HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ciuffoli 6C33C-B OTL
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/06/13 :  18:58:30  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag vill bygga en 6C33C-B OTL för att spara pengar och ha det stora nöjjet att skapa något själv.
På hemsidan står att mankan öka effekten genom att dubblera rören.
Hur påverkar det konstruktionen?
Jag överväger detta eftersom jag driver ett par oeffektiva högtalare, 84-85dB.
Skulle gärna få ut 200W om det går.
Tänker mig version 8.0b av Andrea Ciuffoli.
Vilken impedans skulle den få med dubbelt så många rör?
Audiostatic DCI-LT har 8 Ohm nominellt.
Kom med kommentarer för jag är oerfaren på så avancerade konstruktioner.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/14 :  00:02:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tröga högtalare och OTL kan bli problematiskt.
Jag har aldrig använt 6C33CB i någon förstärkare, men jag har bra erfarenhet av PL509 och PL519 OTL. Att det är 8 ohm impedans är positivt för den typen av förstärkare, frågan är om det är stora fasvridningar och ojämnheter i högtalarens impedanskurva. Tubetvr här på forumet har byggt OTL med 6C33CB.
Har du en länk till schemat kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/06/14 :  02:29:09  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag tror högtalarna är reltivt snälla för dom trivs bra med min Denon AVC-A11SR som jag kör med nu.
Jag har skickat E-Mail till Andrea Ciuffoli med utförligare frågor.
Det verkar som man kan få ut ca. 128Watt per kanal om man dubblar rören.
Här är ritningen:

Jag har inte lyckats hitta E182CC, skulle E82CC passa?

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/06/14 :  02:32:30  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Ta inte detta på fel sätt men jag rekommenderar dig att antingen byta högtalare eller bygga någon annan typ av förstärkare om du behöver 200W.

Ciuffoli steg har ca 1.5ohm utimpedans så med 4 rör bör det bli 0.75ohm.

Det är riktigt att man kan öka effekten om man dubblar antal rör, i teorin så kan man öka effekten 4 ggr för varje fördubbling men i praktiken så bör man nöja sig med ca 3ggr för varje fördubbling. ett par 6C33C ger max 30W i 8 ohm så 4 rör kan ge ca 90W och 8 rör bör kunna ge mer än 200W. Det är inte helt elementärt att parallellkoppla rör på ett bra sätt och de bör vara nogrannt matchade för att fungera bra. Kraftdelen måste också dimensioneras om för högre spänning och ström, effektförbrukningen med 8 rör blir ca 750W per kanal i tomgång så ca 1500W värme för en stereo version.

Andrea Ciuffoli OTL är relativt lättbyggd men jag rekommenderar att prata med någon som har byggt detta steg innan du börjar, det verkar finnas olika åsikter om det låter bra eller inte, skicka mig ett PM så kan du få mer info.

Jag har byggt ett eget steg med 2 6C33C per kanal, det fungerar bra och har fungerat felfritt utan justeringar eller rörbyte mer än 4 år, jag nöjer mig med att ta ut 25W max per kanal.

MVH Hans


Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/14 :  10:30:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har inte lyckats hitta E182CC, skulle E82CC passa?

Inte alls samma rör men det skulle funka. 5687 är ett bättre val om du inte får tag på E182CC som dessutom låter bättre i mina öron.
Edit: E182CC och E82CC har olika pinout och olika elektriska data. Med att det skulle funka menar jag att om du bygger med E82CC från början så får du förstärkaren att spela. E82CC/ECC82 är ett rör som har ganska höga distorsionssiffror, det kan ju vara bra att veta. Jag kan skaffa fram NOS Philips E182CC om intresse finns.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/14 11:04:23
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/06/14 :  12:43:25  Show Profile Send JonasV a Private Message
Tubetvr skrev i sitt PM til mig att man kan klara sig utan E182CC och istället använda ena halvan av ECC82 till drivsteg och andra til phasesplitter. Har kollat ritningen och tror jag förstår hur jag skall göra.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/14 :  13:19:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Enkelt och bra tips!

En reflektion om ECC82:
Om jag skulle byggt min första OTL idag skulle jag i stället för ECC82 använda 6SN7 som har lägre distorsion
men nästan identiska elektriska data. 6SN7 har oktalsockel och dubbelt så mycket glödström.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/06/14 :  14:00:40  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

6SN7 har oftast lägre distorsion än ECC82 men i dett fall räcker det bra med ECC82, distorsionen från slutrören överväger kraftigt, åtminstone om man optimerar arbetspunkten för drivrören...

ECC82 är betydligt billigare än ett bra 6SN7, själv har jag använt billiga 5814 istf ECC82 men jag har använt 12BH7 också, slutresultatet är i princip samma.

MVH Hans


Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/14 :  16:49:13  Show Profile Send ludo a Private Message
här hittar man blliga 12SN7:or
http://www.tubeman.com/catalog.htm

E182CC borde man kunna ersätta m ECC99?
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/06/14 :  20:31:40  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag får beklaga att det inte blir någon OTL-amp pga. brist på rör!
Det är synd för jag tycker 6C33C är helgrym.
Istället satsar jag på en dubbelt så dyr konsruktion men med 3 gånger effekten.
Hammond 1650W har 280Watt och använder KT88 som utgångsrör.
Jag får mängdrabatt hos Olssonamps på rören och utgångstransformatorn hittade jag hos Londonpower.

Är det någon av er som känner till denna Ultralinjära konstruktion som jag hittade i Principles of Power av Kevin O'Connor?

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/06/15 :  17:49:37  Show Profile Send JonasV a Private Message
Efter att ha spånat lite på HFTA tråden så hitade jag en närmare försäljare på Hammond transformatorer nämligen Edgar Audio.
Jag fick ett par 1650W för 2000:- styck alltså ca. 10% rabatt.
Kul att få rabatt efter bara två beställda men det är dyra delar
Sedan när jag räknat klart så skall jag beställa en FET Toroid till strömförsörjningen och ett gigantiskt 5mm kopparchassi!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:16:20  Show Profile Send JonasV a Private Message
Nu har jag räknat klart på transformatorn:
230 Volt primärt såklart.
Anodlindningen: 510 volt, 3 ampere eller ca. 1400 Watt.
Glödströmslindningen: 6,3 Volt och 32 Ampere eller 2x16A.

Det blir kanske off topic om jag fortsätter denna tråd utan någon OTL, så jag skall nog börja en ny innan Moderaterna kommer på mig
Tackar för responsen!

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000