HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 fundering kring hfls-1 baffel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/15 :  13:54:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
skulle det spela nån roll ljudmässigt om baffeln är 1.9cm större åt alla håll? dvs dubbla lager mdf skiva. tycker enkel 19mm verkar lite omanligt faktisk bättre överdriva ;) iaf om det inte påverkar ljudet dvs, stagad kommer den också bli isf.

kom gärna med andra förslag på hur man ska få den robustare, jag vill att den ska vara HELT resonansfri dvs överdriva allting!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/06/15 :  14:36:36  Show Profile Send Larsen a Private Message
Min baffel är 28mm (16+12mm), men jag har behållit orginalmåtten på baffelns bredd och höjd.
Visst blir det en skillnad om du förändrar baffelns bredd eller höjd, men frågan är om den är hörbar.
Har precis fräst baksidan av baffeln, så bygget tickar saaaaakta men säkert på.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/06/15 :  14:41:15  Show Profile Send Guru a Private Message
Fanns det inte ett program som kunde simulera detta ?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/15 :  14:41:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
du får bjuda på bilder när det blir klart :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/15 :  14:42:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
guru jag har ingen aning om hur man simulerar :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/15 :  22:56:48  Show Profile Send Haakan a Private Message
ingen som har nåra teorier hur det kan påverka ljudet?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:18:38  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Delningnsfilter i HFLS-1 är avpassat för de baffelmått som ritningen har. Med större baffel blir det någon liten höjning av nivån i området där baffelstegskompenstionens övre brytfrekvens ligger. Men man ju behålla baffelmåttet och gör lådan lite djupare så att innervolymen förblir lika som originalet.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:23:37  Show Profile Send Haakan a Private Message
jo det e ju iofs sant :) men då blir de ju lite för djup tror jag...upplevs den som djup redan som den är nu?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:32:30  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Haakan, spana in tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29422
Där pratar de om en annan diskant men man får se påverkan av baffeln rätt så tydligt. Ändrar du storleken så kommer 'dippen' de pratar om att skjutas upp eller ner i frekvens. Nu har HFLS avfasade kanter så det kanske inte blir så farligt men man vet aldrig. Enda sättet att få veta är att testa men då blir det till att bygga två lådor. :-)

--- Mikael R



--

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/06/16 :  08:40:34  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Djupet är inget problem. Jag skulle akta mig för att ändra på baffeln, då du kastar så många timmars produktutveckling i sjön. Det är ju upp till dig, men du kommer inte få samma ljud som oss andra.

Gör den djupare istället. Eller bygg två par lådor. Virke är inte speciellt dyrt i sammanhanget. Och så får du testa. Verkar bara onödigt att göra baffeln större om man inte måste.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/06/16 :  08:41:54  Show Profile Send Revisorn a Private Message
1)Om man enbart gör baffeln tjockare, utan att påverka innervolym eller baffelbredd o baffelhöjd blir påverkan minimal.

2)Om du enbart gör baffeln något bredare eller högre får du ett något varmare mellanregister, men om det är hörbart med någon centimeter är jag tveksam till.

3)Om du minskar nettoinnervolymen och allt annat är lika får du en högre basreflexavstämning och eventuellt en liten puckel längst ned i baskurvan. Detta kan upplevas som att högtalaren går djupare, men det gör den egentligen inte

Gör du flera saker samtidigt får du addera effekterna ovan.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/16 :  16:42:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså planen va bara att göra det lite enkelt för mig så jag slipper sitta å räkna ut nya mått på en "ny" låda..jag kommer helt enkelt laminera 2*19mm mdf runt om :) kan iofs prova blir man inte nöjd kan man alltid bygga ett par till

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:19:24  Show Profile Send Hasse a Private Message
Ett förslag är ju att du vinklar ut sido väggarna. på så sätt behåller du baffelytan men kan göra lådan större.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:19:32  Show Profile Send Hasse a Private Message
Ett förslag är ju att du vinklar ut sido väggarna. på så sätt behåller du baffelytan men kan göra lådan större.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/06/17 :  11:01:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inte kan det väl vara så svårt att räkna ut nya mått att man väljer att riskera att skruva upp hela högtalaren?

Jag kan med glädje räkna ut nya mått åt dig om du vill!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/17 :  17:33:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
men om man räknar om lådan kommer man inte måste fräsa ur från sidostycket? dvs om man behåller baffelmåttet men sidostyckena blir ju dubbelt så tjocka? hur stor marginal är det från elementet till ena sidan av baffeln?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/06/17 :  18:24:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tja, lådan verkar vara 220 mm bred och hålet 145 mm. Det lämnar 220-145=75 mm till väggar. 4*19 är 76. Lev farligt och öka på bredden med 1 mm (normal tolerans skulle jag tro) så behöver du, IMHO, inte fundera SÅ mycket på påverkan. Du missar två flåsavfräsningar (ersatt av vägg) men resten finns kvar. Tror nog det funkar bättre än att ha bredare baffel. Våra mer erfarna och designdeltagande forumkollegor kan säkert bekräfta eller förkasta detta.

Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/06/17 :  18:35:39  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Om man nu måste ha en fetare låda kan detta vara en ide.
Fasa av kanterna på baffeln med 20x30 mm så behålls baffelns proportioner någorlunda, dessutom kan jag tänka mig att denna avfasning ger mindre kantdiffraktion än det lilla rundning som originalet har. Ptja det var det bästa(?) jag kunde tänka ut just nu.

Måste jag göra en ritning lr gick ovanstående att förstå?



Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/17 :  21:01:36  Show Profile Send Haakan a Private Message
nu börjar vi komma någon vart :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:19:45  Show Profile Send Simba a Private Message
Baffel kan fint simuleres b.l.a i Sound Easy og Calsod.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000