HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljuddämpning i vardagsrummet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

rav215
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/09/24 :  06:04:34  Show Profile Send rav215 a Private Message
Det diskuteras en hel del om "avancerad" ljudisolering, väggar, plattor, tubetraps mm. här på olika trrådar. Kanske är det fler än jag som är mer intresserade av tips angående ljudförbättring i ett vanligt vardagsrum. Var ställer jag högtalare, vad kan jag använda som dämpmaterial? mm. Ni som sitter på egna erfarenheter angående detta, dela med er. Om denna tråd leder nån vart så försök hålla er inom det enkla, inom vardagrummen där hemma om ni förstår mig.

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/24 :  08:56:29  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Det som gäller är prova och åter prova!

Ställ högtalarna efter långväggen om det går.
Ej för nära bakväggen, beroende på högtalarmodell.

Mjuka material som mattor, tjocka gardiner, stoppade möbler o.s.v. behövs. Hyllor och tavlor på väggarna hjälper till. Behövs mer dämpning kan man sätta upp tjocka gardiner eller liknande på en vägg som inte har fönster, gärna bakom högtalarna.

Har du problem med bumlig bas får du bygga snygga tubetraps !
Placering av högtalarna på noder (3:e delar / 5:e delar) kan hjälpa.
Finns beskrivet i en annan tråd om högtalarplacering.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur"
Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/24 :  09:52:32  Show Profile Send Punk a Private Message
quote:
Originally posted by SZR

JaJa. vi vet ju hur kul det låter när man ställer dom på kortväggen i ett rum som är 4x6m och nästan alla möbler är borta

I min värld är det jag som bestämmer
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:20:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har gjort 2 st dämpbafflar av gullfiberskivor, 120x60, 10 cm tjocka.
Snickrat en träram runt och klätt det med tyg med ett snyggt mönster.
Dessa har jag placerat bakom högtalarna mot väggen.
Man får en dämpning ner till c.a 250 Hz samt blir av med reflexerna mot väggen bakom högtalarna vilket leder till mer punktformig ljudbild.
Ljudet blir mörkare och fylligare.
Så här bör man bara göra om man plågas av lite för hårt, ljust, aggressivt ljud.
Vill man inte förändra klangen kan man ersätta mineralullen med en masonitskiva där man
skruvat fast träklossar i olika vinklar som fungerar som diffussor.
Förbättrar också stereobilden.

"Man behöver inte vara en dåre bara för att man är hifitokig"
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/09/24 :  13:00:42  Show Profile Send Kraniet a Private Message
quote:
Originally posted by Punk

quote:
Originally posted by SZR

JaJa. vi vet ju hur kul det låter när man ställer dom på kortväggen i ett rum som är 4x6m och nästan alla möbler är borta

I min värld är det jag som bestämmer

Nu blir jag lite konfunderad.. Jag har fått för mig att ett 4:6 rum är ett av de bätre rektagulära rummen, och att man dessutom ska ställa upp högtalarna längs kortväggen..

I ett noralt bostadshus (med normalhögt tak) så ger ett 4x6 m rum väldigt bra förhållanden mellan ytorna..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/24 :  17:12:45  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Högtalare på kortväggen ger ofta problem med stående vågor.
(fråga Punk )
Brukar vara enklare att få till ett bra ljud med högtalarna på långväggen, då slipper man problemet med reflexer från sidoväggarna också.
Men sedan beror det ju på en maasa andra faktorer som vilka högtalare, mägnden möbler, material i väggarna mm.

//StefanZ
Go to Top of Page

rav215
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/09/24 :  18:10:52  Show Profile Send rav215 a Private Message
När ska jag placera dämpning bakom högtalarna och när ska jag placera den på väggen mitt emot. Vilka skillda effekter har detta? Vilka olika konstruktioner rekomenderas. Om jag ska bygga dämpskivor, kan jag använda isoleringsskivor med pappbeläggning på ytan?

"En billig hobby är ingen riktig hobby"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/24 :  18:44:11  Show Profile Send celef a Private Message
Man kan dämpa väggen bakom högtalarna om man vill minska tidiga reflexer (ofta står högtalarna ganska nära den väggen å då blir tidsluckan mellan direktljud och reflekterat ljud väldigt kort - å så kan man ju inte ha det!). Papp på isolerskivan kan nog fungera = kombinerad friktion och membranabsorbent?

