HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifinirvana G-dis DAC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:16:28  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Är det någon på detta forum som lyssnat på denna dac med inbyggt försteg? Jag har inköpt ett sådant tillsammans med en sony-drive alldeles nylingen och denna dac är något av det bästa jag har hört. Jag har under senaste året bytt hifigrejor ganska så flitigt men aldrig riktigt "hittat hem". När jag så fick testa denna pryl så häpnade jag över ljudet. Nu satt allt som saknats förut. Perspektiv, detaljer och rumskänsla är oslagbart. Till råga på allt så är denna grunka uppgraderad till 24 bits dac och har ett digitalt utgångssteg insatt. Sonyns digitalsignal tas ut innan det digitala utgångsteget och matas till dac:en coaxialt. Ville bara dela med mig av en fantastisk upplevelse. Om ni någon gång får tag på en sådan dac så säger jag bara: KÖÖP!

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:38:47  Show Profile Send freann a Private Message
Never heard of... Länk eller hellre ett bildreportage?
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:45:03  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Tänkte nog lägga upp en liten presentation av mitt system inom kort. Känns som om det är läge för det.

Dacen är gjord av en snubbe som heter georgios fevgidis och är tillverkad i sverige. Den är helt balanserad och har en stegad volym.

Skall försöka skriva lite mer om denna i min presentation av systemet
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2004/06/10 :  00:56:37  Show Profile Send gustav a Private Message
Halloj,
har en förmodligen äldre variant på denna dac från Fevgidis/Svalander.
Såldes som diy-kit och beskrevs i Hi Fidelity.
Den har Crystal-omvandlare och många matningsspänningar. Används med balanserad digital överföring från cdn ! Ljudet är det inget fel på.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/10 :  05:19:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vad kostade denna härlighet och var fick du tag på den "Smulgeten"?

Bravo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/10 :  07:35:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Håller han fortfarande på?
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:32:27  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag fick ge 6000:- och då ingick en sonydrive med skivpuck.

Den såldes som byggsats men det fanns också färdigbyggda som kostade runt 20k nya.

Georgios är numera it-chef på ericsson och har inte tid att hålla på med hifi, vilket är synd med tanke på hur bra konstruerade dessa prylar är
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/06/10 :  09:53:45  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag hjälpte en kompis med ett sådant bygge för några år sedan.
Det roliga i det hela var att kompisen fick tag i 24 bits dacen innan konstruktören så han hade ej testat den än.
Vi fick fart på den innan Fevgidis testat 24 bitarn.

Den är riktigt bra.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:09:02  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag har lagt upp lite bilder och text runt mitt system under Medlemmarnas system på:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29930
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:04:17  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Nyfiken fråga

DAC (digital to anlog converter) och digitalt utgångssteg från densamma hur hænger det ihop ?
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:32:43  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Nu är jag ingen elektronikexpert men man fixar lite med den digitala signalen innan man skickar den till dacen. Om du skall skicka den till en extern dac så måste den digitala signalen också kodas om till spdif alt. AES/EBU. Kanske är det också så att man förstärker den digitala signalen innan man omvandlar den.

Någon annan somvet?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/10 :  16:06:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag vet en kille här på forumet som ligger inne med Audio Aeros värstingspelare med separat dac. Han säger dock att han fått låna en G-dis DAC en gång och att den spelat bäst av allt i hans system. Men den var inte till salu... Dessa apparater är nästan aldrig till salu, kanske beroende på att man inte säljer en sådan när man väl skaffat en. Jag har också sett ett par helt lyriska recensioner i High Fidelity på G-dis produkter, ett slutsteg bland annat. (I mitten av 90-talet nån gång) G-dis var vad jag förstår ett enmansföretag med extrema entusiastprodukter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:02:31  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Det skumma med denna dacen är att annonsen hade legat ute jättelänge på hifimagasinet. Det var väl ingen som insåg vilken guldklimp det var
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/06/10 :  19:00:45  Show Profile Send cittroman a Private Message
Min kompis som har nämda DAC har även hans sista version av monostegen, även dom är DIY som jag har hjälpt till med.
Det är mkt trevliga steg som driver hans Dynaudio högtalare, kommer ej ihåg namnet men även dessa är DIY med dubbla 9" basar dubbla 3" mellanregdome och esotardiskanten.
Tungdrivna är bara förnamnet.
Men det låter mumma.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000