Author |
Topic |
Mathias_J
Member
214 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 16:18:27
|
Just nu skulle jag helt klart säga liveversionen av Eagles - Hotel California. Massor med härligt klingande gitarrmusik. Harmonisk så det förslår...
Har ni någon låt som ni ler med hela ansiktet åt? |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 16:29:08
|
Jag har redan skrivit om den, men Eva Cassidy's Live at the Blues Alley och hennes tolkning av Wonderful World kan ibland funka!
Katie Melua (som man inte får tycka om enligt Fredrik på DN) har texter som ibland kan ge lite rysningar.
Jewel's live DVD ger självklart gåshud från första sekund till sista! Och i synnerhet sista numret! Jösses.
Vissa stycken från Paganini kan funka, men ställer mer "krav" på sinnesstämning.
David Gilmore's live funkar. Underbar grupp medmusikanter och kvinnan som spellar cello gör inte bort sig.
Ibland kan jag få gåshud av att spela (akustisk) gitarr tillsammans med kompisarna. Nån (oftast jag) lägger kompet och kompisen får lägga solo-gitarrande till det: Hotel Carlifornia, Layla eller rent av We are all the winners (sällan gåshud av den, men ändå).
The Corrs live i Dublin är en höjdare när alla i publiken sjunger med och nästan överröstar "fröken sångare Corr" varpå hon blir tårögd.
Jag får självklart inte glömma Mclachlan's Angel som ofta framförs med bra inlevelse.
Musik är inte så dumt...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 17:19:26
|
Några finns det.. Nu kommer jag bara på 1 stycke.
Carl Orffs "O Fortuna" ur "Carmina Burana". Då finns det inte många hårstrån som INTE står upp.
Sen finns det stycken som är beroende av artist. Depeche Mode (Live) - Personal Jesus. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Dazzin
Member
989 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 21:27:55
|
Britney Spears, men jag vet inte om det är positiva rysningar..
Tyvär vet jag ingen på rak hand som ger mig positiva rysningar, kan nästan vara vilken låt som helst man hör på radio - som väcker en del goa minnen till liv, oftast sånt man reagerar på
Men de första gångerna jag såg Hotel California dvd'n så rös jag till, men det var då det |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 21:49:58
|
Jag glömde James Taylor's DVD. Spår 11, Shower the people with love. Jösses. Räcker med att bara tänka på den...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 22:14:05
|
Det kan ju vara lite olika beroende på vilket humör man är på.
Ibland är det Gilmours gitarrsolo på "Comfortably numb" fast precis just nu är det Jewels stämma på en akustisk version av "Life uncommon"
Säkra gåshudslåtar är annars
Amanda Marshall - If I didn´t have you (rösten, dem rösten) Bruce Springsteen - Bobby Jean (en icke officiell inspelning från -93 där Bruce mikrofon går sönder och publiken tar över första versen) Indigo girls / Jewel / Sarah Mclachlan - Water is wide (från Lilith fair DVDn) Sarah Mclachlan - Dirty little secret (Live version b-sida på Fallen singeln) Tori Amos - Me and a gun (bevittnade själv när Tori nästan bröt ihop i Manchester -01 under den här låten. Det var en av mina absolut smärtsammaste konsertupplevelser. Stämmningen i lokalen var tung kan man säga. Absolut knäpptyst och en Tori som viskade fram sista versen, ryser bara jag tänker på det) |
|
|
MikaF
Member
146 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 23:02:15
|
Lightnin´Hopkins "goin´away" JVC XRCD. Kuslig närvaro i den här inspelningen från 4 juni 1963. Jag är ingen bluesfreak, men om man bara ska ha en bluesplatta så.....
MVH/M |
Driver Top HiFi |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 08:40:08
|
1. Watermelon in eastern hay - Frank Zappa, från Joes Garage 2&3 Världens bästa gitarrsolo i klassen känsla och inlevelse.
2. Avalon - Roxy Music, Från Avalon När körtjejen kommer in på slutet är det ståpäls som gäller.
3. Closer to the heart - Rush, från Exit stage left Allsång... |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
gudmundsson
Member
166 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 12:04:49
|
Senast jag fick rysningar av välbehag var när jag tittade på Tori Amos - Welcome to sunny florida. En helt underbar liveinspelning, kan dock inte utala mig om den tekniska kvalitén på inspelningen, men känslan och musiken är enastående. |
|
|
har-man
Member
148 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 12:58:46
|
U2-elevation tour live from boston
Bad och övergången till where the streets have no name.
