HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 tillverkare/element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:00:13  Show Profile Send Haakan a Private Message
nån som vet vilka element som olika högtalar-tillverkare använder? är det många som producerar sina egna lr? jmlab har ju focal å mårten kör ju t&p men alla andra bra/dyra högtalare vad kör dom med för element?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:21:08  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Några ex på vem som använder vad finns här http://ldsg.snippets.org/sect-14.php3

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:27:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
De flesta köper av stora masstillverkare med Kina (Hosin med flera) som en stor leverantör tillsammans med andra stora asiater. Där produceras kollossalt med element av urkass till riktigt bra kvalitet och används av många högtalartillverkare i låg till mellanprissegmentet. Ju högre upp i "kvalitet" och pris man kommer desto större chans är det att element från de tillverkare vi normalt pratar om (Vifa/SS/Peerless/Focal/T&P/Audax/Morel mfl) och vissa färdighögtalartillverkare får sina element tillverkade efter önskemål hos dessa. Ytterst få tillverkar sina egna element även om många låter göra gällande att så är fallet.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:46:02  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja ursv det va det jag tänkte frågan e då vad är det som gör att dom kan få sina att låta så mycket bättre? så kanske inte är fallet jag vet inte men? hur ligger det egentligen till? har dom suveräna filter osv lr? om det nu är så att man kan köpa identiska element?

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:52:19  Show Profile Send Belker a Private Message
Varför kommersiella hötalare med standardelement låter så fantastiskt?

-Marknadsföring, Reklam och Marketing. I viss mån även filter.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/06 :  23:52:40  Show Profile Send Haakan a Private Message
hehe så man kan med kunskap ett fint filter å lite tur iaf lyckas lika bra som många exklusivare märken?

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/06/07 :  00:14:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hur stor omsorg man lagt ned på matchning av alla ingående komponenter, samma sak gäller lådan, internkablage, filter komponenter osv osv.
Ge 2 killar exact samma element, och du kan ge dig fan på att den ena låter bättre.
Det är därför de tar så bra betalt för sina högtalare = utvecklingskostnader.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/07 :  17:26:35  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Ett bra exempel tycker jag är JMLab Cobalt 806. Så vitt jag har förstått så sitter ett Audiom 6MW i den samt någon form av diskant (gissar att det är TC-90). Nu är det inte de billigaste elementen men då Cobalten ligger på ca: 8500:- per par så borde man kunna snickra ihop något lite billigare själv.
Men sen ska erkännas att Cobalten är trevlig med en liten genomskinlig lucka baktill där man kan skåda ett prydligt delningsfilter. Det är svårt att få till en sådan finish som hemmabyggare utan att pengarna drar iväg.
Nu är JMLab ändå en av de större tillverkarna. Vill man ha något från ett mindre märke så får man nog räkna med betydligt större påslag för att täcka F & U samt mindre storköpsrabatt.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000