HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljuddämpning i vardagsrummet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/29 :  21:31:13  Show Profile Send mag a Private Message
Jag tror 2a reflexen från framväggen är värst och då måste man dämpa bredbandigt det har då mer att göra med efterklangstiden.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/29 :  21:39:24  Show Profile Send celef a Private Message
Jag förstår! Men då kvarstår 2 ytor till i rummet som måste dämpas på samma sätt, alt. dämpar alla ytor (lika bakväggen) och sedan inför reflektorer där så önskas?

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/29 :  21:46:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det beror på vad man vill åstadkomma, och vilken modell man lyssnar efter. Om man ex. installerar Hafler stereo, bör hela rummet vara ganska dämpat. Men inte om rummet är en loge ut mot lyssningslokalen. Då ska bara bakväggen (bakom högtalarna) i stort sett dämpas.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2002/09/29 21:47:11
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/29 :  22:31:54  Show Profile Send celef a Private Message
Hafler är för mig okänt, e de bra?

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/29 :  23:21:43  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Se

http://www.sonicdesign.se/matrix.htm

Thomas

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/29 :  23:25:01  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är mycket bra med Hafler (eller ambiofoni som man också kan säga). Använder det läget mycket i min Surroundreciever (Denon AVR-1802, där kallas läget Matrix!) och det ger mer omslutande ljudupplevelse utan att fördärva den främre ljudbilden.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/29 :  23:49:56  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nagref,

Det är mitt mål oxå. Men prioretingar gör att jag inte kan skaffa allt på en gång. Tyvärr.

Är mycket sugen på AVR-1802. Är Dolby Pro Logic II likvärdigt den passiva matrixen på Denonen?

Thomas

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/30 :  00:07:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
T.A:
Vad menar du med likvärdig?

Kan tilläggga så där lite snabbt att jag använder bara slutstegen i förstärkaren till bakkanalerna. I övrigt så använder jag lågnivåutgångarna ut till det aktiva delningfiltret för frontarna och subbarna.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/30 :  00:10:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nagref,

är inte båda en passiv matrix-typ dekodning?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/30 :  00:13:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjena Thomas.
Jag vill minnas att det var du som förmedlade iden med att sitta kloss mot bakväggen. Jag skall villigt erkänna att jag var väldigt skeptisk när det begav sig, men jag tänkte ändå att när han är så envis så måste jag väl ändå prova. Nu hör det till saken att jag har anläggningen på långsidan i ett rum som är 3,6x6m. Till att börja med så drog jag isär högtalarna en aning, ca:halvmetern. Lyssningen började ca:30cm från bakväggen och det mest slående var den alltför närvarande basen, men döm om min förvåning när jag lutade mig så långt bak det gick att komma. Jag har aldrig upplevt en så realistisk och övertygande ljudbild i mitt rum tidigare. Det är inte så att jag brukar vara missnöjd på den fronten men det här var något som jag inte var van vid. Framför allt så kändes placeringen av enskilda instrument naturlig och inte utplacerad av någon bakom mixerbordet. Tyvärr så blev basnivån till slut ändå för mycket men jag skulle ändå vilja tacka för tipset så här i efterhand. Om jag inte minns fel så bygger det hela på att när tidsskillnaden mellan direktljud och reflekterat ljud blir tillräckligt liten så klarar hjärnan inte av att skilja dom åt, vips ingen bakvägg. Problemet som uppstår blir då istället att tryckökningen i basen är som störst närmast väggen.
Soffan som användes för provlyssningen kan tyvärr inte placeras där den stod då(hörnsoffa) så jag får tills vidare sitta kvar i fotöljen men den dagen den byts ut då blir det att sitta så nära bakväggen jag kan komma. Jag har nämligen möjlighet att elektroniskt justera basnivån idag. För övrigt så skulle jag vilja mana till besinning angående dämpning av höga frekvenser, sikta på dom låga till att börja med så följer vanligtvis en del höga med av bara farten. Då blir det inte så mycket jobb med den sista justeringen. Börjar man i den andra änden så riskerar man att sitta med en väldig massa bas och en livlös topp.

