HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lådbygge - trix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snickers
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:51:51  Show Profile Send Snickers a Private Message
Hej!

Har just påbörjat konstruktionen av några lådor. (Skit i elementval och lådvolymer.) Kom att fundera på hur folk löser vissa detaljer.

Ex:
1) tätning mellan element och baffel
2) fastsättning av element
3) meckande i lådan
4) ihopfogning av sidorna
5...x) finns säkert en hel del annat att tänka på också

Förslag:
1) ingenting eller silikon som smetas i det nedfrästa hålet
2) skruv eller silikonet (ovan)
3) ta bort elementet (funkar bra om det är ett större element, men med små kan det bli krångligt/trångt) alternativt sätta en löstagbar sida, troligen botten, som tätas (enl. 1) och skruvas fast i lister på insidan
4) tänkte limma MDFen med trälim (har hört att en del skruvar också)


Hur brukar ni göra?
(eller det kanske redan finns en tråd i samma ämne som jag inte hittade när jag sökte, isf. funkar även en länk, annars är det bättre om ni skriver här)

/ Snickers

Receiver: Pioneer VSX-D712
DVD: Pioneer DV-464
Frontar (2st): 2 Tangband (TB) W3-871 i 7.61 liter (på gång)
Center: 2 Tangband (TB) W3-871 i 7.61 liter (på gång)
Surround (2st): 1 Tangband (TB) W3-871 i 3.8 liter (på gång)
Sub: vakant

Edited by - Snickers on 2004/06/10 08:53:54

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:30:09  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
1) Finns olika skolor som säger olika. Har själv använt skumgummilist respektive tillskuren gummiduk med gott resultat. Akta så du inte får silikon på konerna om du väljer det alternativet.

2) Skruv eller bult och islagsmutter.

3) 5"-elementens hål går att arbeta hjälpligt igenom om det inte är för stora "djupa" lådor. Lucka är väl en nödlösning men kan fungera. Lägg då skruvlister längs alla fyra sidorna på luckan.

4) Lim, skruv, plugg eller något som kallas för kexning är väl de vanligaste modellerna.
Bara lim räcker för de flesta små lådor om man inte har väldigt höga krav på stabilitet.

5) Bra internkablage, ordentligt monterat delningsfilter (eller allra helst externt). Bra terminaler som går at dra åt ordentligt......

Det finns säkert fler saker att tänka på och andra sätt att göra saker och ting...
det finns definitivt många skickliga(re) högtalarbyggare här på forumet.

Boergars

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:49:48  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
Så här bygger jag:

1) Jag använder ingen tätningsmassa mellan element och baffel. Är det bara tillräckligt bra passform mellan hål och högtalare (dvs inga glipor) så behövs inget i mellan. Dessutom hjälper nedfräsningen att "täta" ytterliggare. Behövs tätmassa så har man fuskat.

2) Jag använder alltid islagsmutter + maskinskruv. Att använda vanlig träskruv är lite för amatörer och dessutom så drar inte gängorna till slut om du skruvar bort och dit elementet många gånger.
Att limma dit ett element är inte så smart om du någon gång behöver demontera detta. Är elementet dessutom försänkt kommer antingen elementkanten eller försänkningshålet att skadas när du ska försöka få grepp om elementet med hjälp av div verktyg.

3)Att skruva dit en servicelucka brukar inte se så snyggt ut, även om den sitter i botten. Nä, bygg ordentligt på en gång så slipper du in i lådan och meka i efterhand.

4) Är det MDF så säger jag bara: Enbart lim. Använd inte skruv, spik eller annat tjafs. Lådan håller garanterat om du använder ett bra trälim och tvingar ordentligt. Jag har byggt lådor från 3" upp till 18" med enbart användning av lim.
Dessutom så slipper du spackla och slipa fula skruvhål, som har en förmåga att ändå synas igenom om du lackar lådan (se annan tråd för ex).

5)Annat att tänka på: En del limmar ihop alla sidor på lådan innan de tar upp hål och försänker element. Jag gillar inte den metoden utan gör alltid klart baffeln innan jag limmar dit den. För om det ska skita sig så gör det oftast det då man fräser hål och försänkning (se annan tråd för ex) och då är det onödigt att behöva kassera hela lådan för att göra om.

/Snorkeln
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:51:35  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag hade bra erfarenhet av träplugg. Använder man bara märkstift och en borr med ett extra ledstift i ändan (finns säkert ett officiellt namn på dem.) så blir precisionen riktigt bra när man monterar ihop dem sedan. Ingen risk för att bitarna ska glida runt när man limmar och sätter på tving och inga hål att spackla efteråt.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2004/06/10 :  20:51:06  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Hallå!
Jag beställde mina mdf bitar av en kompis som har ett snicker(lite fusk!)
Han hade fräst dom i kanten så att fogen mellan sida och topp+botten blev L-formad,bakstycket likaså=stadigt + lätt att limma. baffeln är fräst på insidan i kanten 1´5 mm lätt att limma sist + att den styriläge.hoppas det gick att förstå!

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000