många ogillar hip hop kraftigt..

Bra, kul, nyskapande och interessant hip hop:

Allt med Anticon (www.anticon.com)
Restiform Bodies
Sage Francis
Non-prophets
Louis Logic
Atmosphere
Hieroglyphics
för att nämna några..

Medveten hip hop med extremt vettiga texter, så långt ifrån klysch rapen som folk matas med dagligen man kan komma. Jag tycker själv att texterna är extremt viktiga när det gäller hip hop. Kanske mest för det finns så fruktansvät mycket röten hip hop med sorgligt dåliga texter om pengar, status, pengar, våldsglorifiering, pengar, drogglorifiering osv..

Gangsta hip hop får mig att kräkas.. Jag lyssnar hellre på A-Teens än DMX...




Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2004/06/29 22:23:02
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/07/03 :  00:01:21  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Oj, här är en topic i min smak..

Jag lyssnar mycket på hiphop. Inte lika mycket nu som för 2-3 år sen men fortfarande är det nog den musikstil jag gillar mest. Först fastnade man för nån enkel melodislinga, letade vidare, grävde sig djupare och... voila! så hittade man hiphop som var lååångt ifrån den plastiga smörja som snurrar på TV och i radio.

Det krävs att man "gräver lite djupare" innan man avfärdar hiphopen som smaklös/kass, imho


Så till lite namedropping, artister/bolag som helt klart är värda att kollas upp. Kanske vissa artister nämnts tidigare men i så fall tål de att upprepas

Aesop Rock, El-P, Cannibal Ox, m fl (alla från Def Jux - www.definitivejux.com)
Nyskapande, spejsigt och väldigt väldigt bra.

Sole, Alias, Sage Francis, m fl (alla från Anticon - www.anticon.com)
Nyskapande, pretentiöst, bra texter. Anses (liksom def jux-artisterna) av många tillhöra kategorin "nerdrap".

Madlib, Quasimoto, Lootpack, Madvillain (från Stones Throw - www.stonesthrow.com)
Bra och udda hiphop åt det lite jazzigare hållet.


Common, Talib Kweli, Reflection Eternal
"Medveten" hiphop, som det brukar kallas. Svängigt och med innehåll.

The Roots, Guru (jazzmatazz-skivorna), A tribe called quest
Jazzigt och laid back. The roots senaste skiva var i mina ögon ett totalt fiasko, men deras tidigare album är rena mästerverken.

Apathy och Celph Titled (från the Demigodz - www.demigodz.com)
Två killar som förvisso rappar om halvt "tveksamma" saker men på ett väldigt underhållande sätt. Mer attityd än innehåll, men ändå väldigt bra.



Samt, sist men inte minst, förra årets enligt mig bästa album:
Vakill - The darkest cloud.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/07/03 :  11:53:03  Show Profile Send iffe a Private Message
Klockrena inlägg med bra förslag på artister och beskrivningar! Nu har man att utforska ett tag framöver.
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/07/08 :  13:45:40  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Kul tråd med några artister som måste kollas upp. Tack för tipsen.

Lyssnar inte särskilt mycket på hiphop men när köpte Wu Tangs 36 Chambers -96 fattade jag hur bra det faktiskt kan vara. Ruggigt bra skiva fortfarande tycker jag.

En annan skiva som har bitit sig fast genom åren är tro't eller ej en engelsk hiphopskiva, låt vara med mycket triphoppiga influenser (kom -95) men den är jäkligt bra och definitivt värd att kollas upp. Gruppen heter Earthling och skivan heter Radar.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDSUB040406300330121319&sql=Aw78e4j472wav

/Jonas

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/07/08 :  19:27:50  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Personligen känns i många fall de texter som är "värst" mer tragiska än upprörande i mina ögon."

Absolut, det var så jag menade också.

"En fråga till er som upprörs av hiphop-texter; vad tycker ni om böcker som skildrar skuggsidorna av ett samhälle?"

