HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med dämpning av rum!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2004/06/18 :  13:47:38  Show Profile Send Sebban a Private Message
Jag har ett litet problem här hemma som jag skulle vilja ha hjälp med!

Det är så att jag av kostnadstekniska skäl fortfarande bor hemma hos mina päron. (läses "Oj, vad billigt att bo hemma!")

Men det är väl synd att säga att det är populärt att brassa på med anläggningen. Iofs så hjäpte det lite med de nya B&W Stativarna...

Så jag undrar om ni har några tips och ideér om hur jag skall hindra att ljudet "försvinner" ur mitt rum. Jag har redan en rejält tjock matta och några rejäla läderfåtöljer. Men vad finns det mer att göra?

Väggarna är sämst möjliga...Gipsväggar

Så jag är ytterst tacksam för era tips och ideér!

/Sebastian Petersson

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:06:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tyvärr, det finns inget enkelt sätt att hindra ljudet att lämna rummet, utom möjligtvis att stänga dörren.
Man måste gå in i byggkonstruktionen och klä in väggar med gips o.dyl.
Att dämpa ljudet i rummet gör man enklast med volymkontrollen. Den tjocka mattan lär inte hjälpa utan får dig bara att vilja vrida upp volymratten ytterligare. Däremot kan den ge dig bättre ljud i rummet genom att ändra klangbalansen.
Basen är det som lättast läcker ut från rummet och ju mindre bas, desto gladare blir dina föräldrar.
Om man också hindrar att högtalarna är direkt kopplade mot golvet genom kuddar under högtalarna, så kan det hjälpa upp en del.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:06:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ljudisolering går nästan inte utan våldsama ingrepp i rummet men akustikbehandling med flyttbara prylar kan du se här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26709


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000