HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kvävs elementet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:24:02  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej, har gjort några modifieringar på min blivande låda för att få basarna närmare varandra.. Efter modifieringar i filtret går basen upp till c:a 400Hz och då antar jag att det är viktigt att få dem så nära som möjligt.. Här 9cm mot tidigare 18cm med horisontellt stag (heter det så?)

Ta en titt på den undre basen,, sitter den för nära? (staget är 40 grader, baselementet lutar 20, 6cm djupt.

Är basreflexrören lämpligt placerade?

-> Martinus <-

- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:33:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
Så här ser föressten filtret ut jag ska testa först:

I LspCAD ser det ut så här:

Trevligt?

Jag vill även passa på att tacka alla för all hjälp jag fått!!

-> Martinus <-

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:53:31  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
lite offtopic, men vad är det för progg du användt??
Till att göra bilder på h-talaren.

Son, this is the road, to hell.

Edited by - Dazzin on 2002/09/23 23:54:04
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:13:09  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm tror inte att du får problem med den sneda väggen nära det undre elementet då det elementet bara tar under 400hz och då är våglängden såpass lång. (obs att jag bara tror då jag inte funderat på ev. problem så noga...)

Om man kollar på den simulerade frekvensgången: rullar inte basen av lite väl tidigt?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:14:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det heter Catia V5R7 (CAD-progge),, kostar 4 mille / licens Vi använder det i skolan, du kan nog hitta slimmade versioner på DC. Lite klöddigt att sätta sig in i.. Är du intresserad kan du få låna litteratur av mig. (CD också för den delen)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:15:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by norman

Hmm tror inte att du får problem med den sneda väggen nära det undre elementet då det elementet bara tar under 400hz och då är våglängden såpass lång. (obs att jag bara tror då jag inte funderat på ev. problem så noga...)

Om man kollar på den simulerade frekvensgången: rullar inte basen av lite väl tidigt?

Ok, då slipper jag förlora sömn över det
Tidigt? Hur då menar du?

-> Martinus <-

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:19:03  Show Profile Send P.P a Private Message
Vid 400 Hz så är våglängden 85 cm så så jättenära behöver de inte vara men du får ju större frihet i att bestämma en slutlig akustisk konfiguration om du sätter de så när varandra som möjligt.

Svårt att säga om det kommer att fungera med staget. Är för trött för att använda miniräknaren men det borde du väl kunna se i programmet, eller?

Nedre basporten sitter bra men den övre skulle nog göra sig bättre högre upp (typ rakt bakom diskanten) då man kan få in dämpmaterial precis bakom mellanregisterelementet (som är det mest kritiska att dämpa när det gäller reflexer i lådan) och ändå kunna hålla det borta från portöppningen.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:22:03  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

Tidigt? Hur då menar du?

Att den har sjunkit med ca 3db redan vid ca 90hz... går det inte att få den lägre med lite experimenterande med basreflexen?? (eller är det jag som är trött och virrig?)
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:32:39  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Håller med norman - du borde försöka få ner basen till i alla fall 40 - 45 Hz (-3dB). Annars blir det ingen bas

/Marcus

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:40:25  Show Profile Send norman a Private Message
"Nedre basporten sitter bra men den övre skulle nog göra sig bättre högre upp (typ rakt bakom diskanten) då man kan få in dämpmaterial precis bakom mellanregisterelementet (som är det mest kritiska att dämpa när det gäller reflexer i lådan) och ändå kunna hålla det borta från portöppningen."

Verkar mycket vettigt! tycker själv jag hört skillnad med olika mycket dämpmaterial i mina mellanregisterlådor, det blev bättre med mer (hade hyffsat mycket innan, ändå blev det bättre..). Dock så inbillar jag mig lite allt möjligt när jag experimenterar med högtalarna och elektroniken så jag kan inte svära på det..
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:50:31  Show Profile Send P.P a Private Message
Hmmm? P17RCY är ju ett rätt motorstarkt element så det vore nog vettigt att gå ner lite i volym (kan fixas med sandsäckar i efterhand) och avstämma relativt lågt.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:53:23  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ok, förstår idén. Men har inte placeringen med i filtret, så för kurvans skull spelar det ingen roll.. Förlänga rören?

Tyckte också det såg lite knepigt ut innan,, satte rören i symmetri bara.

-> Martinus <-

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:55:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

Hmmm? P17RCY är ju ett rätt motorstarkt element så det vore nog vettigt att gå ner lite i volym (kan fixas med sandsäckar i efterhand) och avstämma relativt lågt.

Har hört att volymen bör ligga mellan 12-15 liter (17 i mitt fall)
Får testa o se.. Hjälper det om jag använder mycket dämpningsmaterial?
Vad menas med motorstarka?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  00:56:55  Show Profile Send henricsson a Private Message
F-N vad grymma ni är till att svara snabbt,, man I love this forum
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:22:26  Show Profile Send P.P a Private Message
Med motorstarka menas att kraften som genereras av talspolen per insatt ampere är hög. Det ger då extra stora möjligheter att driva en akustiskt högohmig port i området där elementet inte är naturligt högomigt (d v s i det massastyrda området (över elementets friluftsresonans)).

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:06:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ok, hur långa kan rören vara? (Innerdjup, 260mm)

-> Martinus <-

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:25:18  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Ok, förstår idén. Men har inte placeringen med i filtret, så för kurvans skull spelar det ingen roll.. Förlänga rören?

Tyckte också det såg lite knepigt ut innan,, satte rören i symmetri bara.

