HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Möblerings strul !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  06:48:09  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså nu fan så får ni hjälpa mig att hitta ett bättre sätt att möblera.




fan alltså jag kan inte få väck hyllan heller =))) och bordet är ett fett stenbord =(((

så även om min flicka låter mig handla så får jag inte möblera som jag vill =)))))

Jag försökte ha högtalarna mot långsidan men då känndes det som om dom var för nära =))

Jag skall slänga upp 2st långa/tjocka gardiner som var för sig täcker hela balkongväggen så kanske det dämpar lite. Jag trodde att mitt rum var större än så, kanske är deet för att jag itne har någon bakvägg där kommer hall matplats som är större än vardagsrum =)))

//jonas

Edited by - n00b on 2002/09/24 07:02:53

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/24 :  07:11:06  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Detta är ju skitenkellt eftersom det påminner mycket om mitt vardagsrum. Du placerar högtalarna där hyllan står coh vice versa. På så sätt får du inga problem med sidoreflexer. Då sitter mot en vägg och de reflexerna kommer så snabbt att hjärnan inte hinner uppfatta dem. Du kommer dessutom att känna som att du sitter på 1:a bänkraden och lyssnar på konserten, det blir en väldig närhet.

Så hade jag det och trivdes med ljudet. I ett svagt ögnblick möblerade jag om som du har det och sedan har jag aldrig fått till ljudet 100% igen. Min sambo uppskattar dock den "nya" möbleringen estetiskt och därför får den vara kvar tills vidare.

Testa tycker jag.

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/24 :  08:57:41  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Alltså nu fan så får ni hjälpa mig att hitta ett bättre sätt att möblera.




fan alltså jag kan inte få väck hyllan heller =))) och bordet är ett fett stenbord =(((

så även om min flicka låter mig handla så får jag inte möblera som jag vill =)))))

Jag försökte ha högtalarna mot långsidan men då känndes det som om dom var för nära =))

Jag skall slänga upp 2st långa/tjocka gardiner som var för sig täcker hela balkongväggen så kanske det dämpar lite. Jag trodde att mitt rum var större än så, kanske är deet för att jag itne har någon bakvägg där kommer hall matplats som är större än vardagsrum =)))

//jonas


Eftersom att du inte har någon bakvägg är det nog inte mycket att göra förutom att slänga ut hyllan och soffan
Låg WAF på den skulle jag tro.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/24 :  09:54:34  Show Profile Send Daniel a Private Message
Vänta tills du provat gardiner från golv till tak. Dessutom kan du testa en matta om du inte redan har det. Det borde göra nytta.

mvh
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:10:28  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Also... du får sluta käka vita piller jonas.. Det e inte normalt att få så många dubbelhakor utav att köpa två monoblock!
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:16:51  Show Profile Send Mattias a Private Message
Har du möblerat enligt din bild?
Isåfall hur låter det?
Antar att du har fönster ut mot balkongen. Det kan spöka till det en del.

Lycka till!

:-)

/Mattias

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:19:15  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by Mattias

Har du möblerat enligt din bild?
Isåfall hur låter det?
Antar att du har fönster ut mot balkongen. Det kan spöka till det en del.

Lycka till!

:-)

/Mattias





Alltså det låter ok. Men inte perfekt....

Jag tror hyllan bråkar lite med mig =((

Jag kommer att hänga gardiner som jag beskrev vid fönstren typ draperier som blir som kappor på varje sida när dom inte används. Kanske skulle det vara en ide att slänga upp bakom mig också ???

Alltså gardinerna kommer att gå på varsin stång så att dom var för sig äcker hela kortsidan

//jonas

......

Edited by - n00b on 2002/09/24 10:22:37
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:20:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Oj då ... fel mått ser jag nu... 380cm skall det vara!!

//jonas

......

Edited by - n00b on 2002/09/24 10:30:25
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:25:17  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Oj då ... fel mått ser jag nu... 380cm skall det vara!!

//jonas

......



