HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med Eagle
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/19 :  20:22:58  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Hejsan

Jag behöver lite hjälp med Eagle, jag sitter på jobbet och försöker göra ett simpelt dubbeltsidigt kretskort.

* Skillnad på WIRE & NET? (jag kör på NET)
* När jag har ritat schemat och går över till BOARD, hur väljer jag att dom ledningar jag vill ska komma på undersidan kommer dit? (layer 16 eller nått?)
* Och när jag har tagit AUTO i BOARD och vill flytta runt komponenterna, hur kan man ta AUTO igen då? som det är nu så ligger dom gamla banorna kvar. Ska man dra om dom manuellt på slutet så att säga?
* vad är VIA (tror jag fattar men gärna en förklaring ändå : )

Jag kör freeware versionen, kanske inte går köra dubbelsidiga då?

Tack på förhand

/Tobias

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/19 :  20:24:45  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Just ja, det är 95% SMD också. Med AD8620 (borde P-A reagera kanske )
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/19 :  20:29:35  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jo, det går att göra dubbelsidiga kort. Men jag har inte lurat ut hur man monterar komponenter på undersidan.
För att att dra ledningar på underisdan (blå) så måste man välja det lagret innan man drar ledningen. Man kan byta lager på ledningar i efterhand, men det är enklast om man får dom på rätt lager från början.

Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/19 :  20:57:56  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tack för svaret, så jag ska välja layer 16 på dom ledningar som jag vill ska gå på undersidan redan i schematics läget?

Kanske är lättare att skippa schema läget å börja direkt i "board"
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/19 :  21:54:58  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Jag har valt layer 16 när jag börjar dra ledningarna i "board". Det kanske funkar även i schematic?
Skippa inte schemat! Det blir helt hopplöst att hålla reda på saker om du vill ändra nåt senare.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/19 :  22:04:51  Show Profile Send Uniper a Private Message
quote:
Kanske är lättare att skippa schema läget å börja direkt i "board"


Det kan man göra, men är det inte en väldigt enkel krets är det lätt hänt att det smyger sig in fel. Det är mycket säkrare att gå via schemat.
Auto-routern i Eagle brukar dra ledningarna väldigt märkligt, så det blir en hel del städande efter den. Dra ledningarna manuellt istället, det tycker jag fungerar bättre.

EDIT: Johnny_Fiasco hann före

Edited by - Uniper on 2004/06/19 22:15:38
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:04:39  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tack igen.

Vet inte om jag är blind men jag hittar inte vart jag byter layer på ledningarna i Board.

Jag har gjort ett schema, sen efter lite placeringar i board så tar jag AUTO och då vill den ju självklart dra som ett enkeltsidigt kort och då får jag några ledningar över. Räcker det med att få dom ledningarna på layer 16 så lägger Eagle in Vias automatiskt? Eller ska jag själv lägga ut dom.

Sen om man vill ha undersidan som ett enda stort jordplan fast med några enstaka ledningar då... tips på det?

/mkt tack
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:09:20  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
"Jag har valt layer 16 när jag börjar dra ledningarna i "board"."

Du drar alltså manuellt och lägger in vias å så då eller?

Verkar jag dum så äre för jag sitter på 12h skift

/Tobias
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:37:55  Show Profile Send Uniper a Private Message
När du väljer Route-verktyget så dyker det upp en ny grej upp till vänster där du kan välja lager. Den verkar vara standardinställd på "16 Bottom"

Du behöver inte själv lägga till vias, det gör den automatiskt när du byter lager.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/20 :  00:33:53  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ahh, så klart det var så enkelt... tack.

Nu är det bara jordplan kvar, tyckte jag läste nånstans förut att det var enkelt, bara å dra upp en kvadrat/rektangel typ. Gör den plats för de underliggande ledningarna då?

/Tobias
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/06/20 :  01:06:13  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Ja, det är bara att lägga upp en sådan där fylld polygon över ytan som ska bli jordplan och sedan namnge den "Gnd" så löser det sig finfint!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/20 :  01:11:25  Show Profile Send Uniper a Private Message
Saxat ur php:s inlägg i tråden om min hörlursförstärkare:
quote:
Lägg på en sådan där fylld polygon på den sidan du vill ha jordplan och namnge den sedan till Gnd.


Det förutsätter att du har ett net som heter just GND, annars vet den ju inte vilket net det är. Har du använt jordsymboler i ditt schema ska det redan vara ordnat, annars får du ändra namn på ditt jord-net från N$123 eller vad det nu råkar heta, till GND.
När du ritar polygonen, tänk på att ändra "isolate" till nåt lämpligt värde, annars hamnar jordplanet på tok för tätt intill andra ledningar.

EDIT: jamen va e detta...? nu var jag efter igen...

Edited by - Uniper on 2004/06/20 01:12:21
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/20 :  01:15:53  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Oh najs, ska genast prova det. I schemat har jag andvänt "AGND" symbolen.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/20 :  01:25:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lite OT kanske man varför är alla program för att rita kretskort så knöliga att jobba med?
Jag använder Eagle av och till och har tidigare använt Windraft/Winboard. På jobbet har jag använt Orcad föf att rita några kort.
Jag har dessutom provat några till,

Av de jag testat är Orcad det minst dåliga men då kostar det ju också en hel del pengar. De flesta program har ett uselt använderinterface och är inte sällan väldigt buggiga.

