HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fyrfläta + skärma PU-kabel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/14 :  07:54:55  Show Profile Send Peter S a Private Message
Är det någon som har erfaring med detta, eller har någon kommentar till att jag tycker ljudet har blivit mindra intresssant efter jag fyrflätade hö. och vä. kanaler ihop och drog en gemensam skärmfläta över?

Jag har en Denon DL103 MC-pickupp med 0,2 mV och 1oo ohm in-impedans på MC-steget.

Peter

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/06/14 :  10:43:33  Show Profile Send freann a Private Message
"...fyrflätade hö. och vä. kanaler ihop..."

Det var väl inte så bra..?! Då blandar du ihop kanalernas elektriska fält. Tror nog att du får fläta en ny kabel och köra höger och vänster i vars en kabel...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/14 :  10:47:38  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hur har du anslutit kanalerna i fyrflätan?
Ligger h/v+ och korsar varandra eller korsar du +/jord?

Mitt förslag är att testa olika kombinationer och utan skärmfläta.
Ett annat förslag är att distansera skärmflätan från fyrflätan med något material,uppskummad teflon eller något annat skojigt.

Bytte du trådtyp innan du flätade?

Hjelm
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/14 :  12:20:59  Show Profile Send Peter S a Private Message
Tack för svaren.
Jag ska prova era förslag.

Ja, hur är dom flätade? Om man tänkar sig en fyrkant, då sat från början Hö och Vä i hörnan diagonalt mot varandra, och jordarna diagonalt mot varandra i dom andra hörnan. Sen korsade jag Hö Vä, sen Jord Jord, sen Hö Vä......
Jag bytte inte trådtyp.

Då får det nog bli 2 x lindat från PU till plint. Annars blir det 2x4 sladdar som luftarmen ska dras med.

Peter
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/14 :  15:32:06  Show Profile Send ludo a Private Message
jag tänker vara lite hård i mitt omdömme. hoppas du kan svälja din stolthet o ta till dej kritiken för att undvika göra liknande fel i framtiden...det gäller även andra som går i liknande tankar (fläta ihop v+h)...

vad ville du uppnå med att fläta ihop två kanaler?
Vad hade du för baktanke med det? Man ska (helst) ha en plan med det man gör...
Ville du dra ner kanalseparationen (redan låga 20-30dB) ytterligare ett snäpp? Öka kapacitansen mellan kanalerna? Se till att ena kanalen stör den andra o vice versa? Eller var det något annat? vad i så fall?

Att man KAN fläta betyder inte att man alltid SKA fläta.

Nyckelordet här är kanalSEPARATION. Det uppnår man bäst gm att öka avst mellan kanalerna + ev skärma varje kanal för sig.

Tänk alltid efter före !!!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/14 :  15:48:08  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ludo: Du låter som mina gamla lärare i skolan . Men OK! Kritiken accepterat.

Vad jag ville uppnå var bara att ta kål på brummet som kablen plockade up när dom lå oskärmade och oflätade, bara löst sammanbuntade.

Man lär sig
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/14 :  16:10:21  Show Profile Send ludo a Private Message
Ber om ursäkt om jag tagit i för mycket... det är ju trots allt ett diskussiossforum o inte ett "hålla-med-om" forum...lite kritik måste man kunna ta...
En till kommentar ang flätn. Det ÄR bra att fläta ihop SIGN o JORD. Varför får du ta reda på själv...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/14 :  17:16:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Högre kapacitans är i det här fallet positivt, pickupen ska ändå lastas kapacitivt olika mycket beroende på modell. Men kanalerna ska hållas isär som Ludo påpekar. Som du märkte Peter så försvann brummet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/14 :  19:56:14  Show Profile Send ludo a Private Message
medans jag ändå är på krigsstigen med alla här på forumet idag...

"- Högre kapacitans är i det här fallet positivt..."

- är inte alls säker på det.

skulle vilja be någon simulera(/mäta upp) frekv.svar med en riktig pickup (exvis MM) dvs sign.källa-serieinduktans(500mH!!!)-serieresistans(500R)
-parallellresistans(47k)-parallellkapacitans(variabel, 0-500pF)

hur ser frekv.svaret ut?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/14 :  22:31:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ludo: Denon DL103 skall inte lastas så som du skriver. Varför får du ta reda på själv...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/14 :  23:10:31  Show Profile Send ludo a Private Message
MC. ok, då är jag me
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/15 :  00:04:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/15 :  02:01:13  Show Profile Send Peter S a Private Message
Rolig diskussion. Tack för hjälpen.
Det verkar vara skärmen som tar brummet, när jag lyftar jorden från den kommer det tillbaka.

Men OK, skall prova lite olika kombinationer enligt det som sagts här, och se. Det är tydligen mera komplext änn mann tror, som allt annat i den här branchen för övrigt

Skulle det gå bra att linda trådarna från varje kanal, det är lite svårt att fyrfläta 2 trådar. Och 8 (2x4) blir nog för mycket fysiskt motstånd för armen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000