HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Liten/Medelstor StativHögtalare [upd; byggidéer]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/11 :  23:34:56  Show Profile Send rokk a Private Message
Hejsan, detta är min första 'post' här, med mig har jag en funderare som jag tänkte ni kunde grubbla på :)

Det är nämligen så att jag tänkt mig att bygga ett par stativare för mitt vardagsrum.
Detta rum är ca. 23kvm stort och stativarna får klara sig på egen hand, dvs ingen sub.

Dessa högtalare kommer drivas till att börja med en NAD 3020, den musik som kommer spelas är allt mellan gamla sid-låtar till klassiskt och metal.

Har funderat på att använda mig av något av dessa element för de nedre regionerna; Seas H1142 (L18RNX/P), Seas P17 REX, Seas G17RE/P eller den något mindre Seas T14RCY. Tror dock att T14RCY kan bli något tunn i basen för detta, men det vet ni säkerligen bättre :).

Till de övre regionerna har jag kollat på vifas DX25 samt Seas H534, tror dock att 534'an kan bli svårare att dela med en del 'basarna' då den inte går så långt ner i registret.

Det ljud jag skulle vilja få med denna stativare är en varm, öppen, inte allt för påträngande bas, med ett lättlyssnat och kanske lite varm mellanregister. Diskanten får gärna vara lite varm den med då jag inte klarar av hårt, eller vasst ljud. Ljudet får dock gärna vara ganska detaljerat men inte till någon överdrift.

Vill med andra ord ha en kompetent och lättlyssnad högtalare :)

Förväntar mig inte att jag ska kunna hitta något som uppfyller allt detta men iaf en del av det.

Tar gärna emot alla typer av förslag för detta, såsom förslag på andra element, vilka som passar bäst ihop samt låddesign etc.

Hoppas detta inte blev för mycket.
Tackar på förhand,

Daniel

Edited by - rokk on 2004/06/13 22:36:06

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/11 :  23:47:10  Show Profile Send iffe a Private Message
HFLS-1 är ju ett hett tips med anknytning till forumet. Finns information i sticky-tråden, genom sökfunktionen och i artikelarkivet. Men du kanske redan ratat den?

Välkommen förresten

Edited by - iffe on 2004/06/11 23:47:25
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/11 :  23:50:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Daniel... Sök på förkortningen "HFLS1".

Detta är en högtalare som folk på forumet har tagit fram. Cirka kostand runt 4000:-
Med just DX25'an och en PL 18

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.html

Byggtrådar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21105
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28311
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29409
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29644
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22753

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/12 :  01:32:37  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
HFLS-1 är ju ett hett tips med anknytning till forumet. Finns information i sticky-tråden, genom sökfunktionen och i artikelarkivet. Men du kanske redan ratat den?

Välkommen förresten


Tackar, :)

Har tittat på en del byggen innan jag skapade denna tråd, men fick inte något riktigt grepp om ljudet i de byggen jag var intresserad av. Speciellt inte HFLS1, men det kan hända att jag missat någonting.

Har inte ratat den men den kändes lite för 'vanlig' nästan..
Men låter den bra och är trevlig så ser jag inga probbs med att försöka mig på en sådan :)

quote:
Daniel... Sök på förkortningen "HFLS1".

Detta är en högtalare som folk på forumet har tagit fram. Cirka kostand runt 4000:-
Med just DX25'an och en PL 18


Tittade lite på den som sagt, har dock ingen erfarenhet alls av Vifas basar eller hur PL18 låter, något som faller mig i smaken kanske? :)

Tror ni denna högtalare har några problem med mitt ~23kvm stora vardagsrum tro?

Ska kolla om jag kan hitta lite åsikter om hur den låter.
Tackar för snabba svar! :D

EDIT: Tittade genom lite länkar och hittade en högtalare vid namn "DD8-MkII" :)
Är det ett alternativ med några fördelar/nackdelar tro?


Edited by - rokk on 2004/06/12 01:36:02
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/12 :  01:36:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skall köra HFLS1an i mitt rum som är på dryga 40kvm, så ~23kvm bär nog vara ganska bra.

Sök en artikeln när TIMBRE provar HFLS1an... Eller skicka ett PM till PAC, har borde veta hur den låter ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/12 :  01:43:31  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Jag skall köra HFLS1an i mitt rum som är på dryga 40kvm, så ~23kvm bär nog vara ganska bra.

