HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 RÖR - experimentera med UL/SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2004/07/07 :  15:51:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har kikat och räknat lite jag också och som du säger så är 3:1 för lite. Det blir låg effekt och mycket distortion.
Funderar på ca. 9:1 istället (då kan jag dessutom använda ett par gama Edisontrafos jag har liggande), men då krävs det ett hårigt drivsteg som kan svinga ca. +-150V. En trestegskonstruktion med en 12B4A myföljare borde fixa den lilla detaljen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/07 :  22:06:20  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Hoppsan, där tappade du bort mig i alla fall... ;-)
Måste gå i ide och läsa på lite till tror jag...
/John
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2004/07/08 :  00:05:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tja, vad finns det att tappa bort sig på??
12B4A= Trevligt liten triod som funkar bra både som biffigt drivsteg och litet slutrör. Tyvärr sällsynta i Sverige, i synnerhet sen jag dammsög hela landet efter dem för nåt år sen.

Myföljare= finurlig förstärkarkoppling där en triod lastas med en pentod eller en mosfet. Ger maximal förstäkning och linjäritet tillsammans med låg utgångsimpedans

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/12 :  18:09:59  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Eftersom jag betraktar denna diskussion som min ;-) ville jag bara slänga in en liten retsticka till alla rörentusiaster som inte anser att man måste köpa nya rör för sina byggen:

Idag fick jag gräva igenom en 200-literstunna full med elektronrör som kommunens elektronikåtervinning plockat ur gamla radio och TV. Många Px8x-rör var det, Ex8x
av standard radiotyp fanns där också. Fick ihop en hel kasse med roliga rör.
Otaliga EL84, EL86, ECL82, ECC83, Nixierör (sifferindikatorer), 30-40-talsrör, allehanda amerikaner jag inte är helt säker på vad de är. Ett par 6L6 och några kraftigare dubbeltrioder kan man nog bygga något slutsteg av. Ett gäng PL504/509/519 fick jag också ihop. Tillsammans med förra skörden av PL519 börjar det dra ihop sig till en hyfsad OTL.
(hukare Bernt! ;-) Kanske kan jag få ihop en T8 eller åtminstone T6 om det nu är användbart.
-Bernt, finns någon kritisk undre gräns för när det börjar funka? Med 2x6 PL519 är åtminstone
glödproblematiken löst på ett billigt sätt (jordfelsbrytare lär det nog bli i så fall...)

Tillräckligt många EL86 för åtminstone en 2x15 Idestam-Almqvist OTL (800 ohm). Har några
mindre 800-ohms bredbandshögtalare som kanske kan passa till mellanregister.

Får jag åtminstone två fungerande PL519 över kan det kanske bli jondiskanter!

Eller har jag tappat markkontakten helt nu? ;-)
/John


Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2004/07/12 :  19:28:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Way to go!

Har du tillgång till rörprovare?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/13 :  01:44:21  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Tyvär är svaret "hade för 15-20 år sedan. Hittade en hyfsat avancerad i skolans stora bortglömda förråd (läs "inomhuscontainer) av omodern elektronik, men slaktade den
i ungdomligt oförstånd när jag behövde en schysst trälåda till nått idiotiskt discoljusprojekt som inte ens blev färdigt...

S.k. emissionsprovare ska vad jag förstått vara en enkel annordning som ändå ger
ett bra svar på rörets skick. De principskisser jag sett går ut på att köra röret
på "full gas" och vid en given spänning mäta strömmen.
Mina bagagnade rör lär vara av mycket skiftande kvalitet så någon form av matchning
lär jag nog behöva göra. I synnerhet om jag ger mig på att parallellkoppla ett gäng PL519.
Vad skiljer förresten PL519 från PL509?

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2004/07/13 :  11:12:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Emissionstestare duger tydligen åt försvaret, så varför inte.
Enkelt att koppla upp själv i alla fall, och med lite finess borde det gå att göra så att man kan mäta brantheten lite grovt också.

Skillnaden mellan PL509 och 519 ska tydligen vara väldigt liten. Jag *tror* att 519 klarar lite mer anodförlust men jag är inte säker.
Bernt borde vara rätt man att fråga

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/13 :  13:33:16  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Den här mojängen borde vara bra för emissionsprov. Lämnar 0-500V/250-200mA
har åxå separat negativ 0-250V samt 6,3V/4.5 A. Innehåller bl.a. tre EL34)
Lär nog vara ett bra och stabilt agg även för mina förhoppningsvis kommande
förstärkarbyggen.


