HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar med pilriktning!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/06/08 :  21:21:59  Show Profile Send patrikf a Private Message
Snutten, haha!!!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/06/08 :  22:21:38  Show Profile Send Snutten a Private Message
Oooops verkar som tråden dog .
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:15:17  Show Profile Send Style a Private Message
rolig tråd tycker jag

fast det är lite tröttsamt att somliga kommer dragande med irrelevanta argument, typ det funker ju när man ska backa bilen eller för kabel som är skärmansluten i bara en ände. den typen av bevisning genom analogier trodde jag dog ut med häxprocesserna

trist också att så många tror på astrologi, homeopati, new age och annan kvasivetenskap än idag. grundkurser i vetenskapsteori och idehistoria borde vara obligatoriskt för alla utbildningar då det är grunden i "bildning"
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:25:27  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Style: "eller för kabel som är skärmansluten i bara en ände."

Jag har hört någonstans någon gång, att om skrärmen bara är ansluten i ena änden skall den änden vara kopplad till försteget. På så vis blir alla skärmar jordade på samma ställe, vilket skulle vara bra dårå...
Själv kör jag med skärmad kabel, men skrärmen är inte ansluten alls! Har ingen aning om hur bra det är rent teknikst, troligen dåligt, men här låter det i alla fall bra.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:43:40  Show Profile Send Larsho a Private Message
Låter det bra är det bra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:45:17  Show Profile Send Style a Private Message
ja min poäng är att det faktiskt har betydelse med riktning om skärmen bara är ansluten i en ände. Detta kan fysikaliskt förklaras och torde tillhöra baskunskaperna.

Att det däremot skulle ha betydelse med riktning om kabeln inte är konstruerad så är det vi diskuterar
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:50:41  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Signalkablar kan ha en teleskopskärm fäst i ena änden. Högtalarkablar i vissa fall (Supra Ply 3.4/s). Kan ha betydelse i vissa fall. Någon som kan förklara när? ;-)

I övrigt skulle jag aldrig vilja ha en direktionell signal eller högtalarkabel. Jag vill att högtalarkonen ska kunna röra sig både in och ut...
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/09 :  00:04:09  Show Profile Send Style a Private Message
"Låter det bra är det bra"

du hade nog funnit dig väl tillrätta bland skolastikerna

vi andra lämnade medeltiden för 500 år sedan
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/09 :  00:10:15  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Om det som låter bra, inte är bra, vad har du då din stereo till Style?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/09 :  00:31:14  Show Profile Send Larsho a Private Message
Style

Du är enbart patetisk, håller med Hatoil
vad ska du med en stereo ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/09 :  05:43:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Håhå, jaja!

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/09 :  05:58:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lugna ner dig nu Style...
Läs Mats första inlägg.

Ang vetenskapseori...
Om man alltid skall lita på vetenskapen... Hur var det då när jorden var platt? Eller när "uppfinnaren" av DDT fick nobelpris ? All vetenskap är inte RÄTT, inte när man ser i backspegeln!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/06/09 :  07:03:38  Show Profile Send patrikf a Private Message
Zalve, angående när jorden var platt... Så var det en av den medeltida kyrkans dogmer. Att jorden var rund var känt innan medeltiden, och fick lov att återupptäckas av vetenskapsmän(som tänkte kritiskt) som betraktades som kättare.
Det finns tydliga paraleller i blind auktoritetstro och icketänkande i historien.
I denna tråd tänker jag på argument där det hänvisas till kabeltillverkare, inte för deras logiska argument, utan pga deras titel....
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/06/09 :  08:18:10  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Såna här trådar gör mig trött...

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/09 :  08:42:10  Show Profile Send hal a Private Message
Här i tråden finns två extrema läger om man skall hårddra det:

1. Mätnissarna
Har inget öppet sinne. Tror att den nuvarande vetenskapen just idag har svar på allt. Ödmjukhet är en bristvara.
Tror att vår vetenskap står så högt som det någonsin går. Inga nya upptäckter kommer att göras. Finns inga olösta gåtor kvar.
En kärleksakt mäts i antal mol feromoner...

2. Flumfolket

Tror på allt. Ifrågasätter inget. Har stor tillit till auktoriteter.
Står det i en annons att persilja höjer upplösningen, varför inte prova ? Tror att curry-linjer påverkar ljudet mer än maten.

Jag tror dock att de flesta som jag tillhör mitten. Men i en sådan här tråd vill man ju gärna positionera sig, och hamnar efter lite skyttegravskrig alltmer ut i det extrema åsikts-fältet.
Underhållande är det i allafall.
Om inte annat så för de "legosoldater" som bara dyker upp när det hettar till.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/06/09 08:43:49
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/09 :  09:21:44  Show Profile Send krippe a Private Message
Zalve:

He he..detta med att man trodde jorden var platt på medeltiden använde ju jag tidigare (i tråden om inbränning) som argument mot att man inte alltid kan lita till sina sinnesintryck och basera sin kunskap enbart på personlig erfarenhet. Det var inte den strikta vetenskapen på medeltiden som trodde att jorden var platt, det var...fotfolket, utan vetenskaplig utbildning och förmåga till kritiskt tänkande. Tänk på det nästa gång du använder det som ett argument
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/09 :  09:31:52  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
hal,

det är din tolkning det

Att ha ett öppet sinne får nog också defineras bättre. Enligt dina definitioner på "flumfolket" så tolkar jag att dessa har begränsat sitt sinne.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/06/09 :  09:39:12  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Det är med stort nöje jag har följt denna "pajkastning"...Kan helt enkelt inte låta bli att delge en liten anekdot....(Får väl ducka efteråt, men det gör jag så gärna...)