Ååhh va roligt! :-)
Go to Top of Page

Icedude
Starting Member

14 Posts

Posted - 2002/09/24 :  18:49:09  Show Profile  Visit Icedude's Homepage Send Icedude a Private Message
vad är tubetraps ??

sätt gärna nOOb titel på mig
känns som jag inte kan någonting...
men det är intressant o läsa trådarna här, för man lär sig lite grann iaf

- None Available -
Go to Top of Page

rav215
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/09/25 :  04:48:37  Show Profile Send rav215 a Private Message
Kan en basetrap (tubetrap) utformas som en triangel där väggarna i ett av rummets hörn är dom ena två sidorna och isolermtrl bildar en tredje sida ut mot rummets centrum? Med hjälp av lister mot väggar och golv kan konstruktionen göras luftät. Har den någon verkan? Vilket isoleringsmtrl kan man i så fall använda och vilka dimensioner bör bygget rimligtvis ha?

"En billig hobby är ingen riktig hobby"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/25 :  08:44:57  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Tubetraps byggs lättast (?) av sk rörskål.
Finns trådar om detta här på DIY sedan tidigare.

//StefanZ
"Mirage - faster than sound"
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/09/25 :  12:58:45  Show Profile Send Tobias a Private Message
quote:
Man kan dämpa väggen bakom högtalarna om man vill minska tidiga reflexer (ofta står högtalarna ganska nära den väggen å då blir tidsluckan mellan direktljud och reflekterat ljud väldigt kort - å så kan man ju inte ha det!).

Om man dämpar väggen bakom högtalarna är det bra om man sitter en bit ifrån väggen bakom sig, annars tycker iallafall jag att ljudet blir väldigt livlöst och lite otydligt. Det verkar nästan alltid vara en fördel att sitta en bit från bakväggen, men det verkar vara extra viktigt om man dämpar högtarväggen.
Jag antar att det beror på att man annars inte får några reflexer framifrån och en massa kraftiga reflexer nära (i tiden) inpå direktljudet bakifrån.

I mitt rum tycker jag det låter bra om jag sitter minst 1 m ifrån väggen bakom mig, bäst blir det ca 1,2 meter från bakväggen. Om man inte kan/vill sitta så långt från väggen kan man testa att dämpa den lite med ett draperi t.e.x. Om man dämpar väldigt kraftigt med gullfiber eller liknande blir det enligt min erfarenhet inte heller bra, det blir för dött, men man måste nog testa själv vilket man föredrar.

edit: Vad tycker ni som byggt dämpväggar, hur har ni gjort med bakväggen?

/Tobias

Edited by - Tobias on 2002/09/25 13:03:53
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/25 :  13:16:13  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

edit: Vad tycker ni som byggt dämpväggar, hur har ni gjort med bakväggen?

Inget! Än bör tilläggas då anläggningen ska förhoppningsvis flytta tillsammans med P.P till ett ställe med mer utrymme. Men då ska det bli diffusorer tillsammans med ett rimligt avstånd till lyssnaren (>=0.85m).

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/09/26 :  22:49:57  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hur tycker du ljudet förändrades efter bygget av dämpväggen? Upplever du några tendenser till "livlöshet", eller är det något annat som du tror kanske kan upplevas som sämre?

Jag misstänker att min negativa lyssningserfarenhet vid dämpning bakom högtalarna beror på att jag inte har dämpat tillräckligt långt ned i frekvens. (Jag har då suttit nära väggen bakom mig.) Med den möblering jag har nu, med lyssningplatsen 1,25 m från bakväggen, får jag en känsla av att dämpning bakom högtalarna borde fungera bättre än tidigare, så jag ska nog prova igen...

/Tobias

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/26 :  23:08:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tobias,

"livlösheten" beror nog främst på att reflexerna försvinner från väggen bakom högtalarna, men kan också bero på att dämpningen ej varit bredbandig. Det är skillnad i ljud med bara gullfiber och gullfiber kombinerat med hålad masonit, vill jag lova.

Jag sitter nära bakvägg. Ett förslag som jag läst på nätet är att sitta väldigt nära med dämpning bakom huvudet (enligt Dunlavy), eller långt ifrån med diffusor på väggen bakom sig.

Dunlavy tips:

http://www.dunlavyaudio.com/audio_files/listening.html

Thomas

Thomas

"Varför har du svarta äggkartonger på väggen?" - okänd röst
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/09/27 :  02:36:34  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hej Thomas!