Sorterade rörskörden med treårige sonen som med imponerande skicklighet kunde skilja EL84:or, EM84:or, Äldre pärinformade rör, amerikanska plåtkapslade, nixierör, EM34,
diverse mindre Ex8x och Ex9x, PL519/509 samt PL504.
-Kan PL504 duga till nått audiofiluriskt?
Är merparten av mina PL519 i dugligt skick har jag nog tillräckligt för en T8 nu!
Värst blir nog att skaffa trafosar till matningen. T6, d.v.s. 2x6 PL519 räcker nog för
mig och blir lättare med glöden. Har två 10" högtalarpar så kopplat för 16 ohm borde jag
får hyfsat med uteffekt till basen antar jag. Det där med jondiskant får jag nog nyktra till lite på, men helt klart en häftig idé.

Här är rörskörden:


Här några udda saker:
http://lugnet.homelinux.net/webforumbilder/TubFynd05.JPG
Synd att den stora trioden är ensam. Är direktupphettad med stor anodyta. Kanske kunde
låta fint i ett SE-steg. Till vänster två helvågslikriktare. Till höger ett stort nixierör
(sifferindikator, ca 30mm siffror, har fyra st. Vettifåglarna vad det svullna röret till höger är)

Lite fler plockbilder:
http://lugnet.homelinux.net/webforumbilder/TubFynd01.JPG
http://lugnet.homelinux.net/webforumbilder/TubFynd02.JPG
http://lugnet.homelinux.net/webforumbilder/TubFynd03.JPG

Mest har jag av EL84, EL86, P/ECL82, P/ECL86, PL504/509/519.
Ett par plåtkapslade 6L6 och nått enstaka i glas. En 6080 dubbel effekttriod.
Ytterligare några amerikanska effektrör, men inget av fyra par tyvär.
En drös småsignalrör allt från ECC83 (=12AX7?) diverse andra ECC, allehanda små HF-rör,
en rejäl drös EM80/84/87 och massor av annat smått och gott.

-Fy fan va jag mår bra just nu, återstår att se hur fräscha de är.
/John
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/07/13 :  14:41:13  Show Profile Send Oblivion a Private Message
hehe du vill inte ge bort några?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/20 :  23:43:20  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Innan jag drog iväg på en kort semester gick jag igenom rören och det blev en riktigt trevlig lista. -Vad sägs om 24 st. EL84, 8st. PL84, 17st. EL86, 12st. EM80, 11st. EM84,
10st. PL519, en drös E- och PCL8x och mycket mycket mer?

Förutom att jag nu har sammanlagt 13st. PL519 och det borde räcka till en hyfsad OTL om inte allt för många är slutkörda. Eftersom nätdelen lär bli svår att bygga billigt och jag är fattig måste jag nog lägga detta projekt på is ett bra tag.
Dessutom kanske oddsen att mina gamla Marantz-högtalare låter skit är ganska höga om impedanskurvan inte är spikrak. -För visst är det så med OTL att de kan ge en massa extra skjuts just där högtalarimpedansen är extra hög?

Några rör jag är väldigt nyfiken på är tre st. 6080 som är lågförstärkande dubbeltrioder med 13w anodförlust. Efter vad jag läst i Jean Hiragas "Rörförstärkare" är lågförstärkande trioder de mest linjära och 6080 benämns som "Low-Mu" i databladet.
En stereo push-pull i klass A med ett rör per kanal borde kunna låta fint om jag inte fattat helt galet. Hur driver jag bäst dessa "tröga" rör? En klassiker är väl ECC83 som försteg och fasvändare, men orkare dessa driva 6080?
Har bl.a. ett gäng 6SJ7 (klen slutpentod), kan de användas som fasvändare eller försteg?
Måste jag rent av ha ett drivsteg mellan fasvändaren och respekive 6080:s triodhalva?
Ett ECC83 som försteg och fasvändare, två 6SJ7 som drivsteg och ett 6080 till varje kanal?

