HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biampning Krell+Tact
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/06/09 :  22:19:24  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Funderar på att testa en Tact SDA 2175 för att hjälpa min Kav 300i att driva mina Dali grand. Tror inte Tacten har nivåreglering och undrar därför om det kan funka ändå, att biampa? Kanske visar sig att jag tycker bättre om ljudet i Tacten och enbart vill använda den som slutsteg. Kan jag enkelt koppla ur slutsteget i Krellen så att jag enbart nyttjar försteget? Den goa djupbasen i Krellen,kommer den huvodsakligen från för eller slusteg? Kunde va kul att testa lite olika varianter av den här kombinationen och ville bara kolla om det är några större problem med att köra integrerat med slutsteg.

,

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/06/10 :  09:03:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hej
TacT-slutsteget är semidigitalt, men har ingen nivåjustering vad jag vet.
Det är att använda som ett vanligt analogt slutsteg som alla andra. Inga
lustigheter eller konstigheter då...

Du kan gå förbi krellens slutsteg ja!
Dali grand är lite väl tungdrivna vill jag minnas.



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/06/10 :  18:23:25  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Jag vet att den her Pre-out men om jag enbart vill använda den som försteg, borde jag väl ta bort strömförsörjningen till slutsteget, annars riskerar jag väl att skada det. Finns det separata säkringar till slutsteget så man kan koppla bort det enkelt?? Vill nog använda båda men det kanske blir problem då dom kanske låter olika högt. Tänkte bara testa om det låter bättre. Som sagt Granden behöver kraft. Jag upplever inte Kav 300i som orkeslös men lite extra skadar aldrig. Har haft mycket problem med rummet och placeringen av lådorna(endast 20 kvm). Har jobbat mycket med basabsorbenter,men det ville ändå inte bli bra. Laborerade mest med avståndet till bakväggen och var på väg och sälja lådorna. Trodde inte sidoväggarna var så viktiga, testade att flytta in dom ytterligare mot centrum och ÄNTLIGEN lät det balanserat i hela registret, helt sagolikt vackert. Men nu är det dax att prova lite annat, skattepengarna närmar sig.

,
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/06/11 :  12:01:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

vill du stänga av slutsteget i krellen?

du kanske rent av behöver se dig om efter en helt ny lösning
om du har problem med att effekten inte räcker till. du får
väll en del pengar om du säljer krellen, kanske e nått du
skulle fundera på..



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/06/12 :  07:36:34  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Tack Niklas, jag vet att jag kan prova andra lösningar, men jag hade några frågor. Finns det ingen som kan komma ned några konkreta svar.

,

Edited by - hayabusa on 2004/06/12 07:37:11
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/12 :  07:53:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bi-amping med olika slutsteg kan kräva en nivåreglering, du är inne på rätt spår där.

Att bara köra preout utan att lasta slutstegsdelen brukar inte skada förstärkaren, du har nog större chans att skada den genom att ge dig in i den och mickla.
Huruvida det går att koppla ur slutstegsdelen på en KAV300i vet nog Krell/Audionord bäst, där får du nog mer detaljerade svar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/06/12 :  08:26:49  Show Profile Send hayabusa a Private Message
TACK PAC.

,
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/06/12 :  08:47:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tack själv,

har du lyssnat på TACT-steget än?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2004/06/12 :  09:47:34  Show Profile Send hayabusa a Private Message
Bara lekt med tanken. Börjar planera vad jag skall lägga skatteåterbäringen på. Tror att det är ett vettigt budgetsteg,nu har dom sänkt det till 11000:-. Skall vara stabilt ner till 2 ohm så Granden som går ner till 3,2 skall det orka driva. Om det har effekt nog , återstår att höra. Det låter kanon med babykrellen, men den trivs nog inte så bra under 4ohm så lite hjälp skadar aldrig.
Hade tänkt driva basarna med Tactén och toppen med Krellen,med risk för att den goa krellbasen går förlorad,men skall givetvis testa det omvända och enbart Tacten. Hade varit mysigt med ett fett Krellsteg, men dom pengarna har jag inte så jag får testa lite budgettvarianter.
Visar det sig att jag trivs med Tacten enbart, byter jag såklart
KAV 300i mot ett försteg. Lovar att redovisa resultat. Kan dock dröja några månader.

,
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/06/12 :  12:19:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


TacT-steget klarar last ner till 2ohm.


Och ner till 1ohm

Men en kubmätning skulle kanske påvisa att under 2ohm
kanske inte är så idealt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000