Nu är det ju inte så att jag direkt upprörs, men jag kan väl svara ändå Naturligtvis är det inget fel i att skildra samhällets skuggsida, så länge man avhåller sig från glorifiering/romantisering och/eller att vältra sig i andras olycka i syfte att tjäna pengar (eller i något annat syfte för den delen).
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/07/16 :  09:49:08  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
quote:
jhnmn: Oj, här är en topic i min smak..

Trevligt! Du har nämde endast mina all-time hip-hop favoriter!

Kunde fortsätta listan med några av mina personliga favoriter som inte har nämts:

Underground hip-hop:
Roots Manuva - hör till min top 5 listan - alla skivor..
Mc Solar - Prose Combat absolut top 5 album, alla är bra
IAM - mer Franskt hip-hop
E-mc - Franskt
Infesticons - Gun Hill Road
Phi life Cypher - millennium metaphors
MF-doom, (aka. King Geedorah)- klassiker
Clouddead!!
Cannibal ox
Company Flow !!!
Anti-pop consortium
Non-phixion

Instrumental:
DJ Cam!!!,
Dj Krush!!!
Dj Shadow!!!
nightmares on wax!!
Prefuse 73!!

Och ingen har listat klassiker som
De La Soul!!,
Public enemy,
3rd Bass,
Jungle brothers,
Rakim,
Digable Planets,
Pharcyde,
Boogie Down Productions,
(tidigare) Roots,
(tidigare) NAS (illmatic!)

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/07/19 :  17:04:35  Show Profile Send jonsson a Private Message
Känner tyvärr att jag vill säga min åsikt i det hela även om den är simpel och inte speciellt genial:
Jag förstår inte den här musiken, enkelt: då lyssnar jag inte men att som i Lördags (gyllene-konserten i Lysekil) bli utsatt för en utav mina otrevligaste stunder på väldigt länge, tyckte jag var rent smaklöst av anordnarna... Pratar naturligtvis om Latin Kings, som jag helt ärligt kan säga att det var den värsta sk**en jag hört på många år... Och här utan en chans att stänga av. TVI VALE. (konserten i övrigt vart annars jättebra)
My2cents

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/07/21 :  00:06:55  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
En hip-hop akt som jag upptäckte när jag såg på Musikbyråns sändning från Hultsfred vad Dilated peoples.
Riktigt bra, sitter och lyssnar på deras två senaste skivor i datorn nu, givet köp på cd!

Socialt förankrade texter, väldigt bra, låg "gangsterfaktor", rätt skönt tycker jag.
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2004/07/22 :  11:20:49  Show Profile Send hifi_harri a Private Message
Kunde ännu lägga en link till: dj spooky..

Spooky är inte "lätt" hip-hop, men spelar han väldigt mångsidigt musik. En av de bästa dj tycker jag - kanske inte tekniskt sett, men har trevligt material. Kolla t.ex. live in japan, eller Abstrakt Blowback 03 i länket.

http://www.djspooky.com/sounds.html

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/07/23 :  22:15:19  Show Profile Send jhnmn a Private Message
hifi_harri
quote:
Trevligt! Du har nämde endast mina all-time hip-hop favoriter!

..och du fyllde på min lista ganska bra tycker jag



hifirocker
Dilated Peoples är riktigt bra. De har, som du säger, vettiga texter och ett par kilo mindre attityd än den hiphop man vanligtvis får se på TV. Och att gruppens DJ, "DJ Babu", är en av de bästa i världen på att scratcha gör inte saken sämre.

Gillar du Dilated Peoples kan det vara värt att kolla upp artisterna på Battle Axe records - http://www.battleaxerecords.com
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/08/10 :  15:26:22  Show Profile Send iffe a Private Message
Latin Kings skiva Mitt Kvarter tycker jag håller hög klass. Bra beats och schysst socialrealism. Har tyvärr också sett dem live, och det var allt utom bra. Linslusen Dogge är man duktigt less på numera också.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000