Har sett två olika grundprinciper för fasvändare där den ena är en ensam triod i något jag tror kallas katodynkoppling där ena fasen tas ut över anodlasten och den spegelvända fasen tappas ut över ett katodmotstånd. Den andra principen använder två trioder och om jag fattat rätt ett fasvridande RC-nät. Faserna plockas ut från respektive triod.
Vilken av dessa två principer låter bäst? En välbalanserad "katodyn" borde vara fri från fasfel.

Jag är fortfarande inne på att linda egna utgångstrafos och även om jag vill köra med trioder
lär det nog bli UL-tapp. Ett antal olika alternativ för sekundären borde också vara klokt
för om jag inte är helt ute och cyklar är detta enklaste sättet att påverka anodlasten.

Kort sagt: Om det är nått så när vettigt vill jag bygga PP med 6080-trioderna och jag har ganska gott om rör som borde kunna passa för försteg, fasvändare och drivsteg. Däremot kan jag behlva en hjälpande hand att klura ut vad som är vettigaste lösningen.

Jag vet inget om skicket på mina nya fynd och saknar rörprovare. Har däremot ett schysst spänningsagg för rörbyggen. Är emissionsprov tillräckligt för att testa röresn skick och även för att matcha dem i par?

/John


Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2004/07/21 :  00:19:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det finns folk som byggt PP-förstärkare med 6080 (eller 6AS7, samma sak) och scheman finns att hitta om du letar. Särskilt linjära är rören i fråga inte vilket jag misstänker beror på att de är konstruerade som spänningsregulatorer och inte förstärkare.
Dessutom brukar balansen mellan triodsystemen i samma kapsel tydligen vara påfallande dålig enligt de som byggt med dem.

Om du har ett nätaggregat tillhands som kan ge 400-500 volt och skapligt med ström så kan du alltid testa ett SRPP-utgångssteg.
Som utgångstrafos kan du använda vanliga ringkärnetrafos på 230/20-24V, likspänningen blockerar du med en bra kondensator på, säg, 47uF.
Inget krångel med fasdelare och dylikt, det enda som krävs är ett ganska potent drivsteg.

På diyaudio.com har en kille vid namn Robert Morin presenterat en sådan koppling och det låter på honom som att han är mycket nöjd.
Har själv funderat på att bygga nåt liknande nån gång bara för att sätta sprätt på lite saker som ligger och skräpar i lådorna.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/21 :  11:13:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här hade det hänt mycket sedan jag tittade sist!

Kul med dina fynd John!

"Vad skiljer förresten PL519 från PL509?"

Ja, det Fuling skriver stämmer precis. Högre anodförlust på PL519. Man kan byta mellan dessa två rörtyper utan att ändra något.


"-Kan PL504 duga till nått audiofiluriskt?"

Jag har aldrig använt dessa men GRAAF använder såna i sin GM-200 OTL så de bör vara användbara vid rätt koppling. http://www.graaf.it/

"T6, d.v.s. 2x6 PL519 räcker nog för mig och blir lättare med glöden. Har två 10" högtalarpar så kopplat för 16 ohm borde jag får hyfsat med uteffekt till basen antar jag."

Du kommer att hamna på cirka 50W i 8 ohm, och mera med 16.

Med fyra E/PCL82 kan du bygga en push-pull OTL hörlursförstärkare, det är kanske intressant.

6080/6AS7 används också ofta i OTL-sammanhang. T.ex Atma-Sphere, http://www.atma-sphere.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/21 :  17:07:15  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
50W är fullt tillräckligt och klart mera åtkomligt ekonomiskt med tanke på nätdelen.
Rörsocklar är tydligen inte svindyra men med tanke på antalet blir det en slant för den fattige. Fan åxå Bernt! ;-) -Nu står jag i valet och kvalet igen mellan "T6" OTL och
trafokopplad PP med 6080. Att dessa och liknande rör använts i OTL sedan 50-talet såg jag när jag plöjde igenom gamla nummer av Radio & Television:
http://192.168.0.1/johnsplace/ARCHIVE/Radio_o_Television/HiFi/rt55_25w_hifi-forst_utan_trafo01.jpg
http://192.168.0.1/johnsplace/ARCHIVE/Radio_o_Television/HiFi/rt55_25w_hifi-forst_utan_trafo02.jpg
http://192.168.0.1/johnsplace/ARCHIVE/Radio_o_Television/HiFi/rt55_25w_hifi-forst_utan_trafo03.jpg

Att linda egna PP-trafos är pyssligt men efter vad jag läst i annan diskussion inte lika kritiskt som att linda för SE. Att linda nättrafos för OTL av nått gammalt skrot eller kanske kombinera ihop
en bunt olika trafos till rätt spänning borde vara ännu enklare.