Ah, nu ser jag.. var lite otydligt i första medelandet.. *ler*
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:29:45  Show Profile Send n00b a Private Message
hähää.... trodde inte det skulle bli riktigt så stort =))

//jonas

......
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  10:30:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Alltså nu fan så får ni hjälpa mig att hitta ett bättre sätt att möblera.




fan alltså jag kan inte få väck hyllan heller =))) och bordet är ett fett stenbord =(((

så även om min flicka låter mig handla så får jag inte möblera som jag vill =)))))

Jag försökte ha högtalarna mot långsidan men då känndes det som om dom var för nära =))

Jag skall slänga upp 2st långa/tjocka gardiner som var för sig täcker hela balkongväggen så kanske det dämpar lite. Jag trodde att mitt rum var större än så, kanske är deet för att jag itne har någon bakvägg där kommer hall matplats som är större än vardagsrum =)))

//jonas




Svejsan hej!

Men, vad är problemet med den uppställning du har nu? Jag kanske har läst slarvigt?
Att "sakna bakvägg" kan ju betyda att rumsresonansen i längdriktningen får en mycket låg frekvens. Jag menar, nånstans där bakom bör det väl vara en vägg... Eller har du öppet hus? Kan man komma när som helst?..

Mvh
:-)

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:09:54  Show Profile Send n00b a Private Message
hmmm ...bakvägg har jag ju iofs men den är nog 5m bakom lyssningposition. men du kanske har rätt.

alltså hyllan är inte som en vanlig hylla utan mer som en bänk med 2st torn på, så den har inte lika mycket massa som en vanlig bokhylla.

ähh kanske det inte går att trixa mera utan att ösa ut allt. Skulle jag börja lyfta ut sakerna så kommer jag bli tvungen att ösa ut mig själ med =(((

hemma så är rangordningen

1 sambo
2 katt
3
4
5
6 jonas

så det är inte alltid så lätt att få möblera som man vill =)))

//jonas

......
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:05:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag tänkte mer på huruvida du upplever "ljudliga fel" med den uppställning du nu har.

Vad är det för "ljudliga fel" du vill rätta till?

Strmbrg,

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:10:15  Show Profile Send n00b a Private Message
skulle vilja få diskanten lite "lugnare" om man kan utrycka sig så.
Den är inte vass men nära på ( så lite vass kanske )

//jonas

......
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:11:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Än en gång, möblera på tvären i rummet. Om du dessutom har 380 cm brett rum så är det än bättre. Jag tror det blir jättebra och jag måste upprepa mina argument. Inga störande sidoreflexxer, och inget störande "studs med fördröjning" från bakvägg. Jag tror att det är den optimala lösningen.

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:19:36  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Än en gång, möblera på tvären i rummet. Om du dessutom har 380 cm brett rum så är det än bättre. Jag tror det blir jättebra och jag måste upprepa mina argument. Inga störande sidoreflexxer, och inget störande "studs med fördröjning" från bakvägg. Jag tror att det är den optimala lösningen.

"Går den att tweaka?"

Problemet är att han inte får möblera om som han vill. Han låg ju bara 6:a på hemmets lista över viktiga individer. Därför kan problemet bara lösas på tre sätt enligt mig.

1. Gör om listan så att du hamnar överst, alt tvåa (efter katten)
2. Köp matta + gardiner (många eller tunga)
3. Köp en vinylspelare

mvh
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:22:05  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

skulle vilja få diskanten lite "lugnare" om man kan utrycka sig så.
Den är inte vass men nära på ( så lite vass kanske )

//jonas

......



Allright!

Om du ställer en spegel parallellt med sidoväggen och sitter där du vill sitta... Ser du högtalaren i spegelbilden då?
Om inte, skjut spegeln längs väggen tills du ser högtalaren i spegeln.
Där, har du den punkt på väggen i vilken diskanten studsar vidare till örat!

Visar det sej att punkten är på en hård, plan yta, så prova att hänga en Bruno Lilefors där! En del föredrar fulare dämpprylar, så vilken dukmålning som helst går bra. Bara inte en glasad!

