HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sökes: Balanserad cd-spelare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/08 :  12:32:45  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej alla forumvänner, nu kommer min andra fråga i serien "tips på en bättre anläggning hemma hos mig" Jag har köpt tillbaka en Amplifix (för den är så bra!) och funderar nu på att byta ut min Densen B-400PLUS till en ÄKTA balanserad cd-spelare för att matcha den ÄKTA balanserade förstärkaren, Amplifix.

Jag skulle bli så gald och tacksam för era tips. Jag är ute efter en begagnad cd-spelare (inte för gammal) och som motsvarar min 5 månader gamla Densen i nuvärde (vad det är vet jag inte, men det är uppenbart att ingen vill betala 12500kr). Kanske den är värd runt 10000kr med sin uppladdningsbara fjärr som kostade 3000kr. Cd'n i sig kostade 15000kr vilket renderar ett något högre pris än man faktiskt kan köpa den för just precis nu.

Vilket är 17500kr eftersom fjärren säljs för 2500kr nu. Cdfixen är förståss ett alternativ men jag är nyfiken på era omdömen, dels vad gäller fixen, men också omdömen om andra ÄKTA balanserade konstruktioner som kan tänkas hamna på eller under min budgettrestriktionskurva

Retro låter fint.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/08 :  12:37:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Så här skriver Stridbeck på Harmony Design i sin hemsida:

"Obalanserat till balanserat
Om man lyssnar mycket på sin CD-spelare så bör man inte ansluta den till en obalanserad ingång.
Att ansluta den till en balanserad ingång med hjälp av en sladd med obalanserad RCA-kontakt i sändarapparaten och en balanserad XLR-kontakt i mottagarapparaten fungerar utmärkt.
Jordsystemet i de flesta CD-spelare är så konstruerat att den analoga delen har sin “medelpunkt” ungefär där utgångskontakterna sitter. Det betyder att RCA-kontakternas ytterhylsor är en ganska bra referens till signalen. Dessutom så finns det knappast någon bättre signalreferens i en sådan CD-spelare. Förbättringen med att montera en balanserad utgång är marginell."

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/08 :  14:11:37  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Marcuscables håller nog inte med. Dessutom vill jag inte bygga om min cd utan byta ut den mot en fullt balanserad sådan. Eller han kanske håller med men poängen är att jag vill utnyttja förstärkarens fördelar när den får en balanserad insignal. Dessutom verkar det inte som om det finns några ljudmässiga fördelar med obal. till bal.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/06/08 14:53:31
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/08 :  14:59:18  Show Profile Send Woland a Private Message
Det är inga ljudmässiga fördelar med att köra balanserat. Tvärtom skulle man kunna säga, efersom fler komponenter är inblandade.

Om man däremot har apparaterna i en miljö där störningar av olika slag kan stråla in så är det en vettig lösning.

Balanserar gör man aldrig för att förbättra ljudåtergivningen. Man gör det för att öka störimmuniteten.

Mvh
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/08 :  15:29:10  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jaha, jag har hört att SAT kombon låter klart bättre balanserat än obalanserat, stämmer inte det?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/08 :  15:34:26  Show Profile Send Woland a Private Message
Visserligen kör jag själv balanserat mellan för- och slutsteg, men det är bara för att jag har en 5 meter lång förbindelse och en del andra kablar intill. Detta förbättrar så klart inte ljudet men det skyddar mot yttre störningar. Mellan CD-spelare och försteg skulle jag inte komma på tanken trots att möjligheten finns. Där blir det mycket renare signalväg att köra obalanserat.

Mvh
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/06/08 :  15:58:34  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Mellan CD-spelare och försteg skulle jag inte komma på tanken trots att möjligheten finns

Själv skulle jag inte komma på tanken att INTE köra balanserat om möjligheten finns, förutsatt att det är äkta balanserade konstruktioner vi pratar om. Visst innebär det fler komponenter, men rätt utfört så resulterar det även i klart bättre ljud, framförallt högre dynamik och lägre brus. I samtliga fall jag har egen erfarenhet av. Att däremot tex Rotel och andra "fuskare" () låter bättre obalanserat tvivlar jag dock inte på, där sitter XLR-kontakten mest som kosmetika för reklambladen..