-Bernt, var det 2x170V som behövdes? Hur stor effekt behöver jag för två "sexpackar"? (ska gå tillbaka till dina OTL-sidor senare i kväll)

Ska jag bygga med mina 2+1 6080 ska det finnas anledning att tro att ljudet kan bli renare än med EL84 ultralinjärt. Enligt de teorier jag läst om ultralinjärt så jämnas pentodens S-formade kurva ut av transformatorjärnets motsatta kurva genom motkopplingen via skärmgallren, men att ren triodkoppling är ytterligare snäppet rakare. EL84 som triod är inte mycket att hurra för effektmässigt, men hur välljudande är det egentligen?

Kan någon ge mig argument för eller emot att välja en äkta dubbeltriod som 6080 framför
två kraftigare pentoder i triodkoppling? Är det generellt så att trioder/triodkoppling
låter bättre än ultralinjärt?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/07/21 17:10:51
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/21 :  17:28:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
2 x 170V stämmer bra. Det behöver väl vara 300-400VA åtminstone. Det är rätt kritiskt med
spänningen, det sjunger bättre på 170 än på 160 till exempel. Ganska stor skillnad.
Jag har socklar till PL519 som du kan köpa om du vill.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/07/21 17:30:08
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/07/21 :  19:27:33  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Läste härom dagen i mina kära gamla NTI-häften jag ärvt av svågern att en transformators primäreffekt brukar anges i VA medan sekundäreffekten/-erna anges i watt. -Antar att du Bernt genom att ange effekten i VA syftar på totalen in till transingarna. ?
-Jag skickar dig ett PM.

OK, jag kör vidare på OTL-spåret parallellt med en mindre förstärkare med utgångstrafo.
Jag var ett tag ganska insnöad på single-ended, men är nu inne på PP, antingen ultralinjär
pentod eller triod. Vet egentligen inte vad jag snackar om till fullo, men de där 6080-trioderna verkar spännande och gratis smakar gott!

Bernt, beträffande T6 OTL, är det bara att "korpa" ditt koncept rakt av och utesluta de övertaliga 519-rören eller behöver något justeras i drivstegen? Hur väl matchade behöver slutrören vara? Jag vet inget om skicket men hoppas få ihop 12st. inte allt för nedgångna. Alla mina PL519 har plockats ur gamla kasserade TV-apparater. Räcker ett enkelt emissionsprov där jag kör rören ett och ett vid en lämplig anodspänning (G1=0v, G2=?) och mäter anodströmmen över ett kraftigt motstånd?
-Förslag på lämplig mätuppsättning mottages tacksamt. Jag har anodagg på 0-250/500v och 250/200 mA.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/21 :  20:55:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det går utmärkt att köra samma schema som jag med bara sex rör. Matchning ska göras så gott det går, men det spelar bra även om det inte är perfekt matchat. En början kan ju vara att köra dem med ett katodmotstånd på 820 ohm 5W och anodspänning på 210 volt eller så. G1 jordas och G2 ansluts till anodspänningen via 100 ohm motstånd. 40V glöd. Sen mäter du spänningen över katodmotståndet. Högre spänning = fräschare rör. (Det blir ungefär 50 mA) Sen byter du till ett 390 ohm 10W och mäter igen så får du mätning i två punkter och kan matcha rören hjälpligt i alla fall.
Bias är inte med på mina scheman men jag kan förklara i PM sedan. Jag ställer biasen för tre rör i taget, dvs du behöver fyra biaspotar till två kanaler.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2004/07/22 :  14:48:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
Irriterande att det krävs 170 V för att få en OTL att låta bra, jag råkar nämligen ha en 2x115V 1000VA trafo liggande som nog skulle bli fin som nätdel annars. 115VAC blir väl ca. 150V efter likriktare och lite filtrering. Iofs kanske det går att linda på några varv, det finns utrymme för det i alla fall. Kan dock bli svårt utan att demontera trafon och det ger jag mig inte in på, vällackad som den är.