En mörk vintersöndag samlades vi tre personer, och var och en hade med sig lite kabelgodis,lånade kablar, egna kablar och sådant som hamnat i den välbekanta kabelhärvan i återvinningslådan...Allt från rena budgetkablar upp till relativt dyra kablar. Många av dessa hade naturligtvis pilar som angav riktining.

Lyssning....blindlyssning för två av oss, en skiftade kablar. Så turades vi om att lyssna...INGEN av oss tre kunde höra någon som helst skillnad på någon kabel när riktningen skiftades, trots att varje kabel gavs mkt lyssningstid i vardera riktiningen. Resultatet var detsamma oavsett om signalkabeln kostade 500 kr per löpmeter eller 5.000 kr per löpmeter. Högtalarkablar....samma resultat...Samtliga kablar utom ett par hade minst cirka 100 timmars spelning före vårt lilla test. Därför borde kablarnas eventuella "inbränning" vara avklarad...(Jag tillhör för övrigt de som tvivlar på kablars inspelningstid, men jag har ingen fysikalisk tes att luta mig mot...enbart mina öron...)

Visst, detta var våra tre subjektiva åsikter, men vi var eniga, och det brukar vi ALDRIG vara om något annars...

Ok, nu knorrar sig alla gurus här inne...."De använde väl nån billig lågupplösande anläggning där man aldrig hör skillnad på något alls..."
Nja...JM Lab Electra 936 / Krell KAV 300iL / Marantz CD17 MkII borde ju kunna avslöja skillnader...

DOCK....Givetvis kunde vi hitta enorma skillnader på kablarnas prestanda oavsett riktning....och där är det helt enkelt så att man får det man betalar för....oftast...
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/09 :  09:43:38  Show Profile Send Nitram a Private Message
Detta har väl att göra med semibalansering? man fäster skärmen endast på ena sidan... dvs signalkällan...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/09 :  09:56:25  Show Profile Send Woland a Private Message
Det är dessa trådar som gör det så kul här på HIFI-forum. Man kan få höra vilka stolligheter som helst. Kablar som är riktningskänsliga!!!!
OjOjOj!!!!

Dessutom verkar många tro kabeltillverkarnas marknadsföring. Ge mig ETT bra skäl till att jag skulle lita på Ray Kimber?

Mycket skall man få höra innan öronen trillar.

Mvh
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/09 :  09:59:38  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ray Kimber lär nog veta mer om detta än dig, där har du
en anledning

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/09 :  10:22:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Förstår fortfarande inte marknadsföringens roll i det hela, har någon överhuvudtaget använt just riktingskänsligheten som argument för sin produkt? Är det ens något att locka med?

Vem här skulle välja riktningskänsliga kablar över andra, bara av det skälet?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/09 :  10:30:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Varför bry sig?

Koppla med pilarna i rätt riktning och tillfredställ ordningssinnet eller lev ut dina anarkistiska drömmar ta på labbrocken och vänd kablarna - gå mot stömmen!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/06/09 :  12:02:04  Show Profile Send mats31 a Private Message
När det gäller kritiska elektroniktillämpningar inom säg medicin, rymdforskning eller militärelektronik FINNS INTE begreppet rikningskänslighet på kablar (hitta gärna verkliga exempel som motsäger detta). Inom den lilla mystikbubbla som heter hifi så frodas dock fortfarande medeltidsmystiken, vare sig det gäller kabelriktning eller kvantpurifierare. Att det egentligen bara är en växelströmssignal med ett frekvensspektrum mellan 20 Hz - 20 KHz som ska överföras i 2-3 meter kabel med resistans R, induktans L och kapacitans C som enda kända egenskaper är för simpelt att acceptera.

Klart det finns ett intresse från kabeltillverkare/kabelkrängare att differentiera sina produkter och skapa komplexitet och mystik runt nåt ganska enkelt.

Att det faktum vi hifi-nördar hör (eller tror oss höra) en massa skillnader, och att ta detta som intäkt för att de okända parametrarna gradientvirostans Y, kvantminnestans Z eller vänstergängsfaktorn Z eller imagistans W finns (och ingen kan bevisa det ÄNNU) men vi hör den och därför VET vi att dessa oupptäckta egenskaper finns. Mera Nobelpris till HIFIforum.nu (fast det kanske krävs mer bevis än att jag har hört, eller polarn vet eller Kimber har sagt)

Låter som ett tidigare inlägg...kanske eko i mina felriktade modemkablar??

/M
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/09 :  12:15:38  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Modemsladden brukar vara viktig att sätta på rätt håll, kanske beroende på kontakterna.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000