Ett tips, Muse Model 9 Signature. Spelar även DVD som bonus. Finns en till salu här på forumet. Fantastisk maskin, med ett härligt "amerikanskt" bett i anslagen.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/08 :  16:24:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är riktigt att man bör köra med balanserad överföring om konstruktionen är balanserad.
Att inte köra balanserat mellan mitt Advantage för- och slutsteg leder till sämre ljud.
Däremot är det inte nödvändigtvis så att man vinner så mycket på att ha en cd-spelare med balanserad utgång om nu inte cd-spelaren har en äkta balanserad konstruktion. Att göra om signalen till balanserad i cd-spelarens utgång istället för i förstärkarens ingång gör nog liten skillnad.
Jag tror inte man ska stirra sig blind på det. Det är inte nödvändigtvis så att en cd-spelare med balanserad konstruktion låter bättre än en utan. Jag tror man utan fördomar ska försöka hitta en som passar ens eget ljudideal.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/08 :  16:30:06  Show Profile Send Woland a Private Message
Tja, om balanseringen är korrekt utförd så gör den väl knappast någon skada. Vitsen med balansering är ju dock att öka störimunitetet, inget annat.

Mvh
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/08 :  16:32:58  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det har du nog rätt i och min Densen passar verkligen mina ljudideal. Däremot tror jag att jag kan få ut mer av förstärkaren om jag har en cd-spelare som är bra och passar mina ljudideal och är balanserad. När jag pratar om balanserad menar jag inte apparater som endast har balanserade urgångar utan apparater som är balanserade konstruktioner rakt igenom, som bland andra, Cdfix och Amplifix.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/08 :  16:39:34  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Tja, om balanseringen är korrekt utförd så gör den väl knappast någon skada. Vitsen med balansering är ju dock att öka störimunitetet, inget annat.



Hej Woland, tack för dina inlägg om balanserat och dess funktion. Jag önskar dock oavsett anledningen till att man bygger balanserade eller icke balanserade produkter förändra och förhoppningsvis förbättra ljudet i min anläggning och eftersom Bladelius byggt båda sina apparater fullt balanserade genom hela konstruktionen tänker jag mig att de faktiskt presterar bättre just så. Jag hoppas att vi nu kan lämna diskussionen om balanserat eller obalanserat i denna tråd, det finns en äldre 3 sidor lång sådan i arkivet. Här önskar jag tips på bra cd-spelare som är balanserade konstruktioner.

Mvh Jesper

Retro låter fint.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/08 :  16:49:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Woland:
Jag kanske klyver hårstrån, men är inte syftet med 'balanserat' att uppnå bättre ljud? Att man sen uppnår bättre ljud genom att se till att störimuniteten är högre är väl snarare verktyget för att nå målet!??

Jag kommer snart äntligen få testa min Teac VRDS 25 i ballat läge tillsammans med Thor. Har gått obalanserat under hela tiden och nu är det dags att lyssna lite vad som händer här!

Kanske är nån av Teac's modeller ett alternativ för dig Jeppe72?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/06/08 :  17:15:57  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
har precis fått min Teac-DV50 och kör den ballad mot försteget, ballat mellan försteg och slutsteg = det låter faktiskt bättre
Jeppe 72 ; Prova Thules CD spelare den låter mycket bättre ballad än med RCA.....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/06/08 17:17:40
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/09 :  08:36:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om man inte har någon budget att ta hänsyn till så är det nog bättre med en balanserad konstruktion.
Men med en given budget så får konstruktören väga för och nackdelar med att man måste ha mer komponenter i en balanserad konstruktion och därmed få pruta på kvalitén.
Det har gjort att vissa konstruktörer förespråkar balanserat medan att andra inte gör det.
Bladelius och Thule kan inte tänka sig annat än balanserade konstruktioner medan Audionet menar att det är helt fel.
Ingen av oss här kan veta vilka som har rätt och i vilket prisläge det lönar sig att gå över till balanserad konstruktion istället för att höja komponentkvalitén, så det är ingen idé att spekulera i det. Därför bör vi bedöma apparater fördomsfritt utan hänsyn till hur dom är byggda tycker jag.

