| Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/30 : 23:00:56
|
Har tele-RCA kabel som fungerar bra faktiskt.
Annars har väl nya DSPn 1124P XLR kontakter?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 10:03:17
|
Jag har alltså samma modell som jag tror du har - DSP1100P. Det blir nog enklast att köpa telekontakter ändå...
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
|
rav215
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 15:56:17
|
Jag tänker prova att bygga en dämpplatta av isolering och hålad masonit och har några frågor: (1) Hur tjock bör masoniten vara, hur mycket hål ska det vara(hur stora/många) och ska masonitskivan ligga dikt an mot isoleringen eller med luftspalt i mellan (2) Vad för skillnad gör det om dämpplattan ligger dikt an mot väggen eller med ett par cm luftspalt (3) Kommer själva ramen påverka ljudabsorbtionen |
"En billig hobby är ingen riktig hobby" |
 |
|
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 16:27:34
|
IKEA har en hel del snygga och balla tjocka mattor, typ willton eller vad nu heter, med stissiga mönster. De är balla att hänga på väggarna och de dämpar mycket bra samtidigt de ser ut som moderna konstverk. Ingen tänker ens på att det är en stor billig matta som sitter på väggen.
Bokhyllor med mycket böcker gör susen för ljudet. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 17:25:06
|
quote: Originally posted by rav215
Jag tänker prova att bygga en dämpplatta av isolering och hålad masonit och har några frågor: (1) Hur tjock bör masoniten vara, hur mycket hål ska det vara(hur stora/många) och ska masonitskivan ligga dikt an mot isoleringen eller med luftspalt i mellan (2) Vad för skillnad gör det om dämpplattan ligger dikt an mot väggen eller med ett par cm luftspalt (3) Kommer själva ramen påverka ljudabsorbtionen
Jag och ett par kolleger som byggt dämpvägg har använt 9,5 cm fluffig stenull bakom hålad masonit. Masoniten är normaltjock, 3 mm, och hålen, med 5 mm diameter, sitter 20 mm c-c. Det är inte standardmått, så kolla att du får rätt sort. Ju tjockare luftspalt (och mineralullslager) desto djupare i frekvens dämpar väggen. Den vägg jag beskriver dämpar ner till ca 100 Hz, Därunder får man arbeta med nivåjustering och placering av basmoduler samt, i mitt fall, en parametrisk equalizer för att bli av med en stående våg i rummet. Plankorna, som ska sluta tätt mot väggen har måtten 95x22 mm och sitter med 61 cm c-c. Det ger lämplig resonansfrekvens samt passar masonitskivorna som är 1220 mm breda. Ovanpå masoniten har profilerad skumplast, sk akuskivor som används i inspelningsstudios, limmats. Akuskivorna absorberar ljud över 600 Hz. Det är bra att lämna en bit utan högfrekvensabsorbtion mitt emellan högtalarna, eftersom dämpning där medför kraftiga utsläckningseffekter och en påver återgivning av diskantregistret. Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 20:22:42
|
| Ere nån som har formeln för "slat-style-absober"? |
sound pollution |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 10:03:22
|
quote: Originally posted by celef
Ere nån som har formeln för "slat-style-absober"?
Va e de?
De ha ja aldri hört talas om.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 21:56:53
|
| :-) "Slat-style-absorber" är en vanlig Helmholtz men byggd av brädor/plankor istället för hålad masonit, ger ju ett annat visuellt utryck, mer "studio-feeling" om man säger så, iaf om man skippar att beklä dem med AKU. :-) |
sound pollution |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 22:29:30
|
| En sådan räknar man på samma sätt som för en basreflexavstämning. Portarea, portlängd och innesluten volym ger avstämningen. Men en sådan absorbent ger bara dämpning i ett begränsat område (hur smalt beror på dämpningen men kanske en oktav runt centerfrekvensen om man dämpar relativt mycket). Det vet Knoppen säkert bättre. En sådan används nästan bara om man vet vilket område som det kan finnas kraftiga betoningar i form av rumsresonanser. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 23:40:49
|
| Precis, men mina program klarar inte så stora spalter, tänkte därför knåpa ihop ett Excel-blad till detta, har du formeln månne? Även "Q" vore kul att beräkna! :-) |
sound pollution |
 |
|
Topic  |
|