Då kryper det i hela kroppen |
/aLEX
|
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 13:45:59
|
Sountracket till "Gladiator" kan väcka känslor! |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 14:14:41
|
Oj det finns så mycket! Men några förslag nedan
I stort sett hela Astral Weeks av Van Morrison, Elvis Presley - Long black limousine , Aretha Franklin - Young, gifted and black , Hela Lovelesskivan av My bloody valentine, Among my swanskivan - Mazzy Star, Red house painters - Katy song, Scud Mountain Boys - Where's the playground Susy?, Dinosaur JR - alone, Nick Drake - Pink moon, Velvet Underground - run run run, Rolling stones - loving cup, Neil Young - Ambulance blues, Massive attack - unfinished sympathy, Bruce Springsteen - Thunder Road mfl mfl.
Helt beroende på situation. Jag tycker det tar ett tag innan man får den där rätta känslan för en låt men ibland sitter den där som en smäck. |
|
|
wallraff
Member
1077 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 15:46:09
|
Väldämpad belysning och sent på natten, allt runt omkring är stilla. Skivan From Gagarins point of view med EST. Första låtarna är starten på rymdfärden, låt 4 är starten på omloppsbanan och när övergången till låt fem börjar ljuda, bruset, då kan man verkligen känna en ensamhet och tomhet som endast kan infinna sig i den stora rymden. Spår fem är ruggigt bra... Med rätt sinnelag kan man få bryt och behöva tända upp rummet och förvissa sig om att man inte svävar ensam någonstans i jjjymden... |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
|
|
linkan
Mångalen...!?
545 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 21:13:07
|
Några exempel på vad som ger mig rysningar: Lyssande precis på Jeff Buckleys tolkning av "Hallelujah" och den ger rätt mkt rysningar. Eva Cassidys "Tall trees in Georgia" är en låt som inte är nämnd tidigare i denna tråd som jag tycker har hög rysningsfaktor. Vissa partier ur "Missa Criola" med José Carreras fungerar också bra samt "Alive" med Pearl Jam. När tjejen börjar sjunga i Pink Floyds "The great gig in the sky" funkar alltid.
|
Linkan
|
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 21:31:20
|
quote: När tjejen börjar sjunga i Pink Floyds "The great gig in the sky" funkar alltid.
Instämmer till fullo. Slutet på "Keith don´t go" med Nils Lofgren , passager på Spyboy med Emmylou Harris. "Don´t stop" med Sam Brown är en personlig gåshudsfavorit.
Kanske inte gåshud med ett stort leende får jag ibland när barn sjunger eller är inblandade: Pink Floyd när barnkören sjunger på the "Wall", turistens klagan med Cornelis när man hör barnen.
Ja det finns mycket... |
Veckans skiva, här ! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 21:34:37
|
linkan: Just Tall Trees in Georgia är en av dom få (den enda?) som jag inte fastnad för på den skivan.
Visst är det härligt vad olika man tycker!!! |
|
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 22:01:28
|
En live konsert med Iron Maiden där HELA publiken sjunger "Fear of the the dark" |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/06/08 : 23:46:56
|
Stones - Gimme Shelter, Live när Lisa träder in i handlingen |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2004/06/08 23:47:15 |
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 00:57:00
|
quote: ett exempel är 2001 av Kubrick
Min favoritfilm. Vilken scen när benet roterar i luften och scenen går över till en roterande rymdstation med nötknäpparsviten som tema, |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 14:54:45
|
Portishead - Roads (live, helt überfantastisk sånginsats av Beth Gibbons)
|
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 15:30:30
|
Alla grejer jag jälv spelar på eller har gjort ger mig rysningar. Ibland positiva och ibland negativa. Wap bap a luma welap bam bom. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 23:48:54
|
Eva Cassidy - Over the Rainbow, tårarna föll!! |
Sweetspot är överskattat! |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2004/06/10 : 09:39:38
|
J.S. Bach: Öppningen på Juloratoriet. Kan få vuxna män (i alla fall mig) att storgråta (av glädje)...
Dream Theater, Live Scenes from New York (DVD): The Spirit Carries On. När (gospel?)kören äntrar scenen, med Theresa Thomason i spetsen, och sjunger tillsammans med bandet... Då... Eh... Ja, vad säger man...? Se efter/lyssna själva och se/hör...
Vanligen och vänligen /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/06/10 : 20:07:54
|
Loreena mckennit med all souls night!HÖGT som attan!!! då står alla hårstrån på hela kroppen i givakt! den som inte testat den har missat nåt i alla fall! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
Topic |
|