HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 QLN har återuppstått - Paparazibilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/04 :  07:28:49  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Häromdagen var jag inne på Telemekano i Göteborg och fick där se ett par högtalare som verkligen drog blickarna till sig. Då jag granskade dem närvare visade det sig vara QLN:s nya högtalare. För er som inte vet så är QLN ett ”gammalt” svenskt högtalarmärke som gjort en del riktigt bra och erkända högtalare genom åren. Den kanske mest kända modellen hette Signature och kom ut i ett antal olika utgåvor och varianter. Av någon anledning så lade QLN ner verksamheten för något år sedan.

Nu har i alla fall QLN återkommit med nya ägare. Jag tror att det var JPS. JWS eller vad det svenska märket heter som köpt QLN för att ha som ”prestigemärke”. Tillverkningen är flyttad till Kina och Kinesisk hifi har vi ju goda erfarenheter av.



Denna tjusiga modell kostar ca 7000 kr. Jag måste säga att man för de pengarna får en väldigt välbyggd och otroligt snygg högtalare. Hur den låter kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte hört den





Och här har vi den nya toppmodellen, Signature Mk2. Den ”gamla” Signature hade högtalarelement från Scanspeak. Så verkar inte fallet vara med den nya Mk2 varianten. Membranet ser ut som Scanspeaks lite knottriga coatade pappersmembran men korgen ser inte ut som Scanspeaks korg. Diskanten kan jag inte heller placera som någon modell jag känner igen.



Signature Mk 2kan kompletteras med aktiva subar i samma snygga stil. Subarna har två 8” element i en basreflexlåda. Den inbyggda förstärkarna har både låg och högnivåingångar, ställbar delningsfrekvens ned till 40 Hz, möjlighet att skifta fas, mm.



Som synes passar de väldigt bra ihop, topp och sub.



Det här ser i mina ögon väldigt DYRT ut eller vad säger ni? Det positiva med detta är att det är förhållandevis ”billigt”. Topparna kan man köpa för ca 5000 kr och subarna för ca 9000 kr. Jag får reservera mig för att dessa prisuppgifter är 100% korrekta. Totaltpriset för ett par högtalare med toppar och subar skulle enligt uppgift hamna på mellan 14 000 – 15 000 kr.



Tyvärr gör inte mina bilder dessa högtalare rättvisa för de är så mycket snyggare i verkligheten. Skulle jag bara ha bedömt högtalarna efter utseende så skulle jag ha trott att en nolla saknades i priset och att de egentligen skulle kosta 140 000 kr. Byggkvalitén verkar väldigt bra vad gäller finish, i övrigt kan jag inte uttala mig. Jag har som sagt varken gjort några ”knacktest” eller hört högtalarna. Det sistnämnda skal jag dock försöka göra inom kort. Lyssningsrapport kommer.




läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/06/04 09:14:43

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/04 :  08:09:10  Show Profile Send Larsho a Private Message
Verkar vara ett "skumt" reportage

Jobbar du svart

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/06/04 :  08:11:25  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
ser bra ut, ser dyrt ut =)


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:22:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Trevligt, QLN var mina första riktiga "HiFi" högtalare. Qubic nånting hette de...

Hmm..undra om basunderdelen är något som skulle kunna spela ihop med HFLS-1 måntro


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:42:18  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag blir sugen på att köpa båda delar och uppgradera toppen. Kanske staga upp lådan, sätta andra element och filter. Detta lär jag väl aldrig verkställa, men tanken är lockande

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2004/06/04 :  12:28:06  Show Profile Send mrmix a Private Message
får hem 2 basar & signature topparna nästa vecka, ska spelas in sen så kommer de en rapport :)
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2004/06/04 :  14:33:05  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Kul "reportage".

