HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud utan oljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/05/20 :  07:29:38  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Ligger hemma med feber och hör följande reportage som Vetenskapsmagasinet i P1 har

Jakten på den perfekta ljudåtergivningen går världen över bland tillverkare av ljudanläggningar för hem, bilar och biografer.

Genom en speciell programvara hävdar det lilla uppsalaföretaget Dirac nu att man på ett unikt och effektivt kan filtrera bort de flesta störningar i ljudupplevelsen. Bakom produkterna ligger år av forskning och avancerade övningar i den högre matematiken.

Ytterligare ett nedslag i Vetenskapsradions serie ”Från labbet till börsen” där Per Odebrant och Per Helgesson jagar företeelser och upptäckter på väg ut från de ombonade akademiska laboratorierna till den kommersiella djungelns värld.

Diracs egna hemsida
http://www.diracresearch.se/

P1
http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=412&artikel=415251

Ny Teknik
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=27632


/Dr Moureau

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/20 :  09:20:11  Show Profile Send Aton a Private Message
Så vad är det Dirac gör, rent objektivt?
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/05/20 :  09:58:44  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Vad jag förstod så kompenserade man för rummet i realtid.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/20 :  11:10:46  Show Profile Send dumbo a Private Message
Vad jag förstod så kompenserade man för anläggningen (vanligvis). Ungefär som en förinställd equilizer med 2000 "rattar". Finns det en dip eller top någonstans i frekvenskurvan så korrigeras det, enkelst beskrivet. (Det verkar vara lite mer komplicerat än så.) Enl. vad som sades i programmet så GÅR det äver att kompensera ett rum.
I förlängingen skulle det kunna tänkas att man kan sälja dylika system och sätta ett mätsystem "i näven" på kunden, så att denne kan kompensera efter sitt eget system eller rum.
Programmed finns kvar på länken Dr Moureau postade.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/05/20 :  11:14:46  Show Profile Send Aton a Private Message
Eftersom ljudkvalitet är så mycket mer än en korrekt frekvensåtergivning känns det väl sådär måttligt intressant.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/20 :  11:57:31  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det var väl fråga om betydligt mer än bara frekvenskorrigering om jag förstod det hela rätt. Om det sedan fungerar som de säger är en annan femma, förstås.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/05/20 :  14:22:25  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
En applikation enligt reportaget kan vara bilstereo.

En erkänt svår miljö att få bra ljud i.
Ljudmiljön i bilen är bland det sista biltillverkarna tänker på.

Hemmabio för "svensson" är en annan miljö där tekniken kan användas.

Allt som kan få "svensson" att få få bättre ljud och få en bättre ljudupplevelse är jag positiv till, sen kanske det inte passar till oss hi-fi nördar. Men det är en annan sak!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2004/06/09 :  16:34:43  Show Profile Send dude a Private Message
nu har jag fått en demo av ovan nämnda system, det är ngt att räkna med! Som sades ovan är det inte bara frågan om en korrektion av frekvensåtergivningen, filtret jobbar med en viss delay vilket ger förstärkaren möjlighet att ta kontroll över konen och förinställa den så att resultatet blir ett faslinjärt ljud. Systemet fixar även kompensation av rumsmoder genom att se till att dessa inte exiteras med för mkt energi. Jag kan så klart inte förklara hur det funkar i detalj men det fick en billig ON-OFF anläggning på ett konferensbord att leverera ett dynamiskt stycke ur "Romeo och Julia" av Prokofjev som lät bra, jag jämför då med vad man hör på samma spår i studion här på jobbet samt med hur det låter hemma.
Jag tror att det här är vad alla vi nördar behöver som vill ta det där sista steget och sen vara nöjda. Alla andra som även gillar att byta apparater för att ändra ljudet på ngt sätt är välkommna att fortsätta med det, däri ligger ingen motsättning...



pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/09 :  16:40:36  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Vart fick du en demo av det dude?

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:37:57  Show Profile Send dude a Private Message
på jobbet,jobbar som akustiker

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:08:44  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Synd att dom inte skall bygga en separat "låda",
utan kommer att bygga in det i diverse anlägningar.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/10 :  10:54:44  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Epa anläggningar kan nog förbättras genom att bli linjära. Bra anläggningar är det redan i princip. Sedan så är det alla andra bitar som bidarar mycket mer till ett bra ljud. Dessa parametrar saknar alltid epa grejer.

Dvs det är nog fråga om förbättring av det kassa.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:44:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Låter lite som TACT rumsakustikkorrigerare.
När dyker det här upp i lite mer prisvärda produkter?
Själv fuskar jag lite med en Ultracurve, även lite enkel frekvenskorrigering gör underverk tycker jag. Det här är klart intressant.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:21:39  Show Profile Send dude a Private Message
en bra anläggning är väl sällan helt faslinjär vad jag vet, eller, det är ju en stor del av vägen till bra ljud.

Troligen kommer det vara möjligt att i framtiden få detta system hemma i hifianläggningen genom att anlita en licencierad akustikkonsult som kommer hem till hifi personen i fråga och mäter in rummet plus systemet. Vad detta kommer att kosta vet jag inte i dag.

Själv tror jag inte att de kommer så långt med billiga komponenter, en bra bit på vägen men inte ända fram, eftersom det finns alldeles för mycket olinjäriteter i ett hötalarelement som inte går att kompensera för. Jag tänker då främst på den mekaniska upphängningen, olinjäriteter pga osymmetrisk upphängning, osymmetriskt magnetfält och talspolens rörelser i detta. (jag kan ha fel om vissa detaljer och formuleringar men försök förstå det stora hela)

Tämligen borde en bra anläggning kunna tillgodogöra sig ett sådant här system bäst.

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/10 :  18:43:32  Show Profile Send Style a Private Message
det som borde spela in mest i ett sånt här adaptivt system är hur deterministiskt systemet beter sig. Om det är väldigt olinjärt kan det justeras endast förutsatt att det alltid är lika olinjärt om ni förstår vad jag menar.

målgruppen för ett sånt här system är väl knappast de som har bäst anläggningar, den marknaden måste vara relativt liten och ointressant i jämförelse med "SIBA-marknaden"
Go to Top of Page

dude
Member

103 Posts

Posted - 2004/06/11 :  13:02:05  Show Profile Send dude a Private Message
Nej, helt klart kommer företaget att satsa på volym-marknader. Systemet är ej adaptivt, en ny inmätning behövs efter varje ändring i systemet om man vill bibehålla effekten, dvs inte pilla och vrida på inställningar.

Däremot ser jag själv fram emot att se vad det kan göra för att lyfta min anläggning. Blir det bra är det ju bra...

pillnius??
Jobbar som rumsakustiker
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:14:10  Show Profile Send Style a Private Message
nån som sett en prislapp?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000