HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Soffproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/06/04 :  16:24:06  Show Profile Send Fyhr a Private Message
jag tror på en kombination av de förslag som presenterats, prova att skruva/limma dit några uppstyvande stag på väl valda ställen i ramen och fyll den dessutom med lämpligt material (jag hade nästan satsat på byggskum eller liknande då det fäster i stommen och hindrar den mer effektivt från att vibrera än typ rockwool eller gullfiber som snarare hade dämpat de onda ljuden först efter de uppkommit... någon nämde i en annan rumsakustiktråd att bota problemet, inte symptomen...
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/07/15 :  21:21:53  Show Profile Send hjort a Private Message
Nu har jag fått hem en bal rockwool som luktar koskit, så den står och luktar av sig lite innan Ikea soffan fylles upp.

Problemet med resonansljud har redan blivit mycket mindre.
Det var en annan soffa som stod för oljudet i mellanregistret när den stod för nära ena högtalaren. Den lät jättebra i en annan position längst bak i rummet.
Det här med akustik är konstigt, svårt att mäta allting och resultaten blir inte alltid det man tänkt.

En annan uppgradering av ljudet kom till med hjälp av en vanlig dörr på vänster sida där det bara fanns en dörröppning innan. Allt blev bättre med den Inte bara ljudbilden utan hela frekvensgången blev mycket rakare. Ett symetriskt rum är nog ett måste om man vill få till ljudet.

Det som är kvar av oljudet nu är resonanser vid omkring 90 Hz, det kunde hördas med hjälp av en testskiva från MDS. Dessa ska förhoppningsvis gå att ta bort med lite rockwool.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000