HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ProAc-klon - hjälp en nybörjare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:25:16  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Nu är det så att jag är hemma hos föräldrarna över sommaren och har tillgång till verktyg, utrymme och, sist men inte minst, lite ledig tid.. och vad passar bättre än att bygga ett par högtalare under sommarlovet?

Var först inne på ett par HFLS-1:or men så såg jag att Engelholm Audio hade en bra deal på element till ett par ProAc-kloner och eftersom jag är lite svag för golvhögtalare, så.. ja, det var väl bara att slå till.

Då jag aldrig bygt nått inom hifi tidigare kommer jag såklart att behöva lite hjälp, har inte riktigt råd med "trial-and-error" metoden tyvärr

Men nu blev det mycket snack och lite innehåll.. så till mina första frågor:
Vad ska man köpa för filterkomponenter egentligen?
Är det någon särskild komponent som det "lönar sig" att satsa mer slantar på än någon annan?
Funkar det t.ex att beställa från ELFA eller "bör" man satsa på lite dyrare "hifi"-komponenter?
Hur noga är det med komponenternas värden? Eller mer i klartext; om jag t.ex. inte hittar nån kondensator på 3,4 utan istället 3,7 mikrofarad, påverkas ljudet märkbart av detta och i så fall på vilket sätt?


Har sökt igenom forumet och fått svar på en del frågor, men riktigt raka svar har jag inte hittat på ovanstående frågor i alla fall.. tack på förhand

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:30:29  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jag skulle rekomendera hifi komponenter ja. De billigaste mcap och luftindade spolar med 1.4mm tråd är nog sunt att börja med. Det viktigaste är väll att hamna så nära som går jag lägger till en liten konding om det fattas mycket typ 1.5 + 4.7 eller vad man nu är ute efter.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/14 :  00:02:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu vet jag inte hur svår proAc klon är att bygga... Annars är HFLS1an en bra och GRYMT prisvärd skapelse.

Här har du en TRÅD om ProAc klon,
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=11904

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000