Sök en artikeln när TIMBRE provar HFLS1an... Eller skicka ett PM till PAC, har borde veta hur den låter ;)


Okej, låter ju iofs rätt lovande.
Ska leta efter artikeln och terrorisera PAC lite (igen). ;)

Alternativ är alltid roligt, någon som har några?
Ska nog dock designa om lådan en aning om jag väljer HFLS1, men volym och portar får förbi desamma såklart :)

Edited by - rokk on 2004/06/12 01:44:01
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/12 :  01:55:16  Show Profile Send Haakan a Private Message
hfls-1 vore väl det bästa å börja med (som alla andra säger) iaf om du inte byggt förut?

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/12 :  02:01:04  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
hfls-1 vore väl det bästa å börja med (som alla andra säger) iaf om du inte byggt förut?

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/del2/part2.html


Tackar för välkommanded!

Har byggt en hel del förr, i varierande storlekar och med varierande lycka.

Men det var ett tag sen jag gjorde något seriöst, detta hade jag tänkt skulle bli mitt första riktigt helseriösa projekt. Så jag vill inte heller ha något för lätt om du förstår vad jag menar.. :D

Tvekar inte på att de är bra dock, blev lite smått sugen faktiskt!

Ska läsa artikeln och återkomma :)
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/12 :  02:58:18  Show Profile Send Uniper a Private Message
quote:

Det ljud jag skulle vilja få med denna stativare är en varm, öppen, inte allt för påträngande bas, med ett lättlyssnat och kanske lite varm mellanregister. Diskanten får gärna vara lite varm den med då jag inte klarar av hårt, eller vasst ljud. Ljudet får dock gärna vara ganska detaljerat men inte till någon överdrift.

Vill med andra ord ha en kompetent och lättlyssnad högtalare :)



Nu var det visserligen ett bra tag sen jag hörde HFLS-1, och det var definitivt inte i ett idealt rum. Men utifrån det lilla jag kommer ihåg av hur jag uppfattade ljudet från den så stämmer dina krav in väldigt bra.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/12 :  08:39:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
rokk: Ingen av mina lådor kommer bli somogginalet... ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/06/12 :  14:32:28  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
rokk: Här är ett alternativ med "dina" elementförslag, bara för att bryta HFLS dominansen

http://bildarkiv.hififorum.nu/lucifer/IMGA0069.JPG

De spelar i ett 40+ kvms rum och "räcker"...visst märks det när subben är med men ändå...

/MI

edit: länken

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2004/06/12 14:34:08
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:45:01  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Ta en titt på http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker12.html
Jag använder själv L15RLY tillsammans med en ss9300 diskant (aktiv delning) och dessa små 5":are har imponerande basdynamik. Använder de tillsammans med SEAS slavbas, når ner till ca 40-45hz i mitt rum.

/Jesper
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/12 :  21:08:24  Show Profile Send rokk a Private Message
Okej, trevligt med förslag, :)
verkar som om det lutar åt en HFLS just nu.

Sneglar dock fortf på DD8-MkII, någon som har några kommentarer gällande den? :)

Tackar för alla svar, uppskattas mycket!

EDIT: Tackar för länken Luficer, ser ut som en P14RCY :D
Är lådan lägre stämd än originalet eller så?
Har jag helt fel eller torde inte en HFLS fungera aningen bättre i större rum? :)

Tackar dock för alternativet!

Edited by - rokk on 2004/06/12 23:53:06
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/06/12 :  22:01:00  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag har ochså en NAD 3020i. Jag funderar också på att bygga ett par HFLS-1:or men är tveksam om förtsärkar effekten räcker till att driva högtalarna. Dom lär vara ganska trögdrivna typ 85 db tror jag. Men dom ska ju låta himmelskt.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/06/13 :  06:49:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Rokk: Det är faktiskt en T14 = H702.

En bra konstruktion med större membranarea har bättre förutsättning att fungera optimalt i större rum, men det är inte givet. (Detta fall osagt)

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/13 :  09:59:02  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Rokk: Det är faktiskt en T14 = H702.

