HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Eva Cassidy - Live at the Blues Alley
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/03 :  23:12:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Är det nån mer än jag som är fullkomligt "förlorad" (positivt menat) i denna liveskiva av den bortgågna sångfågeln?

Jag har inte varit nått Eva-fans, men denna liveplatta är verkligen guds gåva till musikälskare. Inspelningen är ovanlig men absolut inte dålig, snarare tvärtom! Jag tycker om hur det låter och inte minst tycker jag om hur Eva framför musiken!

Cymbalernas klang är trevlig. Rå, metallisk och pang på.

Bandet som hjälper Eva verkar inte vara några superslipade studiomusiker - skönt! Dessa gubbar (får man anta!??) älskar att lira musik och det märks: kom igen katten, det svänger ju!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/06/03 23:14:41

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/03 :  23:23:12  Show Profile Send MikaF a Private Message
Ja jag håller med det är en riktigt bra livekonsert, men jag håller hennes studioskivor lika högt!! Vilken röst hon hade och känd efter sin död tack vare en dum reklamsnutt!! Livet är orättvist!! Ed Kuepper finns på samma skivbolag och är fortfarande lika kriminellt okänd som Eva nyligen var ....

Hälsn/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/03 :  23:25:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Du har inte sett programmet on inspelningen från "Blues Alley" Pär ?!
Där märker man att det mesta inte ligger på ambitionsnivån "Göra det bästa". Eva visste vid denna tid att livets dagar var räknade.

Just denna skiva åker alltmed på musiklyssningar. Visst, det är brus och sånt, men VILKEN känsla i hennes sång!!


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/03 :  23:43:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hennes musik har på senaste 2 åren funnits med i ett antal amerikanska filmer.

Studioskivorna tycker jag håller varierande kvalite och innehåll. Dock finns det en del RIKTIGA höjdare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/03 :  23:49:48  Show Profile Send MikaF a Private Message
"Songbird" och "Blues Alley" är väl trots allt mina två favoriter :-)

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/04 :  00:10:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Time after time, är en trevlig cover

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/04 :  01:04:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
Här har ni ännu en förlorad själ

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/06/04 :  03:50:22  Show Profile Send Mattias a Private Message

*Räcker upp handen*
En till . Den omtalade skivan är favoriten med Eva men hon har annat bra också.

/Mattias
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/04 :  08:34:11  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Den bästa av de tre jag hört. (Den , imagine och Time After Time)

Versionen av Time after time är nästan i klass med Miles Davis version.

Nu ska jag leta reda på Everybody's Got To med Ed Kuepper hemma i hyllan eftersom MikaF nämnde den. Tyckte inte den var särskilt bra när jag köpte/fick den för typ 10 år sen.
Men smaken har väl ändrats en del på de åren...

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/04 :  08:56:45  Show Profile Send MikaF a Private Message
Hej Boergars!
Tycker väl inte att Everebody´s got to är lysande med ett undantag... "not a soul around" De akustiska skivorna "today wonder", "character assassination" och "serene machine" är i mina öron i en helt annan division. ooops halkade lite på sidospår från tråden ...

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/06/04 :  10:10:53  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
MikaF: Tack för tipsen.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:05:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eva's tolkning av "Wounderful world" är den bästa jag hört och i och med Eva's tolkning förstår jag vad den handlar om!

Ståpäls vid raderna:
I see friends shaking hands, saying how do you do
But they're really saying, I love you


Ps. Tack för tipset! Vore ju synd att låta en kriminellt okänd person låta gå ju, okänd!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/04 :  17:47:17  Show Profile Send Babar a Private Message
Underbar platta:-)...det är nog en av de mest spelade hemma hos mig. Härlig live-känsla - hela skivan är bra, men Stormy Monday och Honeysuckle Rose är favoriter.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/05 :  01:32:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sällar mig till den prisande kören. En underbar sångerska!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/13 :  12:56:01  Show Profile Send Mahler a Private Message
RÄCKER UPP BÅDA HÄNDER OCH FÖTTER I LUFTEN!!

Nackhåren reser sig när man hör hennes fullkomligt fantastiska röst!!

Eva Cassidy är fullkomligt fantastisk.
Har i dags läge två skivor "Eva by heart" och "american tune" som är rasande bra och med rasande hög ljudkvalitet. Nästa blir helt klart live at blues alley efter att ha läst ovan!!

:)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/08/17 :  22:06:09  Show Profile Send arcam a Private Message
mycket bra skiva, hon har en fantastisk röst, det finns
en sådan självklar och naturlig enkelhet i hennes röst...

Det är bara att luta sig tillbaka och njuta...


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/17 :  22:19:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
VAd jag har hört var det oftast bara en tagning. Eva satte den på första försöket.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/18 :  13:54:41  Show Profile Send Mahler a Private Message
Som Helmut Newton (världsberömd modefotograf) sa när någon kritiserade honom för att han tog 50 000 dollar/jobb och han bara tog 1-3 bilder/jobb!!

"Vaddå!! Jag behöver ju bara EN bild"!!



Killen var cooooooooool!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/08/23 :  19:27:46  Show Profile Send Fyhr a Private Message
vad hette programmet om inspelningen av live at the blues alley? Finns det på någon DVD, har det sänts på TV, kan man ladda ner det någonstans tro? Vore kul att se!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/08/23 :  21:04:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det har sänts på TV 2ggr tror jag... Vet inte riktigt vad det hette.
Hade det på en VHS, men det var innan flytten. Ingen aning om var den är nu. Inte sett nån DVD från konserten.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/27 :  12:17:51  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag skulle definitivt köpa den DVD'n. Inte för att jag har någom DVD-spelare men......

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/08/27 :  19:09:06  Show Profile Send EAR a Private Message
"Eva's tolkning av "Wounderful world" är den bästa jag hört och i och med Eva's tolkning förstår jag vad den handlar om!"
Håller fullständigt med dig.Ofta är det denna låten som är den sista som jag lyssnar på när jag kör mina nattlyssningar

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/08/28 :  01:24:49  Show Profile Send ulf a Private Message
Filmen från inspelningen är gjord med en amatörkamra och med mycket dåligt ljud.Därför används filmljudet enbart när Eva talar mellan låtarna. När hon sjunger har man synkat ihop masterbandet från inspelningen av skivan så slutversionen av ljudet på filmen blir samma som Cdskivan.Så trots dålig svartvit bild blir filmen (visad på tv)en mycket fin upplevelse av en stor artist.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/28 :  16:28:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
"Eva's tolkning av "Wounderful world" är den bästa jag hört och i och med Eva's tolkning förstår jag vad den handlar om!"
Håller fullständigt med dig.Ofta är det denna låten som är den sista som jag lyssnar på när jag kör mina nattlyssningar
Härligt att göra, Ear!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:12:50  Show Profile Send ninja a Private Message
EVA CASSIDY - Live at Blues Alley (Live), hemlevererad för 6.99 £ (92 skr).

http://www.play.com/play247.asp?page=title&r=CDJ&title=150782
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:18:40  Show Profile Send 10 a Private Message
Dock kan det bli problem med tull, moms och avgifter från Play. Vet inte heller om de fortfarande ersätter sina kunder för det, men det står säkert på sidan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.17 sekunder. Snitz Forums 2000