Inte helt olika XTZ
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/04 :  14:36:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message


Radiolagret i Göteborg håller ju liv i den gamla Signature-modellen.
Undrar om dom får byta namn på den till QLS Signature eller något liknande.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/04 :  14:58:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skulle vara roligt att jämföra med den nya modellen. Jag har själv Radiolagrets modell hemma. Den nya modell som QLN tog fram innan dom lades ned skulle gå på 15000:- och lät enligt killarna på Radiolagret sämre än den gamla. Bl.a. var lådan enklare.
Men den liknade inte den nya vi ser på bild och dök aldig upp på marknaden, sågs bara på mässor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/04 :  17:23:33  Show Profile Send FBK a Private Message
mrmix!
quote:
får hem 2 basar & signature topparna nästa vecka, ska spelas in sen så kommer de en rapport :)

Ser verkligen fram emot det, och du får gärna tala om hur de står sig emot andra högtalare som du hört i den prisklassen.

Sen skulle det vara mycket intressant att veta vem eller vilka personer som har utveklat de nya QLN modellerna, kanske någon som vet

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/04 :  17:51:25  Show Profile Send esl a Private Message
FBK:
Jag gissar på Nisse
Man kan ju i alla fall hoppas...
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/04 :  18:54:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Nisse på Manpower eller menar du någon annan Nisse, esl?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/04 :  22:12:11  Show Profile Send esl a Private Message
Ha ha..
Jag menar Mats och ingen annan.
Nisse startade firman med Mats i tidigt 80-tal.

Jämför Reidar och Reine sm skapade Renessans högtalarna vid ungefär samma tid... lite likheter hittar du direkt på de tidiga modellerna hos båda fabrikaten. Reidar bygger fortfarande högtalare Respons.

Mycket väl genomarbetade lådor (pyramidformade med lutande eller trapetsformad baffel) dämplim, de bästa komponenterna till delningsfilter, dyra element från Dynaudio, Scan Speak mfl.
Sorry.. lite OT.

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:53:29  Show Profile Send AndersB a Private Message
Stefan B

Var ligger Telemekano i GBG? Eller menar du TELE-HÅ?

Anders
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/05 :  16:58:25  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Expert Telemekano heter affären och den ligger på Mölndalsvägen. På högersida om du kör från stan, en pyttebit efter Elfa om jag inte kommer ihåg fel.

---> Mitt system <---

Edited by - Ipsen on 2004/06/05 16:59:32
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:04:15  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Telemekano ligger en km före Elfa från city sett , cirka 100 meter från Bilia fast på andra sidan vägen. Butiken ligger på baksidan av huset

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:38:17  Show Profile Send mantra a Private Message
Här kommer en länk till där man ser dem framifrån.

http://www.hi-fi-center.no/shop_item.cfm?path=7,22,112&id=917

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:52:49  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message



läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/10 :  11:21:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Mycket snygga ska bli intressant att höra vad folk säger om ljudet också på dem.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2004/06/10 :  14:31:15  Show Profile Send mrmix a Private Message
har nu subbarna & signaturerna uppställda, ska spelas in nnpgra timmar först *några dygn* men har ju lyssnat lite redan å de e' behagligt å lyssna på, lite tillbaka draget i övre registret men hoppas att de släpper när de spelat en stund, subbarna finns de kraft i så de räcker för de flesta, dock vissa problem med kraftiga subbtoner *kan mycke väl ha med mitt rum att göra*

verkar i övrigt välbyggt & med en snygg stilren finish,



*kan grejja demo ex'et för 10500kr om nån e' intresserad sen*
Go to Top of Page

Enis
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/06/10 :  15:37:16  Show Profile  Visit Enis's Homepage Send Enis a Private Message


Kusiner?

/enis

Edited by - Enis on 2004/06/10 15:38:49
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:05:12  Show Profile Send mrmix a Private Message
*isåfall e' kusinerna jäkligt fula*

när ja såg qln på bild så tyckte ja de såg rätt bra ut, men väl uppackade så e' det WOW faktor :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/10 :  17:25:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Enis! Det är XTZ 99 2.2 som är på bilden, men det visste du troligtsvis, och så kostar de ca:10.000kr mindre också

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000