HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nytt projekt, en hörlursförstärkare, med schema!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/06/09 :  09:42:54  Show Profile Send Rapid a Private Message
D1 behövs inte längre eftersom strömspegeln/aktiva lasten är borttagen. Detta togs bort eftersom vi hade problem med slewing och det blev faktiskt mindre slewingproblem utan den (inte tillräckligt med ström till C1?). Ledsen att jag glömde säga det om D1, Uniper :)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/06/09 :  15:08:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En liten kommentar angående DC-servot. Jag försöker undvika allt vad lytar heter, dels av prestandaskäl och dels av livslängdsskäl.

Varför inte välja 100 k + 1 uF polyster samt cirka 10 x R14 för R8+R3?

Jag kalkylerade lite och sen simulerade jag när jag skulle tweaka DC-servot till mitt gaincloneproject. Säg till om du vill ha mina simuleringsfiler som täcker två generella DC-servon, inverterande och icke-inverterande.

Det är helt onödigt att ha lågohminga motstånd. Du får ändå inget större brusbidrag från servot om du kör med en anständig opamp.

Jag skulle också ordna en stabilare referens för strömgeneratorerna, i alla fall koppla av lite bättre (obefintligt just nu).

Jag skulle vidare införa ett emittermotstånd för Q9 samt skippa dioden. Troliga fördelar, mindre dist, bättre temp stabilitet, förutsägbar råförstärkning.

Låt cirka 0,5-1 volt falla över detta motstånd.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/06/09 15:14:45
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:00:32  Show Profile Send Rapid a Private Message
peranders - Ett motstånd i serie med emittern på Q9 kommer väl ge en lokal återkoppling och därmed sänks slingförstärkningen=>mer dist. Det kan dock vara användbart om man har problem med självsvängning. Rätta mig om jag har fel :)

MVH Mattias
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/09 :  23:51:21  Show Profile Send Uniper a Private Message
peranders: Till dc-servot: Jag hittade små fina 2.2µF och 1 µF polyester i Elfa-katalogen. Det skulle vara en liten enkel åtgärd för att slippa lyterna i servot. Men min tanke från början var att det nog inte var så noga så länge lyterna inte sitter i huvud-slingan.

Jag skulle gärna titta på dina simuleringsfiler! Eftersom jag inte gitte räkna ut det själv körde jag med nåt lagom användar-ovänligt dosprogram som hjälpte till med beräkningarna.

Jag håller på att lägga in alla föreslagna ändringar i ett nytt schema. Alla kompnenter är på plats, men jag får räkna lite på motståndsvärdena. Jag lägger ut det för påseende sen när det är klart.

ludo: R_degeneration, var ska den sitta, och vad är vinsten med att ha den?

Förstärkaren jag har byggt fungerar väldans bra, och låter kanon, så den får nog förbli i huvudsak som den är. Åtminstonde tills vidare. Men eventuellt ska det byggas en till farsan så småningom, och det blir i så fall den nya varianten.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:16:36  Show Profile Send ludo a Private Message
uniper: R_degeneration är samma sak som emittermotstånd, dvs Re; sätt ett motst i emittern på både Q1 o Q2. Om du följer mitt råd att öka R7 till c:a 390R, så prova med Re(q1)=Re(Q2) = 30-50R.
Syfte:
- göra steget mer linjärt,
- men vad viktigare är förebygga TIM (Transient InterModulation inducerad dist), det finns säkert spaltmetrar skrivna på detta ämne på nätet, det är bara att leta...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/06/10 :  13:58:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Uniper, checka hur jag har dimensionerat mitt servo i mitt QRP01 steg. Där kan du få inspiration.

Angående avsaknad av emittermotstånd på Q9. Man skippar inte det helt enkelt, lite av hävd är det så men det finns starka skäl till det som du märker.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/11 :  00:39:50  Show Profile Send Uniper a Private Message
Då ska vi se.. tror att jag har fått med alla viktiga ändringar. Verkar det ok?