En sak är säker Jeppe, att ha en balanserad signal och sedan göra om den till obalanserad för att sedan göra om den till balanserad igen är naturligtvis inte bra. Så mellan mitt för och slutsteg måste jag köra ballat.
Men har man en bra oballad cd-spelare så tror jag inta man tappar så mycket på att göra om signalen till ballad i förstärkaren. Men tro är en sak, hur testar man det?
Om du testar en ballad cd-spelare så är den inte likadan som din oballade, det blir inte jämförbart. Så om du vill byta spelare, testa oballade också, en sådan kanske låter bäst.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/06/09 :  11:05:23  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,
Min åsikt är att man bör vara försiktig med att byta en ´ny´
upsamplande obalanserad CD spelare mot en 'gammal' (beggad)
balanserad. Dagens nyaste spelare är verkligen bra. Det här
råkade jag själv ut för, hade skaffat för en tid sedan en
balanserad beggad Sphinx Project 32 och sedan ville jag
också testa SACD. Då prövade jag Sony SCD XA3000ES och märkte
till min förvåning att den gav en större ljudbild än Sphinxen
fast den är obalanserad. Sphinxen är visserligen livligare men
på det hela taget njuter jag mera av Sony:n för den ger ordentligt
med luft omkring instrument och sångare. Jag tror att Sony:n
upsamplar signalen 64x till 1.28 MHz DSD före D/A omvandlingen
och detta kommer antagligen att användas i nästa generations
CD-spelare. Vad jag vill säga är att utvecklingen går fort
och det kan ev. vara en miss att köpa en gammal bal. spelare.

Martin
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/09 :  11:36:02  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Tack för alla tips. Min cd-spelare är ju en relativt ny konstruktion och den låter mycket bra. Den är dessutom snygg att se på men den matchar inte Amplifixens utseende vilket t.ex. en cdfix gör. Om en cdfix låter lika bra, alltså inte likadant, utan lika bra rent subjektivt är den helt klart ett alternativ. Dacarna i min cd blev färdigställda under 2003 (tror jag) medan cdfixen är en konstruktion från 1999 eller 2000 (om jag minns rätt?).

Finns det någon som har erfarenheter av de båda och i sådana fall vilka är era slutsatser? Som ni förstår glider mitt intresse mot en cdfix av estetiska skäl men också på grund av att vissa gör gällande att det är en mycket bra spelare som dessutom går att koppla ihop med amplifixen balanserat.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2004/06/09 11:36:50
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/11 :  08:37:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=18701

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/11 :  08:48:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
När jag hade Amplifix/Cdfix tyckte jag nog att cd-spelaren var
mer prisvärd, och jag har hört fler säga så, det är en mkt bra o
trevlig cd-spelare.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/11 :  09:28:31  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Varför inte köpa en lös DAC med balanserat ut om du gillar din CD ?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/06/11 :  09:39:05  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Kanske en sådan här, Xindak DAC3, både balanserad, HDCD och bra pris.





http://www.xindak.com/en/products/productinfo.asp?id=3

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/06/11 :  14:16:31  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
jeppe72:

Jag tror inte du behöver stirra dig blind på balanserade cdspelare.
Jag snackande lite med Jonas B (på tidningen hifi&musik) när Malmömässan ägde rum.

Han har också en Amplifix i sin anläggning och han menade att skillnaden mellan obalanserat och balanserat var marginell.
Han menade att det är vettigare att först och främst skaffa den cdspelare som man själv anser vara bäst istället för att först och främst konstatera att den måste vara balanserad.


Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:07:55  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ok, det ska jag ha i åtanke. Nu verkar iofs cdfixen vara en trevlig spelare och att den är balanserad är ju i vart fall inte något minus. Kanske ett byte till en sån t.o.m ger ett bättre ljud. Men som tidigare sagts, jag intresserar mig även för det estetiska hos cdfixen. Det skulle bli mycket snyggt hos mig.

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000