HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det fel på mitt försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/06/09 :  11:10:14  Show Profile Send pewe a Private Message
Vänder mig till er kunniga på detta forum för hjälp. Jag har ett NAD 116 försteg, inköpt -02, som hittills fungerat klanderfritt. Nu hörs emellertid ibland ett sprakande ljud ur högtalarna och ibland försvinner ljudet helt från vänster eller högerkanalen. Periodvis hörs inget missljud som dessutom uppkommer på alla tre signalkällor jag har inkopplat. Vad kan problemet vara? Är jag på rätt spår om jag misstänker att felet ligger i försteget? Och kan jag aåtgärda detta problemet själv?

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/06/09 :  11:48:17  Show Profile Send big-olle a Private Message
Har du kollat lågnivåkablarna? Ibland släpper lödningen där, speciellt om man är lite oförsiktig och drar ut de för många gånger (Detta har hänt mig).

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/06/09 :  13:00:45  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej big-olle,

ursäkta min okunnighet men med lågnivåkablar menar du signalkablarna? De är nya (Audioquest) och verkar sitta fint...Dessutom uppträder missljudet på alla tre signalkällorna, lite osannolikt att det är fel på alla tre signalkablarna, eller...Vad kan det vara?
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/06/09 :  13:27:32  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Ändrar sprakets karaktär när du vrider på volymkontrollen?
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/06/09 :  13:34:57  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jag, precis vad jag menade. Jag tänkte väl mer på sladden mellan förförstärkare och slutsteg.

Min krånglande kabel var också en Audioquest, CD- tror jag att den hette.. något.
Prova att dra och vrida lite lätt mellan sladd och RCA-kontakten.
Annars kan det ju vara problem med förförstärkare = out of my (little) leage.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/06/09 :  13:35:41  Show Profile Send rowa a Private Message
Kan ha bildats kondens på kontakterna.
Eller också kan det ha kommit kondens i volympotten, köp elektronikrengöringsspray och spraya runt hela volympotten samtidigt som du vrider volymen upp och ner...

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/06/09 :  15:08:02  Show Profile Send Woland a Private Message
Kondens??

Han har väl inte haft den utomhus?

Mvh
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/06/09 :  15:09:45  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
rowa>> Du menar väl att volympotten har oxiderat lite?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/06/09 :  16:46:06  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej alla,

nej, jag har inte haft den utomhus. Fick rådet av hifihandlaren att just vrida volymen, men det hjälper inte...Är nästan säker på att felet ligger någonstans i försteget som jag använder med 2 bryggkopplade slutsteg. Måste jag lämna in den till en tekniker eller finns det någon bot? Det där elektronicsprayet som nämndes lät intressant, hur funkar det?
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/06/09 :  16:49:42  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Sprayen som diskuteras, (tror jag) ska lösa upp oxiden på de delar som oxiderat.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/09 :  22:19:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Icke smörjande elektronikspray är aldrig fel i volympoten. Vill du vara försiktig så stäng av försteget och koppla ur elen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000