HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Katie Melua - Blir hon stor i Sverige?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bruce71
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/06/06 :  03:06:59  Show Profile Send Bruce71 a Private Message
Ja det är frågan efter en recension som denna.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1051&a=252557

Helt otroligt. Borde man inte ha vett att avstå från en recension om man överhuvudraget inte gillar musikstilen!?

Jag skulle aldrig vilja recensera en hiphopskiva för jag kan ingenting om hiphop.

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/06 :  09:48:37  Show Profile Send MikaF a Private Message
Jag har inte hört Melua men att skriva:

"Georgisk-irländska Katie Melua är knappt tjugo år och sjunger så fint att hon i England erövrat samma pedofila easylisteningpublik som Norah Jones."

ock kalla Norah Jones Publik för pedofiler är ytterst lågt. Ännu en musikjournalist som är totalt okunnig men den här är tydligen även även dryg och oförskämd.

Hälsn/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/06 :  11:33:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ibland får jag för mig att recensenterna vill framhäva sin egna person lite väl mycket och då är ju liknanade uttalande och recensioner en säker väg frammåt.

Katie Melua är enligt mig bra med intressanta texter och helt OK musik. Betyget från mig ligger nån stans mellan 3 och 4, men närmre 3 (av totalt 5).

Musikrecensenterna spelar en mycket märklig roll. Vissa band och artister höjs till skyarna med andra stryps.

Som om jag skulle recensera musik och såga allt som inte är Jewel, Norah, Krall odyl. Märkligt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/06 :  12:54:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Med stor sannolikhet är hon det obehagligaste som kommit från Georgien sedan Josef Stalin.

Sånthär skriver man inte om man inte vill framhäva sin egna person.

Trist att en recensent inte kan nyttja svenska språket på ett bättre sätt och få fram vad det är för musik, hur den framförs och gärna också varför den överhuvudtaget skapades.

Fredrik Strage - du har mail!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/06 :  15:13:24  Show Profile Send hal a Private Message
Snacka om lågvattenmärke till recension.
Den här Fredrik Strage utrycker sig som en lågpannad förpubertal varelse utan självförtroende som blivit utkastad från lunarstorm.

Sä här utrycker man sig inte om musik.
Skämmes t* mig f*n.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/06 :  15:45:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi får helt enkelt skiva till MUSIKansvarige på DN och klaga...Nåt bättre än så BÖR man kunna uttrycka sig och man skall jobba som "journalist/recensent"

Personligen så tyckte jag inte att det var nåt speciellt... Lånade ut min skiva till Mattias tror jag. Får se om han gillade den. Jag tyckte det var FÖR enkelt, för vanligt någonting... Typ en demoinspelning från vilken artist som helst utan skivkontrakt.

Texterna var ett STORT plus, men de kan inte lyfta fram en så tråkig/enkel inspelning i övrigt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/06 :  16:02:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Zalve:
Jag har skickat mail redan...

Go to Top of Page

Bruce71
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:24:57  Show Profile Send Bruce71 a Private Message
Jag trodde att jag hade hamnat på någon satirsida eller så. Att göra jämförelser med Stalin som är en av historiens värstingar bara för att hon bodde i Georgien tills hon var 9 år gammal.

Det som skrämmer mig är att han får betalt för att inte anstränga sig. *suck*
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/06 :  22:52:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ett mail... Vi kan ju skicka var sitt,,, Alla i denna tråd!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/06 :  23:04:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dessa skall få sig ett mail från mig.

Chefredaktör och utgivare
Jan Wifstrand jan.wifstrand@dn.se

Kulturchef
Maria Schottenius maria.schottenius@dn.se

Biträdande Kulturchef
Åsa Beckman asa.beckman@dn.se

Läsarombudsman
Lilian Öhrström ombudsman@dn.se

info.se@bonnieramigo.com - Ansvariga för skivan i Sverige.

Copy
kultur@dn.se (Till recensenten)

Så här blev det.... Tyvärr är jag INTE en av dem som har gått journalistutbildningen heller...
-------------------------
Jag läste på en sk svkivrecension av Katie Melua nya skiva. Som aktiv musiklyssnare kan jag förstå om man inte uppskattar all musik. MEN denna recension är inget annat än ett rent HÅN. Ett lågvattenmärke som jag aldrig sett förut.

De paralleller som recensenten tar upp är mer än GROVA. "Med stor sannolikhet är hon det obehagligaste som kommit från Georgien sedan Josef Stalin"
Här snackar vi om en man som ungefär haft ihjäl lika mycket folk som Hitler.

Må vara att Norah Jones och Katie Melua kan placeras i "hissmusik" facket, men detta är INTE skäl till att hoppa på de som uppskattar denna genre och kalla dem för "pedofila easylisteningpublik"

Jag som trodde journalister läste pressetik på högskolan/universitetet och fick lära sig hur de skall uttrycka sig, men tydligen inte.