Jag avskyr program där man måste tillbringa mer tid med att fundera på HUR man gör något än VAD man vill görs.

Det ska tilläggas att jag använder en hel del "svåra" program (beräkningsprogram, CAD samt lite dataanalys) så att jag är ändå hyggligt van vid mjukvara med hög inlärningströskel, men det är inte det som är problemet här (utom kanske med Orcad)

Eller är jag bara gnällig?




Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/20 :  01:27:59  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Absolut inte jag pysslar lite med CAD också annars så man trodde ju att detta skulle vara lätt
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/20 :  02:07:12  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Härligt! fick det att funka nu.

Tack alla.

Dåså, då fortsätter vi utfrågningen

I AD1955 datasheeten, på sidan 18
http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/422968845AD1955_0.pdf

Där kör dom ju med 2st AD797/kanal för att få balancerad utgång.
Jag skulle vilja prova byta ut de 2st AD797 mot 1st AD8620, och kanske ev. till en PCM1730.

Är det där schemat bra som det är eller kan man skippa nått, typ där i C7/C8/C9/R2/R3/12V trakten

/Tobias

Edited by - Tobias_Sv on 2004/06/20 02:08:06
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/20 :  02:26:08  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Hm, när jag fick det att funka så körde jag DIL istället för SOIC på OPn. Men när jag provar SOIC så kan jag inte routa till benen på SOICen.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/06/21 :  22:31:13  Show Profile Send luften a Private Message
Tobias_Sv: Antagligen placerar det SOICn på övre skiktet, dvs, du måste routa på ovansidan från dess ben... en tanke bara..

//air
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/22 :  04:15:25  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Problemet verkade vara nått med att jag hade för breda kopparbanor (default?).

Som jag försöker nu så är TOP-layer den sida som chippen ligger på och alla signaler går via, sen BOTTOm är typ jordplan. Är det rätt?

/Tobias
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/23 :  22:21:27  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag säger bara Mentor Boardstation. Stabilt och kraftfullt program men ack så krångligt och bökigt att komma igång med något större projekt.

Har också använt Orcad, betydligt enklare men inte perfekt. Protel har sina fördelar med sitt grafiska gränssnitt och lättarbetat, fast så saknar det många finesser som finns i Orcad.

Har inte tittat på Eagle. Men det är väl ganska lättarbetat vad jag kan förstå?

Wizard
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/23 :  23:19:57  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Hejsan igen

Nu har jag lekt lite med Eagle och provat ritat upp en balanserad kanal med Wolfson WM8816 och AD8620.
På kretskortet är inte elektrolyter och drosslar med till strömförsörjningen ännu. Och anslutningslisterna är inte dom bästa men man ser hur det skulle kunna se ut iaf.

Tar gärna emot tips om hur man ska gå tillväga och så, läste på Olimex FAQ att det kanske inte är så bra att ha Vias under IC osv.
Och hur gör man silkscreen och så?

http://medlem.spray.se/tobiassvensk/diy/pcb/

/Tobias

Edited by - Tobias_Sv on 2004/06/23 23:21:29
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/24 :  00:04:20  Show Profile Send Wizard a Private Message
Tycker att annular rings för via är lite tunna. Eller är det programmet som maskar av via på nått sätt? Man får oftast sämre gild för via då.

Wizard
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/24 :  00:31:54  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Annular rings? Är det diametern på Vian minus borrhålet eller? dvs den förtennade ringen man ser.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/24 :  02:45:42  Show Profile Send ludo a Private Message
1) iso-avståndet mellan de 3 viorna under wm-kretsen (& de-andra-8-viorna-på-vänster-sida) är för litet.

2) placera ut ALLA dina komponenter INNAN du börjar routa. jag lovar dej att det underlättar...

3) matn.linorna är dragna på fel sätt.
försök ÅTMINSTONE dra separata ledn.banor mellan matn.intaget och varje IC-krets.
öka ledarbredden framför allt mellan avkoppl.kondingen/-arna och matn.padden på IC-kretsen

4) ledarna för signal + & - (balanserad drift) ska hållas ihop.

Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2004/06/24 :  03:18:41  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tjena tjena Ludo

1) misstänkte det, de 8 till vänster var bara för syns skull. vet inte hur det kommer se ut med ledningarna till processorn. De 3 under... där kan man ju kanske flytta de 2 yttre ett snäpp åt sidorna.

2) jag bara testar att göra layout för första gången så det kommer knappast bli nån produkt (även om jag skulle vilja)

3) jo, separata ledningar till matningen, det fatta jag men hade inte ritat det än. Kanske är bäst att sätta en till "matningsplint" på ett till ställe? och köra dubbla "linor" från PSUn? Ellar ska man dra långa banor från den existerande "plinten"?

öka ledningsbredden.. ska man köra samma ledningsbredd som padden är då eller? iof, har man soldermask så flyter inte tennet ut.

4) ja det var ju en bra idé

/Tobias

4)
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/24 :  04:14:24  Show Profile Send ludo a Private Message
"- öka ledningsbredden.. ska man köra samma ledningsbredd som padden är då eller?"

och varför inte köra med bredare banor än padden?... prova ...det går
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000