HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modifiering av försteg Quad 44
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/06/13 :  11:41:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har en Quad 44 förförstärkare och behöver lite tips om lämpliga uppgraderingar av den, jag tänkte först och främst inrikta mig på AUX-ingången och själva förförstärkardelen.

Jag gjorde ett pdf-dokument av schemat för att det skulle bli läsbart, tyvärr blev det rätt stort (483k).
http://bildarkiv.hififorum.nu/MatsT/quad44_schematics.pdf

AUX-delen tycker jag inte det är några konstigheter med, där kommer jag att stoppa in BurrBrown OPA604 och bättre kondensatorer.

Nätdelen är det väl inga problem med heller, det handlar mest om vad som ryms på ett vettigt sätt i lådan.

Själva förförstärkardelen har jag dock lite problem med. OPA604 och bättre kondensatorer är en bra början men på utgången sitter det 100uF och det lär väl vara en elektrolyt. Problemet är att jag inte kan gå ned till ett mer normalt värde på cirka 1uF polypropylen eftersom tonkontrolldelen lastar ned utgången, jag vill ha kvar tonkontrollsteget. Tips är välkomna.

Utnivån är ett annat problem, jag vill inte ha något seriemotstånd på utgången och tar förmodligen bort motstånden på utgången men en utnivå på 5V är lite i mesta laget. Kanske fungerar det men om någon har bra tips på lösning så är det välkommet.

Jag har lyssnat lite på försteget och det har potential att bli riktigt bra, basen är riktigt kass men i övrigt låter det OK redan som det är.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/06/13 :  14:12:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Oj oj oj...modifiera på för glatta livet, men det blir aldrig riktigt bra iallafall, även om det blir bättre...ett par motstånd på utgången är inget att oroa sig för...är det en senare modell, förresten?
Att göra:
1) ta bort 100uF-tantalerna på utgången, kortslut om DC på utgången är låg eller köp bättre - först nu kan du köra musik igenom den
2) riv ut alla TL07x eller vad du har och sätt in något nyare och bättre, koppla av med 0,1uF på +/- pinnarna (ta bort kompensationskondingen på 33pF) - mät DC på utgången ingen om du inte har kondingar där... - nämen, musiken låter lite bättre och klarare
3) ta bort alla signalkondingarna mellan de olika modulerna - oj, fanns det transientrespons och lite 3D gömt nånstans?
4) biffa upp PSU med större kondingar, jag hade 1500uF istället, men 2200uF ännu bättre - tusan, nu hörs basen litegrann
5) låt inte utsignalen passera genom PSU-kortet, dra en skärmad kabel direkt från tonkontrollkortet till utgången - en principsak
6) vad du än gör med phonosteget är en Project Phonobox bättre, men börja med att skicka spolarna och allt annat skräp på ingången i soptunnan - slösa ingen energi, fixa ett annat radio/auxkort och skaffa ett separat RIIA
7) byt ut switchkretsarna mot MAX4066A - lägre dist
8) kolla hur mycket skit zenerdioderna vid switchkretsarna skickar in i dom, försök med en bra elyt parallellt - kanske hjälper
9) jag glömde Tape-modulen, nästan bäst att dra CD:n genom den, bara en liten trissa ivägen, bort med kondingarna där också.

Steg 1-4 är ABSOLUT nödvändiga för att överhuvudtget kunna köra musik med den.

Förslag: om du vill köra 5V utgången men inte vill ändra för mycket, skaffa flera Tape-moduler och ställ ned känsligheten redan på ingången. Som sagt ovan, det sitter bara en trissa ivägen där

Jag använde en hel armé OPA134, 603, 627, men den nyare 34:an sopar mattan med den iallafall och 34 är ingen stjärna den heller...har en som just pajade . Låter nästa lika bra som en Croft Super Micro, minus 3D-känslan.

Lycka till, du kommer att ha kul, jag lovar

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2004/06/13 14:29:18
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/06/13 :  16:55:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tack Zombie!

Det var en bra redogörelse för tänkbara förändringar.

1. Tantalen måste åtgärdas, det är säkert den enskilt största ljudförsämraren, tyvärr måste det vara hög kapacitans pga låg belastningsimpedans. Jag skall prova att kortsluta och se hur mycket DC det blir. Eventuellt kan man lägga 1uF polypropylen efter tappen till tonkontrollsteget för att ta bort DC.

2. Byte till OPA604 är planerat. 33pF i ingångssteget ser lite onödigt ut så den kan nog tas bort.

3. Signalkondingarna behåller jag nog, är det bra kvalitet och relativt höga impedanser brukar det låta bra.

4. Nätdelen är viktig och skall förstärkas.

5. Säkert en bra idé med direktkopplad sladd.

6-9. Får vänta.

En spänningsdelare på ingången kan nog vara bättre än den som finns på utgången.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/06/13 :  17:13:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
3. Prova att kortsluta alla en gång...bara på tonkontrollkortet sitter det 3-4 onödiga i vägen, plus två på varje modulkort...du kommer inte tro dina öron...även om terrortantalerna på utgången är borta
Att avlägsna dom skulle kanske vara steg 2 i st f 3, sparar dig kanske jobbet med att byta alla opamparna ;-)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000