Detta var nog det största bottennapp jag sett på länge och då menar jag recensenten.

Bifogad länk till recensionen.

Edited by - Zalve on 2004/06/06 23:31:00
Go to Top of Page

Bruce71
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/06/07 :  00:05:14  Show Profile Send Bruce71 a Private Message
Här kommer mitt mailbidrag:

Jag upptäckte en ny artist för någon vecka sedan, Katie Melua. Tänkte läsa lite om vem hon var och sökte information på nätet. Då snubblade jag över en recension av Fredrik Strage hos Er som var bland det sämsta jag någonsin har läst.

Hur kan man tillåtas att göra sådana påhopp som görs i den texten? Dels ett påhopp på en 19-årig artist med jämförelser till Stalin och dels ett påhopp på en hel målgrupp. "Pedofila easylisteningpublik". Är man pedofil för att man lyssnar på två unga vackra kvinnor som Katie Melua och Norah Jones? Vad har ni för kvalitetskontroll på Dagens Nyheter?

Vilka förhållningssätt ger ni era skribenter?
Vilken kvalitetskontroll sker innan publicering?
Finns det några krav på objektivitet kring nöjesjournalistiken?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/07 :  00:27:00  Show Profile Send hal a Private Message
Här är mitt mail:
"Hej,
tycker att det är upprörande, olämpligt, omoget, omdömmeslöst att skriva följande i en skivrecension:
”erövrat samma pedofila easylisteningpublik som Norah Jones. ”
” Med stor sannolikhet är hon det obehagligaste som kommit från Georgien sedan Josef Stalin.”
Har man inte då förlorat alla proportioner ?"

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/07 :  03:58:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Denna sk. recension var nog bland de grovaste jag sett.
Tydligen har Skugges skriverier i Expressen blivit stilbildande och både ett ideal och ett golv för hur sk. recensioner skall skrivas.
Framförallt skall de inte innehålla någon information, i alla fall inte någon relevant sådan och invektiven mot artister/författare och lyssnare/läsare skall vara minst dubbelt så många i antal som alla eventuella sakupplysningar.
I sak fullständigt usla artiklar renons på allt av sakvärde utom författarens personliga antipatier och kunskapsnivå.

Det hade ju räckt för recensenten med att säga att denne inte gilade musiken då den var för utslätad och menlös.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/06/07 04:01:10
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/06/07 :  10:17:58  Show Profile Send sisko a Private Message
Även en recensent kan få göra ett snedsteg framförallt om han skriver en sån här recension som på pricken sågar Günther. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1051&a=272251.

Om man bara recenserade sånt man tycker om skulle allting vara bra. Strålande tider, inte en sågande recension. Skivbolagen skulle jubla. Tänk om skulle ha ett sånt förhållningssätt på politiksidorna. S ökar skatten med 500%. Vår specielle S-journalist höjer förslaget till skyarna men vår M-journalist får inte uttala sig för han/hon känner inte till S-politiken. Det är ju i och för sig redan en realitet i Italien och Ryssland.

Att sedan jämförelsen med Stalin (och pedofiler) var grov och onödig samt inte så lite förolämpande mot alla Georgier var naturligtvis klantigt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/07 :  10:28:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja Fredrik behöver knappast tycka om all musik. Det är bra med ärligheten och at han har en ståndpunkt. Jag tycker bara mycket illa om när en recensent använder sig av förtal (pedofeli) samt jämförelser med Stalin. Känns, som skrev, som lite Lunastorm.

I Gunther-recensionen får vi läsa:
"...ändå kommer att spelas nonstop på diskoteken i sommar är ett bevis på att Gud hatar oss."
Stora ord från en person som bara skriver om musik. Fredrik - fötterna på jorden tack.

Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/07 :  11:08:18  Show Profile Send nurfen a Private Message
Han visar ju att han är riktigt korkad med sin Günther-recension. Han har ju inte förstått skämtet?

Otroligt lågt och helt vansinnigt att de kan låta honom recensera skivor. Vad gillar han egentligen? Han har sågat jazzen och humorpopen, då finns det ju inget kvar

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Bruce71
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/06/07 :  19:40:58  Show Profile Send Bruce71 a Private Message
Man måste väl ändå sätta en skiva eller vilket ämne som helst i ett sammanhang där ämnet hör hemma. Givetvis ska Katie Melua jämföras med övriga inom samma genre. Liksom denna Günther bör jämföras med Hejkån Bejkån eller liknande.

Det är en konst att kunna skriva med ett kritiskt förhållningssätt utan att bli partisk. Det är det man bl a utbildar sig til som journalist (trodde jag)och sedan får betalt för att prestera.

