HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, första vinylspelaren...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonsa
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/06/10 :  22:32:30  Show Profile Send jonsa a Private Message
Hej alla som kan något om vinylspelare och alla som tror sig kunna något ...

Jag funderar på att köpa min första vinylspelare, men kan absolut ingenting om vinyl.

Har hittat en beggad Pro-ject 1 med ny glastalrik och ny
pickup (Ortofon super OM 10). Dock med en ful skada i främre hörnet.

Priset är 1000 kr, är det något värt att köpa eller ska jag se mig om efter något annat?

Tacksamm för hjälp... Mvh Jonas

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/06/11 :  00:42:49  Show Profile Send nalle a Private Message
Hur mycket kan du tänka dig att betala för steget in i vinylvärlden?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

jonsa
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/06/11 :  10:15:51  Show Profile Send jonsa a Private Message
Vet inte egentligen, tror att för mig så kommer vinyl mest handla om kunna köpa bra skivor på torget för 10 kr styck...

Jag är också ganska övertygad om att ljudkvaliten kommer att bli en rejäl nedgradering jämfört med resten av mitt system, men det gör nog inget, försom sagt vill jag bara komma åt de där gamla billiga plattorna som jag aldrig kommer att köpa på cd...

Hur är kvaliten på en sådan vinyl förresten? låter den ngt bra?

Prisklassen jag ligger i är nog en 2000 kr med riaa steg...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/11 :  10:39:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det är ju just det som är det roliga med vinyl (för mig iaf) - du kan gå och fynda skivor som är i kanonskick för tio spänn! Visst är det lite gambling, man kan inte räkna med att alla skivor man köper kommer hålla samma klass, men hittar man bara ett bra ställe att fynda på så brukar det bli fler bra än dåliga skivor.

Har inte mer koll än att jag vet att mina föräldrar har en Pro-Ject 1. Den låter rätt okej, lite odynamiskt dock tycker jag. Om det är en skada i främre hörnet kanske du kan pruta ner priset ytterligare lite.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/06/11 :  11:11:07  Show Profile Send lindome a Private Message

Hej!

Det finns skivspelare av bättre kvalitet på hifimagasinet.com exempel Thorens med pickup för 1000 - 1500 kr. Köp till ett RIAA-steg för 500-700 kr så har du en spelare som håller ett bra tag.

Lycka till !
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/11 :  13:45:20  Show Profile Send Per a Private Message
Jonsa:
Nedgradering jämfört med vad?
Project står väl knappast för det yttersta finess och förmåga men jag tror att du kommer att få kul med den. Den sätter musiken framför detaljer och precision. 1000 spänn är ju ett fyndpris. Dega en tusing till för ett hjälpligt riaasteg så är du på god väg ner i träsket. :)
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/06/12 :  03:16:02  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag håller med Per.Det är en helt okej instegsspelare du får för pengarna. Vill du uppgradera sen så är det ju bara att sälja den i sin tur. Att höra lite vinylknaster är en skön upplevelse, det kommer du snart själv att märka.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/12 :  08:02:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"Rejäl nedgradering"? Det beror naturligtvis på vad du har i övrigt men man brukar bli förvånad över vad en billig skivspelare kan åstadkomma om den är riktigt inställd.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000