HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ang impedans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/06/07 :  06:44:50  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
God morgon gott folk! Nu har det dykit upp en liten fråga i min databas som jag hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig med.
Jag har två st basar på 4ohm, och tänkte köpa någon form av monoblock till dessa.
Steget jag funderar på levererar 500wrms i 4 ohm och är nedlstningsbart till 2ohm som då ger ca 1000wrms.
Min fråga som så är, om jag har två st basar så kan man ju parallellkoppla dem, och då är man ju nere på 2ohm? Och om jag har 2 steg så får jag ju 500wrms på varje bas.. Behöver jag egentligen 2st steg då? får inte basarna samma effekt om man parallellkopplar dem?

MVH// Eken

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/07 :  08:37:31  Show Profile Send AndersP a Private Message
Väldigt få steg dubblar exakt med halverad impedans. Dämpfaktorn är dessutom högre med en lättare last än 2 Ohm. Det blir tajtare helt enkelt.

Jag gissar att du tagit data direkt ur reklambladet och nu försöker du räkna på det. I förstärkarens bruksanvisning står oftast mer relevanta data. Basarna bör du också skaffa mer ordentliga data på än bara en nominell impedans. Det är ganska enkelt att mäta talspolens resistans med en multimeter.

Ett steg till varje element röstar jag på altså.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:05:37  Show Profile Send Peter S a Private Message
Då får du STEREO också, det skall vare senaste nya

Edited by - Peter S on 2004/06/07 14:06:37
Go to Top of Page

Ekbäck
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/06/07 :  16:22:55  Show Profile Send Ekbäck a Private Message
usch usch. jag misstänkte det jag med, men man kunde ju hoppas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000