Strages recensioner platsar väl knappt i en skoltidning på högstadiet!
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/06/08 :  09:13:48  Show Profile Send sisko a Private Message
Det är väl dags för lite perspektiv. Fredrik Strage, Per Bjurman m fl som det gnälls på på det här forumet har verkat som recensenter i många år. Dessutom var de ständiga skribenter i Sveriges genom tiderna bästa tidskrift om populärmusik dvs. POP. Är det någon här som har gjort det??

Jag försvarar inte att DN släpper igenom en undermålig recension men dessa människor som ni ständigt gnäller på har förmodligen lyssnat på mer musik än de flesta av er här på forumet kommer att göra under en livstid. Om hifi och välinspelad musik däremot vet de noll och inte.

Katie Melua, Norah Jones, Diana Krall m fl är fantastisk duktiga sångerskor men de lider av förbannelsen att ha dåligt omdöme samt usla producenter som förser dem med riktigt dåliga låtar som gör att de passar bättre som bakgrundsmusik på ett cocktailparty än som en musikalisk upplevelse. Jag vet att de finns de här som tycker annorlunda men grävar man djupare i varje genre finns det de som har gjort samma sak tidigare och dessutom bättre än de som är populära för tillfället om det då inte är frågan om ny och banbrytande musikstil vilket ingen av de här donnorna gjort sig skyldig till.

Apropå recensionen av Günther förstår jag mycket väl att herr Strage tycker att Gud hatar oss. Om något ska vara roligt ska det väl finnas finess med det? En jubelidiot som sjunger "touch my ding ding dong" är varken rolig eller provocerande. När Lou Reed sjöng "I'm to busy sucking on a ding dong" var det både roligt och provocerande. Pga av mr Reed besitter det intellekt som gör ironi och provokation roligt.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/06/08 :  09:32:14  Show Profile Send hal a Private Message
"Det är väl dags för lite perspektiv."

Exakt !
Givetvis, självklart får man ha vilken åsikt man vill om en artist eller en låt/skiva. Det är inte det som vi kritiserar här.
Det jag och många med mig kritiserar är när man i en s.k skivrecension refererar till pedofili och mass-slakt av människor.
Då tycker även jag som är liberal men framförallt humanist att man definitivt har gått för långt i sin iver att bli uppmärksammad och läst.
Tyvärr förekommer många tragiska desperata rop på uppmärksamhet idag; jämför naken-janne, robinson-robban och andra suspekta media-varelser, doku-såpor.
Vad är nästa steg ?

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/06/08 09:33:53
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/08 :  13:48:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det nån som har fått något svar på mailet ni skickade ?!

Måste nästan hämta hem skivan och lyssna på den igen, för att se om den var SÅ hemsk.

Edited by - Zalve on 2004/06/08 13:55:26
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/08 :  14:12:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Jag har inte fått svar.
Du verkade inte tycka om den Zalve - det minns jag eftersom det var nästan min rekommendation som gjorde att du köpte den!
Jag tycker att skivan är rätt mångfaceterad iom dom olika stilarna som låtarna har. Musikaliskt är den enkel men som sagt varierande. Röst och texter är dom starka korten.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/08 :  14:14:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Stämmer Engelholm.

Rösten var ett av de starkare korten. Jag brukar ge "mindre lyckade" skivköp en andra chans.
Skall se vad Mattias tyckte om den.

Go to Top of Page

Bruce71
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/06/08 :  19:30:08  Show Profile Send Bruce71 a Private Message
Sisko-->

Vad är det för fel på att göra något som inte är banbrytande?
Vad är det som gör att mode och musikstilar går i cykler? Utsvängda jeans fanns redan på 70-talet. So what om det inom musiken blir en revival mot jazz/blues stuket.
80-talskidsen upplevde aldrig manchester och liknande som jag växte upp med på 70-talet. Låt dem få uppleva det nu om de så vill. Likadant med musiken. Jag var inte född på 50-talet. ;)

Zalve--> Jag har inte heller fått svar.

Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/06/09 :  07:52:56  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag blir mer och mer OT för varje gång jag svarar i den här tråden men Bruce71 ställde en fråga.

Nej all musik måste inte vara banbrytande den kan vara bra i alla fall men för att musiken inte ska bli alltför utslätat och strömlinjeformad krävs det mod nog att ta ut svängarna. Det gör inte hittills nämnda som håller sig på säker mark hela tiden. Däremot har framförallt Norah Jones en av de mest vackra och sensuella röster som kommit fram de senaste 20 åren och jag hoppas innerligt att hon kommer att hitta mer spännande samarbetspartnes, Jmf Stina Nordenstams utveckling. I genren vacker jazzdoftande lättlyssnad musik så finns det inget som slår Burt Bacharach/Hal David med Dionne Warwick på sång eller för den delen något av Stan Getz mer lättviktiga verk.

Jag är född 71

Jag lovar att det här är mitt sista inlägg i den här tråden.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/14 :  15:31:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ingen som fått svar eller?

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/14 :  15:46:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
nopp...

Jag mailade 5st olika adresser. Ink skivbolaget.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000