HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarkablage ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:19:28  Show Profile Send pix a Private Message
hej
Är det någon som kan tippsa om någon länk ang. högtalarkablage (DIY)
Jag är inte bara intresserad av lyssnings intryck utan även lite mätvärden.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/06/07 :  15:17:21  Show Profile Send jonsson a Private Message
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

http://www.svalander.se/teknik/kablar/flata.htm

Finns väl oändligt många men det här är två iaf...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/06/07 :  15:41:34  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Tänka sig att jag är intresserad av samma sak :) Är snart klar med mina "Svalander-flätor" och tänkte själv köra en liten shootout mellan CAT5-flätor, bättre noname samt LTS-kablar med konjugatlänk.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/06/07 :  15:57:46  Show Profile Send pix a Private Message
Du får gärna skriva lite om resultatet PHP
Jag har lite teflonisolerad AWG 16 med silverpleterad koppar som jag ev. tänkte göra "svalanderflätor" av.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/06/07 :  16:08:43  Show Profile Send pix a Private Message
Josefs filosofi är att kabeln skall ha så låg induktans och resistans som möjligt samt att kappasitansen bör hållas ner.
Därför försöker han lida dessa så "tight" som möjligt.
Det vore mycket intressant om någon har lite mätvärden på olika konstruktioner.
Det finns även en konstruktion med två koaxer där en ytter och en innerledare paralellkopplas till resp. högtalalpol.
Dessa har skrivits upp av flera "no nonsen" - konstruktörer i australien (Hugh på AKSA och Elliot på ESP).
Någon som har erarenhet eller mätvärden på dessa varianter.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/06/07 :  16:15:06  Show Profile Send jonsson a Private Message
pix: konstruktionen du tänker på beskrivs på TNT sidan jag länka till.. har vart mycket intresserad av denna konstruktion själv men inte kommit mig för å göra någon tyvärr..

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/06/10 :  00:17:16  Show Profile Send dajz a Private Message
Pix jag har ett par färdiga Cat5 liggande som du kan få låna om du vill...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/06/10 :  07:53:48  Show Profile Send pix a Private Message
Tack Dajz
Tyvärr håller jag på och bygger..
Så för tillfället har jag inget som spelar..
Men jag återkommer gärna längre fram
Tack för erbjudandet !
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

jokkon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/06/10 :  16:18:30  Show Profile  Visit jokkon's Homepage Send jokkon a Private Message
En lite fråga sådär bara..

Ni pratar om att få ner kapacitansen, detta erhålls ju på ett mkt enkelt sätt med bara en ledare, varpå man samtidgt drar dessa ledare (motpoler) en bit ifrån varandra måste man ju erhålla lagom stora (små) fält för att problemen ska undvikas?

Jag förstår det roliga i att fläta, jag vill också göra det i en stilla framtid, det ser ju så ballt ut!
Men funktionen är kanske inte den bästa?


Men detta var väl bara ett tillägg i kabeldebatten alla redan hört, jag säger: STÖRRE FLÄTOR ÅT FOLKET!
;)

mvh Jocke

DnB for dance, Zappa for life!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/06/11 :  08:18:31  Show Profile Send pix a Private Message
Genom att lägga ledarna tätt får man ner induktansen vilket -enligt vissa, är en viktigare parameter än kappacitansen -I högtalarkablarna.
Det jag har läst mig till -ej labbat själv, skall högtalarkablarnas viktigaste parametrar vara låg DC resistans och låg Induktans. I andra hand låg kapacitans och elektrisk absortion i isolermaterialet (isoleringen). Detta pga låg utgångsinpedans (förstärkare) och låg ingångsimpedans (last).
När det gäller lågnivå kablaget har vi höga impedanser och får därmed ett LP- filter innom hörbart område med hög kapacitans.
Här har även den elektriska absortionen större inverkan.

Obs detta är info som jag läst mig till ser gärna lite diskusion i ämnet

Svalanders fläta bygger på att ledarna ligger tätt men ändå i en viss vinkel mot varandra.
Detta är ett sätt att balansera på den "vippbräda" som annars kappacitans vs. Induktans innebär.

Jag tycker att ämnet är mycket intressant då både förstärkare (CFA Current feedback) , medierna (SACD och DVD-A) samt högtalarna har en bandbredd som ökat och dessa kabelparametrar fått en större betydelse.
Vissa snabba förstärkare kan till och med komma i självsvängning och gå sönder med felaktiga kablar så jag anser att "prova sig fram utan att bry sig om de elektriska värderna är minst sagt farligt. Detta gäller i första hand kablar med hög kappacitans.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000