Jag har meckat ihop ett kort oxå, samma format som det gamla med hålen på samma ställen:


Det har tillkommit en hel del komponenter på mitten, börjar bli aningen trångbott där nu. Skatbo-faktorn har ökat ett par snäpp..
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/11 :  11:56:35  Show Profile Send ludo a Private Message
schemat börjar se riktigt bra ut!
gillar att du använt dej av samma resistorvärde på flera ställen, industrin gillar sånt!

det finns fortfarande lite småsaker jag vill kommentera.
C1 tillika C_domimant_pole kan sänkas i värde. Med sänkt värde får man högre open loop bandbredd, vilket resulterar i lägre dist vid högre frekvenser. Samtidigt så kan man inte sänka det så lågt så att man kan få instabilitet. Satsa på c:a 100p (möjligen tom 47p).

skulle dessutom lägga till en feedforward-konding över Q5's c-e. Den ser till att snabba upp sign.överföring fr Q9 till Q11. Rek värde c:a någon-några uF. Den behöver inte vara av superkvalitet (omsluts åndå av global NFB). Rekommenderar 4.7u/50V polyester (Rifa MMK)

skulle även lägga till ett RC-LP filter på ing till förstärkaren, där R = pot, cadda endast för en konding på kretskortet (RM 5-7.5mm; Wima FKP2 eller silvermica). Rek. värde c:a 100p för 10-20k pot och för 50k c:a 47p. Syfte: filtrera bort HF skräp. (Är medveten om att gräsfrekv kommer att ändras med inst på potentiometern men det är bättre än ingen filtrering alls.)

Ang R7 och Iq balans i diff.steget. Anledn till att ha resistor i bara ena trissans kollektor är att försöka uppnå balans i viloströmmar så att Iq(Q1) = Iq(Q2). Mät spänningen över R16 o R17 o verifiera att så är fallet, annars får man justera lite. Simulera!

Ang komponentval
Byt småsign.trissor till BC550C/560C.
Vill dessutom påpeka att BD139/140 har samma pinout som tex IRF610/9510 fast vänt 180 grader, så du kan i framtiden testa att ha mosfetar på utgången...samma sak gäller faktiskt inp trissorna; dessa har exakt samma pinout som 2SK170...

Kan du skriva ut på schemat hur mkt ström du ämnar köra i varje steg?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:08:17  Show Profile Send Uniper a Private Message
OK det tar sig alltså

Värdet på C1 i schemat är helt fel. Jag hade tänkt prova mig fram till nåt lämpligt där.

Kondensator över Q5. Ok, då lägger vi till det. Lågpass på ingången brukar man ju ha oxå, har jag helt glömt bort.

Jag sitter och kikar i databladen för småsignaltrissorna. Är det 550/560:ans lägre brus du är ute efter? De verkar annars ha väldigt lika data.

Fet:ar är kul, och jag har ett gäng IRF530 / 9530 liggande som man kan testa med. Dom är kanske lite väl kraftiga, men dom ligger ändå bara och skräpar här..

Ett nytt schema är på väg, ska skriva in lite fler strömmar i det. Spänningarna som står i det gamla stämmer nog inte längre.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:34:54  Show Profile Send ludo a Private Message
- Är det 550/560:ans lägre brus du är ute efter?

- snarare den högre förstärkn hos BC5xx-C varianten. Dels för lägre (input)bias strömmar, dels lägre dist (pga högre FB faktor)
Bruset är jag faktiskt inte alls orolig över.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/11 :  22:45:55  Show Profile Send Uniper a Private Message
Aha ok, missade C:et. Det är 546/556-B som sitter i nu.

Här är senaste versionen:

Nu såg jag att där är en inskriven spänning som inte stämmer, -7.4V övanför led:en. Ska ju vara -7.3V.