Edited by - n/a on 2002/09/30 00:16:50
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/09/30 :  01:59:28  Show Profile Send Tobias a Private Message
Efter mina otaliga ommöbleringar har jag kommit fram till att jag får bäst ljud om jag sitter antingen mycket nära bakväggen eller minst ca 1,2 m från väggen. Jag har kommit fram till att jag nog trots allt föredrar att sitta långt ifrån väggen (>1,2m), men det är svårt att göra något vetenskapligt korrekt test eftersom man påverkar så många faktorer när man flyttar sig och högtalarna i rummet. Efter att ha läst Dahlbergs inlägg blev jag sugen på att testa att lyssna nära bakvägg igen. Så jag tog en anslagstavla vilken jag höll upp bakom huvudet när jag lyssnade för att simulera en vägg bakom huvudet. (Jag låste dörren först, de övriga familjemedlemmarna tycker jag är tillräckligt sinnessjuk ändå .)
Taveltestet verkade visa skillnaderna att sitta nära resp. långt från bakväggen ganska bra (inte i basen då). Om någon annan har lust att göra några liknande jämförelser (eller finns det någon bättre metod?)skulle det vara mycket intressant att höra hur ni upplever skillnaderna!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:58:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
I och för sig kan jag inte den teoretiska bakgrunden till att sitta nära bakvägg. Men om man skulle jämföra med en högtalare nära resp långt från vägg, så skulle en nära vägg sittning ge mindre fasvariationer och dips/toppar i frekvensresponsen. Den stora nackdelen är att basen blir för stark om man inte kan reglera den.

T

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/30 :  12:28:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

I och för sig kan jag inte den teoretiska bakgrunden till att sitta nära bakvägg. Men om man skulle jämföra med en högtalare nära resp långt från vägg, så skulle en nära vägg sittning ge mindre fasvariationer och dips/toppar i frekvensresponsen. Den stora nackdelen är att basen blir för stark om man inte kan reglera den.

T

Hej Thomas!

Kamfiltereffekterna flyttas uppåt i frekvens med kortare avstånd till väggen bakom lyssnaren.

Ljudtrycket vid låga frekvenser beror mest på ståendevåg-fältet i rummet, det beror ej enbart på väggen bakom lyssnaren. Men det vet du redan.

/Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/30 :  15:43:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kan man modellera kamfiltereffekten från väggen bakom lyssnaren, som funktion av avstånd på något enkelt sätt? Jag tänkte just på hur man bäst skulle dimensionera en dämpning på väggen bakom huvudet, om man sitter 20 cm från väggen.

Thomas

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:29:25  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Thomas, färgen på tyget verkar inte vara så kritisk. Två personer jag känner som också byggt dämpvägg använder ljust, ungefär ljusblått, tunt tyg, men akuskivorna syns ändå inte igenom. Själv valde jag ett kraftigare indiskt bomullstyg från IKEA (49 kr/m, tror jag) i en neutral sandbeige kulör som kanske ger ett lite lugnare intryck. Listerna runt om är vitlackerade, medan jag ska köpa furulister och måla i exakt samma färg som tyget för att slippa störande synintryck (som att Johnny Cash sitter inburad mellan två trälister på "Folsom Prison"-skivan, he he). När du fortsätter med dämpningen, glöm inte att lämna en sektionen mellan högtalarna utan akuskivor (dvs bara mineralull och hålad masonit). På Ing. Öhmans inrådan rev jag bort en 1,3 m bred spalt av akuskivor (från golv till tak), och slapp därmed de utsläckningseffekter jag tidigare drabbats av med alldeles för hög dämpning av de övre frekvensregistren som följd. Jag sitter själv och funderar på om jag ska göra något åt bakväggen eller låta den vara. Jag har samma upplevelse som du: jag sitter normalt med örat 18 cm från bakväggen och upplever en ökad klarhet när jag lutar mig framåt ca 40 cm. Inga stora effekter, men ska det vara riktigt bra så ska det. Sedan är det bara takreflexen som ska diffuseras/riktas om...
Mvh

Pekka Johansson

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:42:20  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Thomas, färgen på tyget verkar inte vara så kritisk. Två personer jag känner som också byggt dämpvägg använder ljust, ungefär ljusblått, tunt tyg, men akuskivorna syns ändå inte igenom.

Men Pekka!

Klart färgen är viktig! För ljudet alltså!

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:44:25  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jo, som bekant föredrar jag ofärgat ljud, och valde därför relativt färglöst tyg... :-)

Pekka Johansson

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:50:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Pekka,

klarheten när du lutar dig framåt, tror du det beror på avsaknad av dämpning, eller effekt av minskad bas? Det jag upplever lite är att när jag lutar mig framåt är att klangbalansen ändras. Mindre bas alltså. Men nu har jag kalibrerat basen (med filter + EQ) så den är lagom nära vägg. Det blir också en tydlig effekt att placera några bitar AKU skiva bakom huvudet, men jag är inte övertygad om att det alltid är bra.

