HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kopparfolie som internkablage?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:16:01  Show Profile Send Nesta a Private Message
Har någon testat att köra med kopparfolie ( lika som CFAC-spolar )som internkablage i högtalare och även mellan stärkare och högtalare?
Det borde ju funka helt OK och jag skulle kunna testa själv men vill ej linda upp en dyr kopparfoliespole i onödan


"Liverpool is my religion, Anfield is my church"

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:50:29  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag har haft en kopparfoliekabel (cfac) mellan slutstegen och högtalarna. 2x3,14mm2 tejpade sida vid sida med ca:5mm's mellanrum. Lät helt Ok och det blir inte särskilt dyrt heller (många meter på en spole).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:47:42  Show Profile Send Nesta a Private Message
Ekar det...
Har du jämfört med någon annan kabel?

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/06/18 :  11:05:03  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Vet inte riktigt varför det blev så många dubbletter av det inlägget
men.....Tog bort dom överflödiga.

Har inte testat så ingående mot andra färdigköpta kablar utan tyckte
nog mest att det lät rätt så bra. Vill minnas att den fick en
välnyanserad och tajt bas samt att den var neutral och ganska öppen
i karaktären upptill. Samuel Rönnqvist har testat den relativt
nyligen och han har större intresse än vad jag har för att hålla på
med olika kablar. Madrigal har haft (har) en sådan här kabel i
sitt sortiment och det var ett ganska så stort ståhej när den kom.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/06/18 :  12:08:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det finns ju flera meter kopparfolieledningar på kretskort...undrar vad de har för inverkan på ljudet...?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/19 :  03:00:44  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det finns andra som använder folie: bl.a. Allen Wright och Steen Duelund, och begrunder detta nogrannt båda vetenskabligt och filosofiskt. Jag har någre meter valsat silver liggande som vänter på tillfälle att förmedla musik. Skall bli spännande.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/06/19 :  10:42:03  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Nackdelen med kopparfolie är väl den mekaniska stabiliteten. Det vore nog inte bra om de vibrerar inne i förstärkaren vilket skulle leda till att strökapacitanserna blir modulerade av ljudtrycket. I extrema fall leder det till mikrofoni, något som vi rörpulare upplever varje dag med lite plåtbitar instoppade i en glaskolv...

Den runda tråden är optimal med maximal ledararea vid minimal yta som ljudtrycket kan påverka. Vill man minimera effekten av skindjupet kan man använda tråd med max en halvmillimeter i diameter. Behöver man högre strömtålighet parallellkopplar man flera sins emellan isolerade ledare eller kör med litztråd. Polyuretanisolerad 0.5mm koppartråd fungerar utmärkt för detta, isoleringen är lödbar så man slipper skrapa av den. Man kan göra litz genom att tvinna ihop flera trådar, eller varför inte fläta dem för lite fräckare look?

Men det går ju alltid bra att experimentera med folie.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/06/19 :  15:07:07  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jag har provat kopparfolie som högtalarkabel med utmärkt resultat.
Använde 18x0.05mm folie.
Ett band passar bra till diskanten. Till basen får man parallellkoppla flera band för bästa resultat.
Som isolering har jag hittills använt mylarfilm. Ser ut som vanlig tejp.
Har nu ett par på G med tygisolering. Får se vart det bär hän!

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/22 :  02:09:20  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Ingen som har bilder på sina kabel byggen?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/06/22 :  08:15:58  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det finns en amerikansk tillverkare av dylika foliekablar som har patentsökt en metod att impedansanpassa konstruktionen. Man kan köpa 4, 6 eller 8ohms anpassade modeller och det man gör är varierar bredd och avstånd mellan folierna. Misstolka inte detta som att deras resistans är 4ohm utan det är den komplexa impedansen. En vanlig högtalarkabel har en helt ospecificerad impedans som kan vara allt mellan 2 och 20ohm.

För att få folierna att ligga hårt mot varandra måste man limma dem men det gör dem mer känsliga för fysisk påverkan såsom böjning.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/06/22 :  08:47:18  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Om någon skulle kunna rikta blicken söderut istället för alltid åt väster; det finns färdiga kopparkablar titta på; http://www.tad-kabel.de

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/06/22 :  09:22:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Wolfgang

Mina tyska lektioner begränsade sig till några få sömniga timmar för väldigt många år sedan så kan få be om lite tolknings hjälp. Jag skulle vilja ha 2 par om 2 meter med spadar i båda ändar, finns det att köpa?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/06/22 :  11:31:07  Show Profile Send molsson a Private Message
Även xindak fs är foliekablar, och dessa har fått MYCKET bra mottagande.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/06/23 :  16:44:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Micke: foliekablarna fins i följande "tjocklek"
18, 14 und 12 AWG, t.ex. AGW 18 "den tunnaste" kostar på 10 metersrulle 64,90 € + 4 banankontakter € 45,90 så det blir ju inte så dyrt. AGW 18 = 1,3 mm2,AGW 14 = 2,1 mm2, AGW 12 = 3,3 mm2 men på grund av kabelkonstruktionen motsvarar t.ex AGW 12 = "rundkabel" AGW 10 = 5,3 mm2, hoppas du förstår annars kan jag ringa till dig.
Banankontakterna fins oxå vinklade (90 grader).

Tyvärr fins inga spadar (ännu)!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/06/23 16:48:49
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:08:28  Show Profile Send Bardis a Private Message
De där TAD kablarna ser presis ut som mina hemmasvarvade kablar med mylarfilm. Fast jag använde banankontakter typ Nord Ost.

Har nu även testat tyg som isolering. Anser detta ger en något lenare diskant.
Det tog en halv evighet att sy i hop dem. Så jag skall prova att limma med textillim nästa gång.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/27 :  19:52:42  Show Profile Send Peter S a Private Message
Lägger du lederna "kant i kant" eller ovanpå varandra? Tad har båda variantarna, vad är skillnaden? Det lär väl bli ret mycket kapasitans om dom läggs mot varandra
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/06/27 :  21:02:31  Show Profile Send Bardis a Private Message
Med mylarfilmen provade jag kant till kant och två ledare på varandra för plus och likadant för minus.
Med tygvarianten laminerade jag hela paketet som plus minus plus minus.
Jo det blir kapasitans. För 1.5 m som i mina högtalare omkring 1700pF.
Men det skall inte vara några problem om förstärkaren är vettigt konstruerad. Det är självsvängning man är rädd för.Det man vinner är den elektriska utfasningen mellan plus o minus. Induktans vill man inte ha.
Har använt edison triod, audion silver night, russian dawn och rotel 990. Inga problem.
Det övre registret med rör låter fantastiskt. Mr Ekan var här för några dagar sedan o lyssnade. Hak-släpp till Private investigations.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000