Tanken slog mig nu att det liksom aldrig tar slut på projekt som borde byggas...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/22 :  15:36:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fuling, en variant vore att seriekoppla den stora med en lämplig 2x12V trafo...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2004/07/22 :  16:24:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bernt: Erhm, ibland glömmer man de där enkla, uppenbara sakerna:)
Någon gång ska det väl bli av att jag bygger en rejäl eller åtminstone halvrejäl OTL-stärkare. Jag har kikat runt på lite olika kopplingar men inte hittat nån som så att säga sa "klick" direkt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/08/13 :  18:53:09  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Tjena gänget!
Detta blir ett kliv från diskussionens namn, men då vi redan pratat annat än UL/SE tycker jag det är bättre att fortsätta här än att skapa ny "tåt".

Jag har nyss återvänt från en intensivare period med mitt rörradioprojekt som även det är på planeringsstadiet och tänkte nu komma till skott med några konkreta experiment.
Jag har en gammal mottakt mono PA-förstärkare med ECC82 och 2xEL81 som ger 20w i AB
(AB2 kanske). Med mono är det bara hälften så mycket kopplande så det borde passa mig som lider av latmask.

Tänkte prova lite triodexperiment och kraftigare rör som 6080 och triodkopplade EL34 och PL519. Hur är det med anodlast för PL519? Av databladen framgår ingenting vad jag kan se, men så var det väl inte heller tänkt som audiorör.

Beträffande PA:ns utg.trafo, sekundären har en omkopplare i ca fem steg märkta 16 till ca 100v. Har någon förslag för att räkna om grovt till ohm med ledning av slutrörens rekomenderade anodlast? Kanske hamnar man väldigt galet om rören inte är lastade exakt efter databladet? Kanske bättre att mäta trafon med växelspänning.
-Vågar man lägga på nätspänning på primärens ytterändor och mäta vad jag får ut sekundärt
i de olika uttagen? Spänningen anod-anod är trots allt högre än nätspänningen, eller hur?

Hmmm, kanske tryggare att köra baklänges och mata in lågspänning i sekundären från en hederlig Esselte likriktarkub (kan ge växel också) och mäta vad primären spottar ut.
Sedan är det någon enkel formel med kvadratrot eller kvadrat (har den uppskriven) minus någon trovärdig förlust så har jag omsättningen? Hur stor förlust kan jag räkna med?

Förstärkaren har fast bias från extra uttag på nättrafon så jag tänkte bygga vidare på den idén för att lättare kunna justera bias under drift och lyssna på vad som sker.
Behöver då några mätmotstånd och instrument mellan katod och jord. Tänkte lägga
ett simpelt instrument med nolla i mitten mellan katoderna bara för att se att balansen är
OK. Därefter ett motstånd från vardera katoden så instrumentet får något att jobba över.
Därefter ett gemensamt motstånd till jord för att mäta sammanlagda strömmen.

Med denna koppling borde jag kunna gå från Klass B (C ;-) till A steglöst och ha perfekt koll
på hur rören mår. Funderar på en liknande koppling för bias, d.v.s. en pot som ställer
gemensam bias och en som finjusterar balansen. Visserligen är det enklare att sätta ett instrument för vardera röret, men dels har jag inte två exakt lika, dels tycker jag det blir
lättare att hålla koll om obalans uppstår.

Har funderat på någon enkel koppling som kan indikera obalans på ett hederligt indikatoröga typ EM84. -En "svart låda" med två ingångar och en utgång. I princip en OP-amp
med likriktarbrygga på ingången, men hur fixar man bort diodernas tröskelspänning?
Kanske två lysdioder som visar obalansens "riktning" med ett "dödläge" på några mA.
Helst vill jag slippa halvledare, men då detta är ett rent experiment behöver jag inte
dra rör-puritanismen in absurdum. -PA:n är byggd med germaniumdiod för likriktning av biad.
Går det att klura ut någon trevlig koppling för indikering av obalans med rör tänkte jag
använda idén på något seriösare stereobygge i framtiden.
Några förslag?

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000