Jag har ju en spalt med "hård" yta mellan högtalarna. Dels panelerna där jag lämnat en glipa, och även min TV som är placerad där. Så jag har egentligen en hård glasyta framför lyssningspositionen.

En av mina "problem" är att jag också skulle vilja en projektorduk så småningom. Är då dämpvägg bakom duken lite överflödigt?

T

Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/30 :  17:16:21  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Det kan nog vara en effekt av båda. Helt klart slipper jag effekten av den stående vågen, även om den nu verkar ha minskat med de nya bashögtalarna. Men även kvinnliga vokalister verkar klarna upp, och det tyder på ett allmänt reflexproblem. Nåväl, jag har jagat upp en Behringer DSP1100P, så jag kommer så småningom att pröva att åtgärda basvågen med den (tack för tipset, förresten!). Annars verkar det ju finnas olika åsikter om hur mycket man psykoakustiskt bör dämpa sin bakvägg. Jag kan känna mig lite lost in space om det blir alltför dött. Det enda jag har bakom huvudet nu är en trevligt tyg i sextiotalsinspirerad design uppspänd på en ram. Kanske skulle man kunna stoppa lite veckad papp eller något liknande bakom tyget för att diffusera men inte dämpa så väldigt?
Ja, alternativet till att bara ha ull och masonit mellan högtalarna är ju förstås att lämna väggen helt naken. Din TV-apparat motsvarar ju min nakna masonit (som motsvarar glasfönstret mellan kontrollyssning och studio i en inspelningsstudio). Jag har alltså valt att göra väggen så färgmässigt neutral som möjligt för att ljudillusionen från stereon inte ska störas av synintryck. Det är verkligen en fantastisk illusion av att ha en livs levande sångare eller orkester framför sig när man inte behöver störas av hyllor, stereostapel eller annat bråte. Men en TV fyller ju en funktion, så varför inte? Jag hade själv tänkt rulla min TV fram och tillbaka i rummet beroende på hur jag använder den, men min tjocka golvmatta tillåter inte det. Men faktum är att det fungerar skapligt att ha TV:n vid sidan även när man kopplar ljudet via stereon.
Mot bakgrund av ovanstående resonemang tror jag inte att du ska ha dämpvägg, i alla fall inte akuskivor, bakom en projektorduk. En duk har ju också fördelen av att kunna rullas upp och bli osynlig...
Mvh

Pekka Johansson

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:42:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kul att du tänkte prova EQn. Använd den att dämpa försiktigt. Två varningar dock:

Kolla så att du kopplar in den i ojordat uttag, annars risk för brum.

Se till att alla förstärkare är avslagna när du slår på tingesten. Den kan orsaka kraftiga "ploppar" i högtalarna annars. Ha den sen alltid på.

T

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:56:50  Show Profile Send celef a Private Message
Jag skulle sätta mig en bit från bakvägg och sedan installera en reflektor närmast bakhuvudet.

Såå käckt så!

sound pollution
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/30 :  19:54:14  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Trevlig illustration! Och högtalaren påminner om en modell jag hade tidigare...
Mvh

Pekka Johansson

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/30 :  20:32:48  Show Profile Send Nagref a Private Message
Celef brukar kunna glädja oss med sina illustrationer!

T.A:
Ambiofoni kan vara en passiv kodning men det kan inte PL-II. I AVR-1802 så misstänker jag att båda sker i digitaldomänen... Det klickar till när den går över från digital kodning till analog (d v s ingen kodning alls). AVR-1802 (och modellen mindre) har ju samma dac'ar som S-811 och kan låta nästan lika bra men vill man ha bättre ljudkvalitet så kan jag nog misstänka att man bör köra med digitalkabel till recievern så man slipper AD-omvandlingen.

I försteget så kommer vi att ha helanalog ambiofoni!

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/30 :  21:53:56  Show Profile Send celef a Private Message
"Och högtalaren påminner om en modell jag hade tidigare..."

Ren slump!

"Celef brukar kunna glädja oss med sina illustrationer!"

Det är alltid kul att kunna sprida lite glädje! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/30 :  22:30:16  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Förresten, Thomas, glömde fråga en sak: har du bemödat dig om att byta ut de 6,3 millimeters telekontakterna på Behringer-effektburken mot RCA-diton?

Pekka Johansson
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000