HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 McCormack Audio Dac-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/06/18 :  18:44:24  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Har någon erfarenhet eller läst något om denna dac i uppgraderad version, Deluxe? Den har Cardas anslutningar och Caddock/Vishay resistorer.En ballad digital in samt en bnc. Funderar på att få lite mer drag i en Sony XA777ES och köra den som transport.Andra förslag är intressanta. Tack på förhand.

PSET-High Smile Value Per Watt!

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/06/19 :  18:27:56  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Hallå!Är det verkligen ingen som har lite input i min fråga? Eller tittar alla på bollspel,eller kanske att de som nu har en McCormack Dac,spelar av hjärtans fröjd!Komigen nu!

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/06/19 :  21:10:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Kolla på denna sida

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp
TOPIC_ID=13197&SearchTerms=,adagio,

Mycket MacGormack där har själv slutsteg Dna1 som jag sitter nöjd med sedan länge. Tycker att det är ett märke som fått dåligt med uppmärksamhet. Rackarns bra grejer !


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/19 :  22:13:56  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag har lyssnat på Adagio´s system ett flertal gånger,..även med många andra cdspelare. Faktum är att det är få cdspelare jag hört, som slår McCormack-duon när det gäller spelglädje och dynamik

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/06/20 :  10:44:04  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hej, som sagt jag har ju en DAC-1 deluxe.
För de pengar man kan få loss en idag (Ca 4000-6000kr gisssningsvis) har man en rejäl, driftsäker dac med idel godiskomponenter.
Daccarna, 18x8 crystal var då (när den konstruerades) bland de dyraste på marknaden, de återfinns bla även i licence no1 som P Bremen fick så mycket beröm för. Chassi helt i kopparpläterat stål, inte plåt. Två stora glasepoxykort med separata trafos och strömförsörjning för digital och analog del.
Jag har haft många storheter på besök Sampix Wadia och han nya Proceed, meridian 506(?), BOW ZZ-8, Sonys tyngsta SE maskin anno 97, Copland 288. Faktum är att DAC-1an står sig rätt bra, jag har inte funnit anledning att söka ngt nytt i alla fall. Alla cd-spelare har ju sina egenheter samt fördelar ingen är bäst på allt.
Om jag ska sammanfatta ljudet i jämförelse med de andra ovanstående.
Driv, energi och spelglädje är nog DAC-1s signum, meridian var mer korrekt hade mer precision, wadian lite mildare i toppen samt mera tyngd, BOwen var snyggare men försiktigare och tillbakadragen, 288an snällare och mer len, sonyn lite själlös, proceed den var nog den som jag gillade bäst av de andra, den påminde om DAC-1 men med ännu mer brutalitet och precision i tex cymbaler och cresendon.
Dac-1 är en framfusig maskin som tillför en "live"känsla, den är lite diffusare på att definera inspelningslokalens storlek, man får bara en känsla av en stor lokal snarare än en exakt storleksangivelse, den focucerar på instrument och vokalister. Jag gillar dess förmåga att återge tex piano med auktoritet och massor av tydliga över och undertoner.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2004/06/20 10:47:21
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/06/20 :  12:12:27  Show Profile Send sampix a Private Message
Rättelse; Meridian 588 skulle det vara.

quote:
proceed den var nog den som jag gillade bäst av de andra, den påminde om DAC-1 men med ännu mer brutalitet och precision i tex cymbaler och cresendon.


Den är förövrigt även brutal mot mjukvaran. Klarade sig din cdskiva?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/06/20 :  13:17:36  Show Profile Send Adagio a Private Message
SBR Skit Bakom Rattarna. Jodå den överlevde med blotta förskräckelsen och några små ärr.
Förklaring: McCormack driven är helt "handdriven" vid laddning, när undertecknad vanan trogen använde knappana på proceeden reagerade den inte direkt när släden åkt ut hade jag redan tryckt minst två gånger varpå CDn inte hamnade rätt i metallsläden innan den vakumtighta släden glatt sög in CDn på sniskan, den blev rejält fastklämd inte nog med det proceden var fast besluten att inte släppa taget mm för mm tuggade den i sig den stackars buena vista social club med en pitbulls envishet. Vi fick strypa strömmen för att över huvudtaget rubba cdn, huga.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/06/20 :  18:51:09  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Bra och utförliga svar,det gläder mej. Orsaken var ju som jag inledde med, att få lite mer drag i en Sony XA77ES på CD spelet. Tycker kanske att den överdriver en smula på diskant och bas,men plockar fram detaljer och ger just ett härligt driv. Denna Dac är bestyckad med en ballad digital in samt en el.koax dito. Överväger denna mot en MF Dac21,men priskillnaden är över det dubbla.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/06/20 :  23:55:41  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kollade Sampix bilder på innandömmet av hans nyförvärv, samma dac chip sitter den också, CS8412 samt CS4328 där proceeden har Pacific Microsonic filter. Får man fråga vad du får betala?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Big Pete
Member

224 Posts

Posted - 2004/06/21 :  08:35:38  Show Profile Send Big Pete a Private Message
Begärt pris är 8.000. Denna är dock 8-10 år gammal och inbytt.

PSET-High Smile Value Per Watt!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/06/21 :  23:18:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
I affär blir det lite dyrare än privat, bjud 6000 och se vad försäljaren säger, du borde kunna få loss den för ca 7000. Men man vet ju aldrig, det beror på vad försäljaren gett för den och vilket intresse som finns. Jag gav ju 15000 i och för sig var det några år sedan och den var ny, men den låter lika bra idag så varför inte om man gillar ljudet är den säkert värd 8000.
Du kan ju alltid köra med att säga ok men då ska jag ha en bra digitalkabel på köpet.
Jag fick en Transparent AES/EBU kostnadsfritt när jag köpte min duo, den kostade egentligen ca 4000-5000kr.
Det är en bra dac i alla fall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000