Det blir nog nya kort tillverkade ganska snart. Sen när den är klar och fungerar som den ska så blir det tävling, den gamle mot den nye

förresten, ludo och peranders, tack för all er hjälp hittills!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/11 :  23:06:05  Show Profile Send ludo a Private Message
hur mkt ström tänkte du köra i utg.steget?
alltid kul med den här typen av tävlingar...
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/12 :  02:45:20  Show Profile Send Uniper a Private Message
Just nu kör jag 100mA genom utgångssteget. Antagligen betydligt mer än vad som behövs, men det är så lite effekt som går åt så jag tyckte det var lika bra att kräma på Och så blir den sådär lagom mysvarm.
Än så länge är planen att köra 100mA på den nya oxå.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/12 :  03:55:30  Show Profile Send Uniper a Private Message
Här har vi senaste versionen av kortet. Om jag inte hittar några tokigheter etsar jag den någon av de närmaste dagarna.


Är det förresten en bra idé att dra en liten ledning mellan jord och det stora kopparområdet som går runt om?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/12 :  06:36:51  Show Profile Send ludo a Private Message
100mA verkar ok.
c:a 1W / TO126-trissa är inget problem med lite kylning.

Nu till layouten. Den får du jobba lite mer med.
Städa upp lite. Införa stjärnjord, öka bredden på matn.linorna, lägga till avk.kondingar på OP'n...minst 100n (helst || 10u) per lina.
Hittar ingen LED heller - den bör sitta i närheten av Q3.
Planera termisk återkoppl av Q5 (exvis mot bottenplåten - mellan effekttrissorna eller ovanpå en av dom)...

Det tar sin lilla tid att få till en bra layout...tyvärr

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/12 :  14:45:34  Show Profile Send Uniper a Private Message
Visst tar det tid, enorma mängder tid. Lider man av kort tålamod är det knappt lönt att försöka..

Började om och har kommit en liten bit på vägen. Denna gången med dubbla lager. Ska bli spännande att se hur det går att etsa det. Är det bättre så långt? Avkoppling till opampen har inte kommit med än men det är på väg.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/12 :  20:19:40  Show Profile Send ludo a Private Message
några snabba kommentarer.

LED1 bör i princip limmas ihop med Q3 för att åstadkomma god termisk feedback mellan dessa två. Tryck ihop dom så mycket som det går. Det är oerhört viktigt att få temperturstabil biasström.

Iso-avståndet mellan paddarna för BD-trissorna är oroväckande litet.

återkommer...

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/12 :  23:02:19  Show Profile Send Uniper a Private Message
Räcker det att led:en sitter ihop med Q3? Den styr ju strömgeneratorn Q6 också. Är det för att det helt enkelt är viktigast att diffsteget har stadig bias-ström?
Jag har satt led:en precis intill Q3 nu.

Avståndet mellan pad:arna på BD-trissorna är ganska bökigt att ändra, men det var inga problem att esta det snyggt på det gamla kortet. Eller är det kapacitanserna mellan pad:arna du funderar på? Det enklaste sättet att fixa större avstånd är nog att göra det med photoshop innan jag skriver ut det hela.

Ska jobba lite mer med den och lägga ut en ny bild, ville mest höra om jag var på rätt väg först
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/13 :  00:26:52  Show Profile Send ludo a Private Message
Det viktigaste är att se till att diff.steget får stabil biasström...men om du stuvar om lite på kortet så kanske du lyckas placera LEDden mellan Q3 o Q6. Det vore det ultimata. Men om inte du orkar ändra mer så är det är inte hela världen...du har ju servo som kommer att ta hand om alla såna småskavanker.

Annars tycker jag att det börjar arta sej.
Snyggt med Q5 i närheten av Q10.
Stjärnjord = kanon!

Du får cadda för en konding till ser jag nu - parallellt med R14 (värde c:a 22-100p). (???)