-> Martinus <-

Får jag föreslå att göra mellanväggen lite tunnare i lådan? Den ser mycket tjock ut. Då kan elementen också komma lite närmare inpå varandra.

Dali har gjort massor med högtalare som är mycket lika din konstruktion, alltså hög smal låda med sned mellanvägg, 2,5-vägs delningsfilter, och basreflex i båda lådorna. Dali 450, Dali Evidence 470 och Dali Grand Diva är tre exempel. Beprövat koncept med andra ord..

Dessa högtalare har den undre "delningen" (alltså avrullningen av den nedre basen) ganska lågt, runt 500-550 Hz tror jag alla har faktiskt. Hur bred är lådan? På mina egna burkar (Dali 450) går nedre basen upp till 550 Hz, 23 cm bred låda.

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  15:19:03  Show Profile Send henricsson a Private Message
Två tankar till den tjocka mellanväggen, minska volymen och stabilisera lådan. Lådan är bara byggd med 15mm MDF,, ska klä den invändigt med blyfolie. Det räcker kanske med 25mm vägg? Bör den också kläs med bitumen?(har ingen referens), hade varit lite enklare att bygga också
Jag bygger om ett par Audio pro Black diamond:

Innervolymer: 260mm djup, 164mm bred, 900mm hög.

Misstänkte att dali kör liknande konfig., vet du vilka element anv Dali sig av? (470, 870, 5005)

Min undre bas rullar av vid c:a 400Hz, se kurvan ovan.

-> Martinus <-

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/24 :  15:50:07  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Två tankar till den tjocka mellanväggen, minska volymen och stabilisera lådan. Lådan är bara byggd med 15mm MDF,, ska klä den invändigt med blyfolie. Det räcker kanske med 25mm vägg? Bör den också kläs med bitumen?(har ingen referens), hade varit lite enklare att bygga också
Jag bygger om ett par Audio pro Black diamond:

Innervolymer: 260mm djup, 164mm bred, 900mm hög.

Misstänkte att dali kör liknande konfig., vet du vilka element anv Dali sig av? (470, 870, 5005)

Min undre bas rullar av vid c:a 400Hz, se kurvan ovan.

-> Martinus <-

Dali 450 använder sig av en variant på Vifa M17WH-08. Papperskon, coatad, ventilerat talspolegap, gummikantupphängning, konkavt dammskydd.

Det sitter något liknande i Evidence 470, men vet ej exakt vilken. Jag tror att Grand Diva har en variant av Vifa PL18.

Jag tror 25 mm mellanvägg räcker långt. Kanske borde lådan stagas, 15 mm MDF är ganska tunt, men jag har ingen erfarenhet av detta... t ex Dali använder grövre väggar (22-25 mm), men har bara ett snett mittenstag likt din ritning.

Obs att jag inte anser att Dali är någon referens vid högtalarkonstruktion!

mvh,
Jonas Persson

Edited by - j.persson on 2002/09/24 15:51:21
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/24 :  20:25:26  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Ska du köra dem tillsammans med en sub?

/Marcus

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:14:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nepp,, den undre basen får hjälpa till. Mina grannar hatar mig redan
Jag ska sätta en en switch i fitret så jag kan köra 'satellit' på kvällarna.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:20:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Jag tror 25 mm mellanvägg räcker långt. Kanske borde lådan stagas, 15 mm MDF är ganska tunt, men jag har ingen erfarenhet av detta... t ex Dali använder grövre väggar (22-25 mm), men har bara ett snett mittenstag likt din ritning.

Usch,, extra stag orkar jag inte
Tror du inte att blyfolie räcker?

Så här ser lådan ut nu iaf, 5cm mellan basarna.

-> Martinus <-

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/25 :  09:21:57  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

quote:

Usch,, extra stag orkar jag inte
Tror du inte att blyfolie räcker?

Så här ser lådan ut nu iaf, 5cm mellan basarna.

-> Martinus <-

Vet i ärlighetens namn inte hur blyfolie påverkar högtalaren! Det kan säkert göra nytta... jag förstår om du har tillräckligt att göra med att få in snedväggen i lådan...

Föreslår att du provar helt enkelt. Det kan väl knappast skada med blyfolie om du förankrar det bra mot innerväggarna. Fast slarvar man så det kan hänga löst och skramlar blir det nog inte bra.

Kablarna är en annan sak du kan vara noga med, det är inte bara i gamla bilar de tenderar att skramla och rassla... ett sätt är att helt sonika dra dem genom dämpmaterialet. Då kan de inte skramla mot väggarna.

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:32:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hoppas det gör det, annars får jag givetvis försöka staga alt. bygga en helt ny låda.. Det var mest som en fix idé att bygga om AP-högt. + att pianolack inte är helt fel

I proceduren att få in snedväggen i lådan kommer jag ant. uppfinna ett helt nytt lexikon med svenska svordomar Fyfan, jag är ingen höjdare på att snickra. Sen att såga hål till subban utan att repa lacken

Tack för kabeltipset! (kommer att anv Supra Ply 2.0 till diskanten, 3.4 till basarna).

Inget annat lastminute-tips innan jag sätter planen i verket?
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:30:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Vad jag vet så sitter det SEAS element i Dali Evidence serien... Iaf enligt Mattias Ulrecht på Dali... :-D

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/27 :  09:00:26  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by X-ray

Vad jag vet så sitter det SEAS element i Dali Evidence serien... Iaf enligt Mattias Ulrecht på Dali... :-D

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire

Se där så fel man kan ha! Hade för mig att det var vifa-basar även i Evidence 470. Men hela serien har alltså Seas element?

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000