Man kan knöka upp något ut-buktigt också, då sprider man ljudet i andra riktningar istället för att dämpa ut det. En Alvar Alto-vas kanske.

Men den passar nog inte att hänga på väggen...

Mvh
:-)


Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:30:23  Show Profile Send n00b a Private Message
hähä... jag har glasdörrar i bokhyllan =(((((

Kanske behöver jag hjälp med att komma på en ursäkt att byta bort min sambos designbokhylla =)))))))

//jonas

......
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:42:45  Show Profile Send dax a Private Message
Du ligger ju åtminsone på tio-i-topp!

Så illa kan det väl inte bli på andra ledden, såvida du inte prompt ska ha högtalarna 2 m ut från väggen!

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:45:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

hähä... jag har glasdörrar i bokhyllan =(((((




Menar du att ni inte är överens om inredningen!!

Originellt! Hur bär ni er åt?

:-D

Nåväl, det gör inget om du har glasdörrar i hyllan. Bara de inte reflekterar ljud till lysningsplatsen. Skulle det vara så att du direkt kan se högtalaren speglas i glaset FRÅN LYSSNINGSPLATS, då har du problem!!

Hualigen, ja!

Men, då smyger du upp mitt i natten och pillar in en liten filtbit bakom glasdörren. Du behöver bara vinkla ut rutan såpass pyttelite att högtalaren ej längre syns när du sitter på lyssningsplatsen.

Hon märker nog inget.
Skulle hon märka det, så är det bara att du hävdar att hon drabbats av astigmatiskt synfel, och att det synfelet bara är bra för välljudet!
Hon kommer nämligen genast att märka, att hennes plötsligt uppkomna synfel har lett till en betydligt mildare diskant!

:-)

Mvh
Strmbrg
"patenterad välljuds- tillika samlevnadsexpert"

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:01:35  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by dax

Du ligger ju åtminsone på tio-i-topp!

Så illa kan det väl inte bli på andra ledden, såvida du inte prompt ska ha högtalarna 2 m ut från väggen!





alltså om jag skall ha dom på andra ledden så innebär det ju att jag måste ha högtalarna på varsin sida av bokhyllan. hmm skall nog hem och mäta =))

jag har 2st signalkablar som är 130cm/st hmm jag tror inte att dom räcker till monoblocken.

Skall göra mig en fin ritning =)))

//jonas

......
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:08:12  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså låt oss säga att jag placerar högtalarna på varsin sida av bokhyllan och centrerar den och soffan, samt ställer en av fotöljerna där jag har högtalarna nu. sen måstejag minst ha högtalarna 80cm från väggen. då har jag 3meter från högtalarna. Blir inte det lite nära ?? =))

detta innebär då att jag måste ha monoblocken framför bokhyllan =))

//jonas

......
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:29:29  Show Profile Send ZiroX a Private Message
Kan du inte ställa monoblocken ovanpå bokhyllan?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:35:29  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by ZiroX

Kan du inte ställa monoblocken ovanpå bokhyllan?



nej fan dom får inte plats =))

ähh jag skall sätta mig med illustrator och göra en skiss =)))

terapiarbete......

//jonas

......
Go to Top of Page

ZiroX
Member

137 Posts

Posted - 2002/09/24 :  14:51:42  Show Profile Send ZiroX a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

quote:
Originally posted by ZiroX

Kan du inte ställa monoblocken ovanpå bokhyllan?



nej fan dom får inte plats =))

ähh jag skall sätta mig med illustrator och göra en skiss =)))

terapiarbete......

//jonas

......



Häng monoblocken i taket då? :o) Eller gör en glaslucka i golvet.. *garv*
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/09/24 :  16:11:22  Show Profile Send David A a Private Message
Köpte faktiskt mina 1.3se för att placera efter långväggen precis som du tänkt dig. MEN... det funkade inte. Tyvärr blev ljudbilden alldeles pannkaka. Håller på att du behåller placeringen längs kortväggen och provar att vinkla in mot lyssningspositionen. Du behåller djupet i ljudbilden, osså slipper du få den utsmetad i ansiktet för att du sitter för nära.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000