En bra konstruktion med större membranarea har bättre förutsättning att fungera optimalt i större rum, men det är inte givet. (Detta fall osagt)


Vad fick jag P14 ifrån? tänkte såklart på det element som satt i phase.
Måste varit trött eller något, my bad! ;)

Trevligt bygge dock :)
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/13 :  13:10:27  Show Profile Send Nesta a Private Message
Dina elementförslag passar även in på Seas Embla en 12liters stativare med P17REX och H537 aluminiumdiskant.
Kolla länken.

http://www.seas.no/vintage%20kits.htm

Jag bygger själv en variant av Embla fast med en annan diskant (27TDFC)och ett modifierat filter för en lutande baffel.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27220

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/06/13 :  15:42:49  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Vill med andra ord ha en kompetent och lättlyssnad högtalare :)


I så fall vill jag rekomendera en konfiguration med Vifa DX25:an som är en suverän diskant för pengarna.
Har själv byggt en variant med lillebror PL14 och den fyller mitt 24kvm stora rum med musik utan problem. Så PL18 lär fixa ditt rum utan problem.
Se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29652

Jag skulle vilja beskriva den här högtalaren som just lättlyssnad! Detaljerna finns där samtidigt som det presenteras som en musikalisk enhet. Speciellt piano, gitarr och röster upplever jag som närmare verkligheten än i många andra högtalare jag lyssnat på. Man blir inte lyssningstrött i första taget om man har någorlunda elektronik framför.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/13 :  20:02:40  Show Profile Send rokk a Private Message
Ser ut att bli en HFLS-1 såvida inte någon har något annat förslag, embla ser trevlig ut men HLFS-1 passar mig kanske bättre(?)

Ingen som har något att kommentera om gällande DD8-MkII fortf? :)
Kanske ingen här som byggt den iofs.

Har även tankar runt HLFS-1, Ska visa mina tankar med en bild såsnart jag fått ordning på GIMP :)
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/13 :  21:29:28  Show Profile Send rokk a Private Message
EDIT: Denna bild går inte efter några mått eller proportioner för plattornas tjocklek eller mått på övriga delar. Det är bara haffsig en bild för att visa 'konceptet'. Byggmaterialets tjocklek och typ kommer vara detsamma som original HLFS-1 förutom den skårade MDF'en :)

---

Okej, nu har jag ordnat med GIMP och bilden är ihopslängd lite snabbt så ni får ha överseende med de stavfel som finns på den etc ;)

Detta är bara en tanke som slog mig när jag satt och tänkte igår, någon som vet hur detta kommer inverka på ljudet och om små filterändringar kan behövas(?)

Den inre volymen och måtten är identiska med originalet likaså baffelstorleken etc. :)



Är detta något helt åt skogen eller är det värt att försöka sig på? :)

Edited by - rokk on 2004/06/13 23:01:14
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/13 :  22:42:47  Show Profile Send Belker a Private Message
Tror du får se över måtten en aning, såvida du inte bygger av plåt. När skivtjockleken tas in i beräkningen blir det lite annorlunda...
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/13 :  22:52:44  Show Profile Send rokk a Private Message
självklart, det var bara en 'koncept'-skiss av mig, inte proportionseligt för fem öre! :)
Bara något som visade hur jag tänkte, ville veta hur idéen skulle te sig innan jag började räkna om :)

Ska nog lägga in en edit som påpekar det, så inte fler tror det var en 'ritning' :)

Tackar för påpekandet dock! Borde tänkt på att skriva det.

Edited by - rokk on 2004/06/13 22:53:10
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:05:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Innervolymen blir väl inte annorlunda för att man har tjockare väggar utåt ?!
Min stavlimmade modell av HFLS1 har 4 cm tjocka väggar, men fortfarande samma innevolym.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:12:57  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
Innervolymen blir väl inte annorlunda för att man har tjockare väggar utåt ?!
Min stavlimmade modell av HFLS1 har 4 cm tjocka väggar, men fortfarande samma innevolym.


Nej, den blir inte förändrad, men jag tänkte om det förändrar lådans akustiska egenskaper på något sätt så man skulle behöva ändra på något. :)

Men om inte så är fallet, finns det några nack/fördelar med denna konstruktion? Hade jag mer $$ skulle jag testa på studs :D

Finns det kanske något annat än sand att fylla med? :)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:16:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
stabilare/massivare stomme betyder ofta mindre resonanser.
Om du har en kvadratisk insida så ger detta nog bara lite mer jobb... Fast designmässigt så är det ett STORT plus.

Fast sandfyllningen gör nog lite + oxå...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:21:32  Show Profile Send rokk a Private Message
quote:
stabilare/massivare stomme betyder ofta mindre resonanser.
Om du har en kvadratisk insida så ger detta nog bara lite mer jobb... Fast designmässigt så är det ett STORT plus.

Fast sandfyllningen gör nog lite + oxå...


Make it so then! här ska byggas! vem har sagt att livet ska vara lätt? ;D

Tackar för svaren förresten Zalve, snabb och trevlig respons!

Hoppas du inte tycker jag är helt insnöad med mina konstiga idéer? ;)

Edited by - rokk on 2004/06/13 23:22:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000