Menar du att det är bättre med hålad masonit eller? Du hade väl problem med masoniten i din dämpvägg, med att den skallrade eller vad det var, så att det blev bättre utan masonit. Jag hittar inte den tråden där du skrev om det just nu. Har du löst problemet (om det nu var ett problem vill säga)?

Jag har läst om Dunlavy och Audio Physics m.fl. som verkar tycka att det är bra att sitta nära bakväggen. Jag har själv haft en sådan möblering i några år, men jag har inte fått till det 100%igt. Utan dämpning får jag starka reflexer bakifrån som stör. Dämpar jag med gullfiber blir det jättekonstigt, totalt ljuddött bakom, känns inte så naturligt.
Med ett draperi blir det okej; bra bas, rent och detaljerat, MEN, det är något som inte stämmer. Kanske gillar jag lite sena reflexer bakifrån, kanske är det bara psykologiskt. Problemet med att sitta nära bakväggen är också att man ska sitta jättenära bakväggen för att det ska fungera (tror jag). Jag vet inte var gränsen går men man måste väl i princip ha huvudet emot väggen för att det ska bli optimalt. Kommer man 1-1,2 m ut från väggen är ju problemet mindre igen, så att sitta en halvmeter ifrån väggen borde vara maximalt dåligt.

För basen däremot är det ju fördelaktigt att sitta nära bakväggen eftersom man får maximal basförstärkning där.

Vad har du för dämpning bakom huvudet? Tycker du att det känns "helrätt" eller skulle du vilja öka eller minska absorptionsfaktorn?

Tobias

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/27 :  15:29:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Tobias,

jag fick ordning på masoniten. Jag fluffade till ullen så den stack ut lite innan jag fäste masoniten. Samt att jag limmade på AKU skivorna så de ligger an mot masoniten hela vägen.

Psykologiskt ska man ju ha en live sida, så reflexerna känns naturliga. Man vill ju inte att det ska kännas som man sitter utomhus. Alternativet är ju Hafler stereo, som jag tycker är intressant.

Själv sitter jag 10-20 cm från väggen (öra-vägg). Ljudet ändras när jag lutar mig framåt. Ibland har jag lite dämpning bakom, ibland inte. Beror lite på inspelningen.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/27 :  19:57:13  Show Profile Send celef a Private Message
[ Sitta nära bakvägg, varenda ljudteknikers mardröm? ]

TA: Beskriv gärna effekten med och utan hålad masonite.

Övriga: Har ni dedikerade lyssningsrum där ni får härja fritt för er äkta hälft, eller e de med på noterna att inreda vardagsrummet med glasull? :-O

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/28 :  16:14:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Celef,

det blir mörkare ljud utan masonit.

Thomas

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/28 :  16:25:18  Show Profile Send celef a Private Message
OK, detta pga att masoniten är mer bredbandig?

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/28 :  18:43:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Skulle tro det. Mina tidigare mätningar med dämpning med madrasser visade att området över ca 1000 kHz sänks 2-3 dB i nivå. Basen påverkas inte av dessa mjuka madrasser.

Thomas

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/09/28 :  20:39:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kul att du fick ordning på masoniten! Är du nöjd med resultatet och om inte ska du gå vidare?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/28 :  20:50:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag funderar på att dämpa hela väggen faktiskt. För att ljudet skall bli "holografiskt" bör ju hela väggen "försvinna".

Jag måste dock kolla upp vad för slags tyg man kan använda för att täcka väggen. Har man ljust tunt tyg, "lyser" då de mörka AKU skivorna igenom? Oljade lister skulle jag kunna ha, passar min inredning.

Thomas

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/09/29 :  18:35:39  Show Profile Send Tobias a Private Message
Har du testat att lyssna/mäta hur det blir om man inte har AKU skivor utan bara gullfiber/masonit?

Tobias
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/29 :  20:04:50  Show Profile Send celef a Private Message
Håller med Tobias, hur effektiva är AKU-skivorna? Jag menar, "bakåtstrålningen" på en högtalare borde (jag har ännu inte testat själv) "bara" innehålla relativt låga frekvenser som är förstora för att kunna dämpas i tunna AKU-skivor, alltså kan dessa uteslutas??

sound pollution
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/29 :  21:02:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag vet inte om dämpningen bara ska ta hand om förstareflexen. Betänk att väggen simulerar som om den inte vore där. Dvs att rummet beter sig som en loge med en öppning mot en sal där musikerna står. Så alla slap ekon skall också bort från denna vägg.

Thomas

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000