HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljuddämpning i vardagsrummet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/30 :  23:00:56  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har tele-RCA kabel som fungerar bra faktiskt.

Annars har väl nya DSPn 1124P XLR kontakter?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/01 :  10:03:17  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag har alltså samma modell som jag tror du har - DSP1100P. Det blir nog enklast att köpa telekontakter ändå...

Pekka Johansson

rav215
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/10/08 :  15:56:17  Show Profile Send rav215 a Private Message
Jag tänker prova att bygga en dämpplatta av isolering och hålad masonit och har några frågor:
(1) Hur tjock bör masoniten vara, hur mycket hål ska det vara(hur stora/många) och ska masonitskivan ligga dikt an mot isoleringen eller med luftspalt i mellan
(2) Vad för skillnad gör det om dämpplattan ligger dikt an mot väggen eller med ett par cm luftspalt
(3) Kommer själva ramen påverka ljudabsorbtionen

"En billig hobby är ingen riktig hobby"
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:27:34  Show Profile Send Lennart a Private Message
IKEA har en hel del snygga och balla tjocka mattor, typ willton eller vad nu heter, med stissiga mönster. De är balla att hänga på väggarna och de dämpar mycket bra samtidigt de ser ut som moderna konstverk. Ingen tänker ens på att det är en stor billig matta som sitter på väggen.

Bokhyllor med mycket böcker gör susen för ljudet.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/10/08 :  17:25:06  Show Profile Send pekka.j a Private Message
quote:
Originally posted by rav215

Jag tänker prova att bygga en dämpplatta av isolering och hålad masonit och har några frågor:
(1) Hur tjock bör masoniten vara, hur mycket hål ska det vara(hur stora/många) och ska masonitskivan ligga dikt an mot isoleringen eller med luftspalt i mellan
(2) Vad för skillnad gör det om dämpplattan ligger dikt an mot väggen eller med ett par cm luftspalt
(3) Kommer själva ramen påverka ljudabsorbtionen

Jag och ett par kolleger som byggt dämpvägg har använt 9,5 cm fluffig stenull bakom hålad masonit. Masoniten är normaltjock, 3 mm, och hålen, med 5 mm diameter, sitter 20 mm c-c. Det är inte standardmått, så kolla att du får rätt sort. Ju tjockare luftspalt (och mineralullslager) desto djupare i frekvens dämpar väggen. Den vägg jag beskriver dämpar ner till ca 100 Hz, Därunder får man arbeta med nivåjustering och placering av basmoduler samt, i mitt fall, en parametrisk equalizer för att bli av med en stående våg i rummet. Plankorna, som ska sluta tätt mot väggen har måtten 95x22 mm och sitter med 61 cm c-c. Det ger lämplig resonansfrekvens samt passar masonitskivorna som är 1220 mm breda. Ovanpå masoniten har profilerad skumplast, sk akuskivor som används i inspelningsstudios, limmats. Akuskivorna absorberar ljud över 600 Hz. Det är bra att lämna en bit utan högfrekvensabsorbtion mitt emellan högtalarna, eftersom dämpning där medför kraftiga utsläckningseffekter och en påver återgivning av diskantregistret.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/08 :  20:22:42  Show Profile Send celef a Private Message
Ere nån som har formeln för "slat-style-absober"?

sound pollution
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/10/09 :  10:03:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Ere nån som har formeln för "slat-style-absober"?

Va e de?

De ha ja aldri hört talas om.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/09 :  21:56:53  Show Profile Send celef a Private Message
:-) "Slat-style-absorber" är en vanlig Helmholtz men byggd av brädor/plankor istället för hålad masonit, ger ju ett annat visuellt utryck, mer "studio-feeling" om man säger så, iaf om man skippar att beklä dem med AKU. :-)

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/09 :  22:29:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
En sådan räknar man på samma sätt som för en basreflexavstämning. Portarea, portlängd och innesluten volym ger avstämningen. Men en sådan absorbent ger bara dämpning i ett begränsat område (hur smalt beror på dämpningen men kanske en oktav runt centerfrekvensen om man dämpar relativt mycket). Det vet Knoppen säkert bättre. En sådan används nästan bara om man vet vilket område som det kan finnas kraftiga betoningar i form av rumsresonanser.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/09 :  23:40:49  Show Profile Send celef a Private Message
Precis, men mina program klarar inte så stora spalter, tänkte därför knåpa ihop ett Excel-blad till detta, har du formeln månne? Även "Q" vore kul att beräkna! :-)

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000