Ang iso.avst. Tyckte bara att du lätt kunde få loppa mellan paddarna, inget annat.

EDIT: låna gärna EW+WW fr åren 93 och framåt. Där hittar du massor av intressanta artiklar om förstärkardesign, biasgeneratorer och annat smått o gott.
Börja här: http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/ampins.htm

Edited by - ludo on 2004/06/13 01:25:24
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/06/13 :  19:23:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
"Iso-avståndet mellan paddarna för BD-trissorna är oroväckande litet."

Jag kör med 75 Mils paddar för professionalla kort så denna kommentar gäller bara om man är lite "tövlig" med lödkolven.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/14 :  01:55:17  Show Profile Send Uniper a Private Message
Såja nu har jag jobbat lite till med den. Så här blev det:



Är fortfarande inte riktigt nöjd med servo-delen, den ser lite trasslig ut.
Jag testade att lägga Q3, Q6 och led:en ihop, men det blev ganska fula ledningsdragningar av det, är nog bättre att behålla det som det är.
quote:

http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/ampins.htm


Den länken verkar bra, har dock inte hunnit läsa så långt där än. EW+WW tror jag finns på Universitetsbibklioteket, ska ta en titt nästa gång jag är förbi där.
Sen har jag en rätt hygglig bok om förstärkardesign någonstans, en kursbok från en kurs i analog elektronik jag läste för ett tag sen. Egentligen en av Elektro:s obligatoriska kurser, men F:are som frågar snällt får också vara med . Har letat efter bok-uslingen i omgångar ända sen jag började med den här förstärkaren, men den har inte dykt upp. Aningen irriterande.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/06/14 :  10:09:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Angående termisk koppling:

I det här fallet är det relativt oviktigt därför att värmeutveckingen är liten. Det är skillnad på ett slutsteg som kan bli glödhett.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/06/14 :  10:11:34  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Uniper, varför inte testa jordplan, bara klistra brun packettejp på ena sida. Den tål etsvätskan.

Kolla hur jag har gjort.
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_pics/hifi_100pr/qsxm2_old.jpg

Poten R18 behöver du inte. Motkopplingen kommer att ta hand om denna.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/06/14 10:13:19
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/06/14 :  14:54:14  Show Profile Send ludo a Private Message
God termisk koppl är a och o när det gäller KOMPETENT förstärkardesign. Gäller även klass A hörlursförstärkare.
Sluttrissorna kommer att utveckla c:a 1W förlusteff och blir därför rätt så varma (1W är rätt så mkt för to126 kapseln -även m kyln) och att se till att Iq gm dessa hålls stabilt fr uppstart ÄR viktigt. Annars finns alltid risk för term.runaway.

Detsamma gäller småsign.trissorna och biasgeneratorerna fast där handlar det helt o hållet om dist orsakad av obalans i Iq strömmar.

Att säga att god termisk koppl inte är viktig är direkt vilseledande.

Har man möjlighet att utveckla sitt kretskort fr början så kan man göra det helrätt fr början oxå.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/15 :  00:52:23  Show Profile Send Uniper a Private Message
peranders: Det verkar ju vara ett smidigt sätt. Hur har du gjort de kopparfria "öarna" runt komponentbenen sen? Borrmaskin?

Hur skiljer sig jordplan och stjärnjord åt i egenskaper? Vinner man något på att göra en kombination, så att man har stjärnjord men fyller ut outnyttjat kortutrymme med jordanslutna kopparområden?

Jag gjorde förresten en liten jämförelse.. Den gamla versionen har totalt 33 komponenter på kortet. I den nya har det ökat till 43 komponenter, men utan att kortets storlek har ökat. Samtidigt verkar den sammanlagda längden på ledningsbanorna ha minskat. Korta ledningar bör väl generellt betyda bättre uppförande vid höga frekvenser. Men det kanske är försumbart för en så här pass liten förstärkare?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000